قانون پیمان ارزی زنجیر دست و پای صادرات صنایع دستی

تاج یادآور شد: در قانون پیمان ارزی، وقتی محصولی را بخواهید صادر کنید باید پیمان سپاری کنید و بعد موظف هستید که ارز را به قیمت نیمایی برگردانید؛ این قانون باید برای محصولاتی باشد که دولت روی آنها یارانه داده است اما ما در فرایند تولید هیچ نوع یارانه‌ای از دولت نمی‌گیریم

رییس اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان گفت: فروش صنایع دستی معضل جدی هنرمندان این حوزه است با این وجود قانون پیمان ارزی دست و پای هنرمندان را برای صادرات محصولاتشان بسته است.

مجدالدین تاج با بیان اینکه است، افزود: اصفهان در تولید صنایع دستی رتبه سوم و در صادرات رتبه ۴۵ کشور را دارد و بیشتر کشورهای جنوب شرقی آسیا از ما پیشی گرفته‌اند.

وی با اشاره به ۱۹۸ رسته هنری ثبت شده به نام اصفهان در یونسکو، گفت: با توجه به جایگاه این خطه در تولید صنایع دستی، ایران مقام سوم را در دنیا دارد. این جایگاه بسیار خوبی است اما رتبه ما در حوزه صادرات صنایع دستی رتبه چهل و پنجم است.

تاج یادآور شد: در قانون پیمان ارزی، وقتی محصولی را بخواهید صادر کنید باید پیمان سپاری کنید و بعد موظف هستید که ارز را به قیمت نیمایی برگردانید؛ این قانون باید برای محصولاتی باشد که دولت روی آنها یارانه داده است اما ما در فرایند تولید هیچ نوع یارانه‌ای از دولت نمی‌گیریم.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اشاره به لزوم بازاریابی به روز در فروش صنایع دستی اصفهان، گفت: از ظرفیت‌هایی که وجود دارد باید برای فروش صنایع دستی استفاده کنیم؛ برای اینکه بتوانیم در صادرات صنایع دستی فعال‌تر باشیم باید از تمامی ابزارهایی که در دست داریم از جمله پتانسیل خواهر شهرها استفاده شود.

وی افزود: با توجه به شریط اقتصادی کشور، مردم اولویتی برای خرید صنایع دستی ندارند و به همین دلیل فروش داخلی صنایع دستی با مشکل مواجه است؛ رکود گردشگری هم تأثیر مسقیمی روی صنایع دستی دارد و از این رو تاکید ما در این شرایط بیشتر روی صادرات است.

تاج با اشاره به معضلات هنرمندان صنایع دستی اصفهان در دوره همه گیری کرونا گفت: هنرمندان اصفهان دو سال ونیم سخت و عجیبی را گذراندند، در شرایطی که گردشگری و فروش صنایع دستی صفر بود، بسیاری از فعالان و هنرمندان از حوزه صنایع دستی خارج شدند.

وی افزود: نوروز با فروکش کردن همه گیری کرونا شرایط بهتر شد اما جبران دو سال و نیم گذشته نشد و حالا حوادث اخیر هم به شدت در حوزه صنایع دستی تأثیر گذاشته است.

تاج با اشاره به از دست رفتن فصل پرطرفدار سفر به ایران و اصفهان، گفت: هشت هزار گردشگر سفرشان را به ایران لغو کرده‌اند؛ اگر هر نفر پنج هزار دلار در ایران بخواهد خرج کند، این عدد بزرگی می‌شود و متاسفانه این فرصت از دست رفت و در عمل ما سال ۱۴۰۱ را تا اردیبهشت سال آینده از دست دادیم.

به گفته رییس اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان، در این شرایط باید به فکر بازارهای جدید بود و در این رابطه، شهرداری‌ها و وزارت امورخارجه که متولی خواهر شهرها هستند باید به طور جدی وارد مذاکره با شهرهای خواهر خوانده اصفهان شوند.