قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

امروزه موزه‌ها افزون بر آنکه ویترین و گنجینه‌های تمدن، فرهنگ و داشته های یک ملت و تاریخ هستند، نقش بزرگی در توسعه روابط و مناسبات، گسترش صلح و دوستی، اتحاد فرهنگی میان ملت ها دارند که از آن به دیپلماسی عمومی یاد می شود که مصداق بارز آن نمایشگاه های موزه‌ای است که نمایشگاه ایران، چین و عربستان سعودی در پائیز سال جاری در پکن با شعار «فرهنگ و تمدن ایران و تاثیر آن بر خاورمیانه»، برگزار خواهد شد

نمایشگاه موزه‌ای ایران، چین و عربستان برگزار می‌شود

دریاوفایی : علی دارابی در جمع خبرنگاران و به مناسبت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی طی سخنانی گفت: موزه‌ها علاوه بر این که گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن هستند در دیپلماسی عمومی نیز نقش ایفا می‌کنند.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: امیر المومنین علی( ع) در نامه ای به فرزند بزرگوارشان امام حسن مجتبی ( ع) می‌فرمایند: «فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یک جا نداشته ‏ام، ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم، و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گویى همچون یکى از آنها شدم، بلکه گویى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافته‏‌ام با اولین و آخرین آنها عمر کرده‏‌ام»

دارابی اضافه کرد: در تاسی از این تعالیم و سایر مفاهیم ارزشمند قرآنی و دینی، درمی‌یابیم توجه ویژه به تاریخ و آنچه گذشته، در جهت مواجهه بهتر با آینده پیش رو، مورد تاکید است.

او گفت: سال گذشته در بیست ‌و ششمین کنفرانس عمومی ایکوم و درگردهمایی موزه‌داران، تعریف نوینی از موزه ارائه شد که در توجه به فحوای آن، آنچه مقصود از شناخت و بهره مندی از میراث فرهنگی است را می‌توان دریافت. آنجایی که موزه را در خدمت جامعه می‌داند و تکلیف اصلی آن را در کنار گردآوری و حفاظت؛ تفسیر و نمایاندن وجوه ارزشی میراث فرهنگی معرفی می‌کند که قرار است موجب توسعه و پرورش تنوع، پایداری، تفکر و کیفیت بخشی به زندگی بشر باشد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد بیان داشت: امسال هم در پیام انتخاب شده برای روز جهانی موزه، جامعه جهانی به دنبال پیوند موضوع «پایداری» و «به‌زیستن انسان» و «دستیابی به حال نیک و خوب جامعه» است. در بستر فرهنگی ایران و با تکیه بر میراث غنی فرهنگی، این عزم وجود دارد که میراث‌فرهنگی، منشاء، خاستگاه و جلوگاه هویت ملی باشد و تأسی به آن، از مهمترین ارکانی است که می‌تواند نشاط اجتماعی جامعه را سبب شود.

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: به همین دلیل با محوریت پیام«میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی»، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درصدد است از ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی به ویژه موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی، برای رشد و بهبود شرایط اجتماعی بهره‌گیری و به سهم خود موزه‌ها را تبدیل به پایگاهی اجتماعی برای همگرایی، حفظ هویت ملی و ایجاد وفاق اجتماعی کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد:  امروزه موزه‌ها افزون بر آنکه ویترین و گنجینه‌های تمدن، فرهنگ و داشته های یک ملت و تاریخ هستند، نقش بزرگی در توسعه روابط و مناسبات، گسترش صلح و دوستی، اتحاد فرهنگی میان ملت ها دارند که از آن به دیپلماسی عمومی یاد می شود که مصداق بارز آن نمایشگاه های موزه‌ای است که نمایشگاه ایران، چین و عربستان سعودی در پائیز سال جاری در پکن با شعار «فرهنگ و تمدن ایران و تاثیر آن بر خاورمیانه»، برگزار خواهد شد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: در دولت سیزدهم چند اقدام بزرگ در حوزه موزه های کشور صورت گرفته است. مجوز نیروی انسانی برای امنای اموال فرهنگی موزه‌ها، برگزاری دوره مستمر آموزشی و ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و دست اندرکاران، افزایش نظارت های میدانی و کاربردی کردن آنها، اهتمام بر تقدم کیفیت و محتوای رویدادها تا کمیت برگزاری آنها، تلاش بایسته برای استرداد اشیاء فرهنگی  تاریخی ایران در خارج از کشور را می‌توان مورد اشاره قرار داد.

او ادامه داد: همچنین در تلاشیم تا«روایت گری» و «جهاد تبیین» را سرلوحه کارها قرار دهیم چرا که در پرتو خوانش صحیح تاریخ بدون تحریف است که جوان امروز به گذشته خود افتخار و به آینده امیدوار می شود. این چنین است که جامعه ای «حافظه تاریخی» و «هویت » خود را فراموش نخواهد کرد و بر قله بلند میراث فرهنگی جهان می ایستد.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: چشم انداز ما «مرجعیت موزه داری در کرانه ایران فرهنگی» است. باید همه با هم مقدمات و لوازم این مهم را فراهم کنیم.