«فرهنگ» نهاد مظلوم جامعه است

به رغم آنکه بارها لطمه‌های سنگین بی توجهی به مقوله فرهنگ را در عرصه‌های گوناگون، سیاسی اقتصادی و اجتماعی تجربه کرده‌ایم، اما هنوز هم فرهنگ و موضوعات و مسائل فرهنگی جایگاه شایسته خود را نه در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و نه در مقام اجرا و مدیریت‌ها به دست نیاورده است

آیت الله مظاهری از مراجع تقلید گفت: «فرهنگ» نهاد مظلوم جامعه ماست، زیرا همگان خود را مجاز به مداخله و اظهار نظر و ارائه طریق در این عرصه خطیر و سرنوشت ساز می‌دانند در حالی که فرهنگ یک موضوع (باب) تخصصی و ویژه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله حسین مظاهری، در پیامی که در نشست هم اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان‌ها و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی در اصفهان قرائت شد، افزود: به رغم آنکه بارها لطمه‌های سنگین بی توجهی به مقوله فرهنگ را در عرصه‌های گوناگون، سیاسی اقتصادی و اجتماعی تجربه کرده‌ایم، اما هنوز هم فرهنگ و موضوعات و مسائل فرهنگی جایگاه شایسته خود را نه در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و نه در مقام اجرا و مدیریت‌ها به دست نیاورده است.

وی در این پیام اضافه کرد: مسوولان بخش‌های فرهنگی هرگز نباید تصور کنند که صرف ریاست و مسوولیت در این بخش موجب تخصص و کاردانی آنان در مقوله فرهنگ خواهد شد، بلکه باید علاوه بر اینکه به طور جد مجهز به شناخت لازم از مسائل نظری و مشکلات عملی در صحنه فرهنگ، باشند از فکر و مشورت متخصصان و اندیشمندان در این عرصه، نیز کمال استفاده کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در این پیام ادامه داد: بدون شک شیوه‌های رویارویی با موضوعات و مسائل و مشکلات فرهنگی و تضاد و تنازع فرهنگ‌ها و نیز تنوع و تکثر خرده فرهنگ‌ها در دنیای معاصر نیازمند شناخت علمی و مطالعهٔ هدفمند و بهره گیری از عالمان و متخصصان اندیشه‌ورز است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه گفت: مسائل جوانان و بانوان و رسیدگی به امور آنان باید اولویت شوراهای شهر بویژه در مراکز استان‌ها باشد.

محمد نورصالحی تصریح کرد: امور فرهنگی به خصوص با محوریت مباحث خانواده و تقویت بنیان و اصالت آن از دیگر موارد با اهمیت به شمار می‌رود که باید بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در اقدامات و طرح‌ها اضافه کرد: حوزه فرهنگ در کشورمان باید همواره مورد توجه باشد زیرا آسیب‌ها در این زمینه زیاد است که باید با برنامه ریزی و اقدام مناسب با کمک مردم برای کاهش این آسیب‌ها کوشید.

رییس شورای شهر اصفهان ادامه داد: مردم، مراکز فرهنگی و دینی و مساجد از قابلیت فراوانی در عرصه فرهنگی برخوردارند که باید از آن به‌درستی استفاده شود.

نورصالحی به اثربخشی نشست هم اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: اشتراک گذاشتن تجارب، برنامه‌ها و دیدگاه از فواید برگزاری چنین جلسات است.

شهردار اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه باید از ظرفیت فرهنگی برای حل چالش‌های روزمره در شهرها بهره گرفت، گفت: چهره‌های فرهنگی نقش محوری در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی مدیریت شهری دارند و افزایش استفاده از توانمندی آنان اهمیت دارد.

علی قاسم زاده افزود: برای مثال در حوزه حمل و نقل توسعه زیرساخت‌ها مانند احداث زیرگذر و روگذر پاسخگو نیست بلکه فرهنگ حمل و نقل و عبور و مرور باید ارتقا یابد.

زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی به انتخاب مسیر صحیح و خداباوری در خدمت‌رسانی وابسته است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار داشت: شهرداری‌ها از وقتی به مباحث فرهنگی و ورزشی بیشتر توجه کرده‌اند ارتقای سرانه ورزشی و توسعه فرهنگی بهتر پیش رفته است.

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی پور ادامه داد: در زمان هجمه‌های فرهنگی دشمن باید با برنامه‌ریزی صحیح با دشمن تا دندان مسلح مبارزه کرد.

به گزارش ایرنا، نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی با هدف بررسی نقش این کمیسیون‌ها در پیشبرد امور فرهنگی در شهرها در اصفهان آغاز به‌کار کرد.