فرصتی برای لاشخورها!

گرچه کاخ سفید در ماه های اخیر اعلام کرده بود احتمال تمدید معافیت های تحریمی علیه نفت ایران وجو دارد اما در واکنشی غیر منتظره اعلام کرد صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند و با این کار بسیاری از خریداران نفت ایران را دچار سردر گمی کرد. در حال حاضر بیشتر خریداران نفت کشورمان در حال بررسی برای جایگزین کردن نفت ایران هستند و در این بین برخی از کشورها خوب از موقعیت استفاده کرده و به اصطلاح در حال ناز کردن برای افزایش ظرفیت فروش خود هستند اما در دل خود آنچنان از شرایط موجود خوشحال هستند که سر از پا نمی شناسند .

 این کشورها بادست پس میزنند و با پا پیش میکشند. از طرفی میگویند ما به قرار دادهایی که با اوپک پلاس برای عدم افزایش تولید بسته ایم پایبند خواهیم ماند و از طرفی اذعان کرده اند ما توانایی جایگزین کردن تمام نفت ایران در بازار جهانی را داریم! اما شواهد نشان میدهد با توجه به میزان تولید ۱.۳ ملیون بشکه نفت ایران در روز اگر قرار باشد کشورهای دیگر این میزان نفت را جبران کنند حتما باید به اوپک و قوانینش پشت کنند. مگر اینکه چند کشور با هم متحد شوند و هر کدام تا سقف مجاز تولید اوپک ، نفت جهانی را تامین کنند.

 به هر حال  تصمیم ترامپ برای خاتمه دادن به معافیت‌های ایران، باعث غافل‌گیری خریداران و کسانی شده است که در هفته‌های اخیر وزارت خارجه آمریکا به آنها وعده تمدید این معافیت‌ها را داده بود. اما گویا فروشندگان نفت نیز دچار غافلگیری شده اند و هر کدام اخبار ضد و نقیضی در این باره می گویند. در حالی که کاخ سفید اعلام کرده ، عربستان و امارات نفت ایران را جبران خواهند کرد اما عربستان اعلام کرده در صورت لزوم تولیدات خود را افزایش میدهد. البته عربستان در سالهای اخیر نشان داده از خود اختیاری ندارد و اگر آمریکا بخواهد باید تولیداتش را افزایش دهد. عربستان میتواند روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بر تولیداتش بیفزاید و همچنان در توافقات اوپک بدون خطا باقی بماند. زیرا عربستان سعودی در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح تولید توافق شده در قرارداد اوپک پلاس تولید می‌کند. این کشور می‌تواند تا این مقدار را بدون هیچ مشکلی به تولید خود بیافزاید.

وزیر نفت عراق نیز با اینکه گفته کشورش هیچ اقدامی رابه صورت یکجانبه و بدون توافق اوپک پلاس انجام نمیدهد اما در عوض چراغ سبزی هم به طرف دیگر ماجرا نشان داده و اعلام کرده است  که کشورش ظرفیت افزایش تولید نفت را تا ۶ میلیون بشکه در روز دارد! غضبان در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر بازار گفت: نیازی نیست بترسید. ما ظرفیت‌های قابل توجهی برای افزایش تولید داریم ولی تعادل بازار و جلوگیری از عرضه بیش از حد نفت در اولویت است. امارات هم که مدت ها پیش اعلام کرده بود هرگونه تحریم علیه ایران را حمایت خواهد کرد. هنوز دیگر کشورهای عضو اوپک نظر جدی در اینباره اعلام نکرده اند ولی شواهد نشان می دهد ظاهرا کسی غیر از ایرانی ها از تحریم نفت کشور ناخشنود نشده و اما دولتمردان ما همچنان در حال چنگ زدن به ریسمان پوسیده ی این متحدانشان هستند و هنوز امید وارند اروپایی ها و دیگر کشورهای متحدشان به کمکشان بیایند. زیرا ایران را بدون فروش نفت هیچ میدانند و وقتی برخی مسئولین نظرشان این باشد مسلما دیگر کشورها هم مانند لاشخور بر سر کشورمان میچرخند تا از نفس بیافتد و شکارش کنند. در صورتی که اگر یکبار برای همیشه اقتصاد نفتی را کنار بگذاریم و به پتانسیل های دیگر کشورمان ،که از مردم نشات می گیرد بهای بیشتری بدهیم ، زمانمان در تاریخ ایران به عنوان مبدا رشد اقتصادی کشور ثبت خواهد شد.

فرزانه مستاجران