فروش آنلاین را از کارآفرین نمونه جهان آموزش ببینیم

فرزانه مستاجران خبرهای مرگ و میر این روزها به قدری زیاد شده است که در کنار شنیدن هر کدام تاسفی میخوریم ولی واکنشی  خاصی نمیتوانیم نشان دهیم. اما در کنار این خبر ها مرگ یک کارآفرین معروف در جهان به قدری بهت انگیز بود که باعث واکنش های زیادی شد. مرگی که هرچند بر اثر […]

فرزانه مستاجران

خبرهای مرگ و میر این روزها به قدری زیاد شده است که در کنار شنیدن هر کدام تاسفی میخوریم ولی واکنشی  خاصی نمیتوانیم نشان دهیم. اما در کنار این خبر ها مرگ یک کارآفرین معروف در جهان به قدری بهت انگیز بود که باعث واکنش های زیادی شد. مرگی که هرچند بر اثر کرونا نبود اما غم انگیزی آن هیچ چیز کم از کرونا نداشت و از بیل گیتس تا جف بزوس مرگ وی را تسلیت گفتند.

تونی شی کارآفرین نمونه ای که در سن ۴۷ سالگی بر اثر آتش سوزی فوت کرد اما خدمات شایسته او به جهان تا ابد باقی خواهد ماند. وی بنیان‌گذار شرکت مشهور فروش آنلاین کفش Zappos بود. سیل واکنش‌ها به این اتفاق آنقدر زیاد بود که برخی آن را با رخداد درگذشت استیو جابز در یک دهه قبل مقایسه کردند.

اما چرا تونی شی به یک کارآفرین نمونه و با اخلاق تبدیل شده بود؟ تونی شی یکی از شناخته‌‌شده‌ترین کارآفرینان اینترنتی در صنعت نسبتا جوان تجارت الکترونیکی به حساب می‌آید. چالش اصلی او در فروش اینترنتی یک محصول پوشیدنی بود که مشتریان تا قبل از آن بدون تست و لمس حاضر به خریدش نبودند. با این حال او اعتماد خریداران را خیلی زود با دادن پیشنهادهایی چون ارسال و تعویض رایگان کفش جلب کرد. او حتی این امکان را داد که مشتریان در صورت عدم‌رضایت از کفش حتی بعد از یک سال محصول را پس بدهند! گفته می‌شود وی از فروشندگان خود خواسته بوده  در صورتی که مشتری جنسی را می‌خواست که آنها نداشتند باید مشتری را به رقیبی که آن جنس را داشت هدایت کنند. نمونه‌هایی از این دست باعث شده بود که مشتریان وفادار یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شرکت به شمار بیاید. او روی تامین رضایت مشتری آنقدر اصرار داشت که گفته می‌شود برخی مکالمات کارکنان مرکز تماس با مشتریان ساعت‌ها طول می‌کشید.

در طول دهه‎ گذشته، بازار کسب و کار در عصر دیجیتال شاهد تحولات چشمگیری بوده است. کارآفرینان امروزی، برای پیشرفت و توسعه کسب و کار خود، همواره از فناوری های به روز استفاده می‎ کنند. محیط رقابتی بازار و رشد فناوری، باعث شده است تا اکثر کسب و کارهای آنلاین در اتخاذ استراتژی هایی مبتنی بر مشتری مداری از یکدیگر پیشی بگیرند. چنین رویکردی منجر به ظهور استارتاپ  های شده است که به سرعت مراحل رشد و توسعه خود را پشت سرگذاشته و به موفقیت رسیده اند. با این حال، برخی کارآفرینان هنوز هم از تاکتیک ‎های مربوط به مشتری مداری بی ‎اطلاع بوده و در هنگام ایجاد فروشگاه‎ های آنلاین آن‎ها را نادیده می ‎گیرند. که در کشور ما به وفور این امر مشاهده می شود و این روزها که ما مجبور هستیم در خانه بمانیم و خرید های خود را به صورت آنلاین انجام دهید در اکثر موارد ناراضی هستیم و همین امر باعث شده امید چندانی به گسترش خرید آنلاین بعد از دوران کرونا در کشورمان وجود نداشته باشد .

هرچند تونی شی در زندگی کاری خود بسیار موفق بود و همه کارآفرینان جهان باید از نحوه و ایده های فروش او استفاده کنند اما وی در زندگی شخصی دچار مشکلاتی بود . او هیچ گاه ازدواج نکرد به نقل از یکی از دوستان نزدیکش در ماه‌های اخیر زندگی پرچالشی داشته است. طی روزهای اخیر نامه‌ای از سوی یکی از طرفدارانش منتشر شده که در آن خطاب به آقای شی هشدار می‌دهد که اعتیاد در حال نابود کردن زندگی اوست. و در آخر در انباری منزل خود که از داخل قفل شده بود در اثر آتش سوزی که علت آن نا معلوم است از دنیا رفت و ۷۰۰ میلیون دلار به ارث گذاشت. خنده‌دار این است که خودش بیشتر از دو جفت کفش نداشت.