عملیات نجات بیمار ۷۲ ساله کرونایی در بیمارستان امین

بیمار ۷۲ ساله مبتلا به کرونا پس از بهبودی و انتقال از بخش مراقبت های ویژه به بخش عمومی در بیمارستان امین، دچار درد شکم و کاهش سطح هوشیاری بر اثر خونریزی خلف صفاقی شد که با تشخیص به موقع و واکنش سریع تیم پزشکی بیمارستان امین و همکاری بیمارستان الزهرا(س) از مرگ حتمی نجات یافت و به زندگی بازگشت.

حمید مللی، رئیس بیمارستان امین اصفهان، در گفت و گو با ایسنا، درباره پیگیری نجات جان این بیمار مبتلا به کووید۱۹، اظهار کرد: هفته گذشته مرد ۷۲ ساله مبتلا به بیماری کووید۱۹ که در بیمارستان امین بستری بود، پس از بهبود و انتقال از بخش ویژه به بخش عمومی، به یک باره دچار درد شکم شد.

وی با اشاره به اینکه بلافاصله تیم پزشکی بیمارستان وضعیت این بیمار را بررسی کرده و مشاوره جراحی و سی تی اسکن و اقدامات پارکلینیکی برای این بیمار انجام شد، افزود: بیمار مجدد به بخش آی سی یو منتقل شد و در بررسی صورت گرفته، خون ریزی خلف صفاقی تشخیص داده شد که باتوجه به حجم و گستردگی خونریزی، بیمار را دچار درجاتی از شوک کرده بود، در این شرایط تصمیم بر انجام عمل جراحی می توانست بسیار مخاطره آمیز باشد و حتی منجر به فوت بیمار شود.

رئیس بیمارستان امین با بیان اینکه تنها راه نجات این بیمار استفاده از خدمات آنژیوگرافی و کنترل خونریزی بود، گفت: با پیگیری و هماهنگی هایی که به عمل آمد، بیمارستان الزهرا(س) همکاری بسیار خوبی برای کمک به نجات جان این بیمار داشت که جای قدردانی از تمام دست اندرکاران در این زمینه دارد.

وی به انتقال بیمار با آمبولانس آی سی یو از بیمارستان امین به الزهرا(س) اشاره و خاطرنشان کرد: از طریق دستگاه آنژیوگرافی و تزریق موادی که خونریزی را کنترل می کند، رگ دچارخونریزی کنترل شد، بدون اینکه هیچ گونه عمل جراحی صورت گیرد و خوشبختانه بیماری که شاید بدون انجام این اقدامات جان خود را از دست می داد درحال حاضر با شرایط نسبتا مساعد به زندگی بازگشته و تحت نظر است.

نجات جان مادر باردار مبتلا به کرونا

مللی با بیان اینکه در طول اپیدمی کرونا از این دست اتفاقات در بیمارستان امین به عنوان یکی از بیمارستان های ریفرال کرونا در اصفهان زیاد داشته ایم، افزود: پیش از این نیز مادر بارداری که در هفته بیست و پنجم بارداری اش بود با تشخیص به موقع و واکنش سریع تیم درمانی از خطر مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

وی توضیح داد: ساعت ۱۱ روز جمعه با تماس پزشک معالج این مادر باردار که به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان امین بستری بود مبنی بر بحرانی شدن وضعیت این مادر باردار بستری در آی سی یو و اظهار این که اگر تا شب نتوانیم کاری کنیم بیمار به زیر دستگاه تنفس مصنوعی می رود، بلافاصله کمیته ای با حضور متخصصان و فوق تخصصان مربوطه در استان ظرف ۲ ساعت تشکیل و همزمان با مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت مشاوره تلفنی انجام شد تا داروی مورد نیازی که در آن شرایط دسترسی به آن سخت بود را تهیه و به بیمار تزریق کنیم. خوشبختانه هفته بعد این مادر باردار با جنینی که در سلامت کامل بود، به همراه همسرش که او هم در بخش ویژه بستری بود از بیمارستان ترخیص شد.

تصمیم گیری برای بیماران بدحال براساس پروتکل های علمی و خرد جمعی

رئیس بیمارستان امین با بیان اینکه تصمیم گیری برای بیماران در چنین شرایطی براساس پروتکل های علمی و دستورالعمل های وزارت بهداشت است، گفت: در این موارد کمیسیون پزشکی برای بیماران بدحال تشکیل می شود که مشتمل بر پزشکان با تخصص های مختلف است تا براساس یک خرد جمعی و نه نظر فردی، تصمیم گیری شود.

وی با تاکید براینکه برای ما کوچکترین تفاوتی ندارد که بیمار از چه ملیت و با چه سن و وضعیتی در بیمارستان بستری باشد، گفت: تلاش می کنیم خدمات درمانی در سطح استاندارد جهانی به همه بیماران ارائه شود. البته شاید این تصور در بین برخی از افراد وجود داشته باشد که خدمات درمانی ما در حد کشورهای پیشرفته دنیا نیست، درحالی که هفته گذشته نماینده سازمان بهداشت جهانی در بازدید از بیمارستان امین، وقتی خدمات و امکانات این بیمارستان را دید تعجب کرد و چندین مرتبه به سیستم بهداشتی درمانی کشور تبریک گفت.

مللی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا بیمارستان امین به عنوان یکی از بیمارستان های ریفرال کرونا تعیین شد، اظهار کرد: در اسفند و فروردین ماه موجی از اپیدمی کرونا را پشت سرگذاشتیم که با رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم بر آن غلبه کردیم، اما متاسفانه در خرداد و تیر با موج جدیدی روبرو شدیم که بخش زیادی به خاطر عدم رعایت پروتکل های بهداشتی بود.

وی یادآور شد: با اینکه بیمارستان امین تاحدودی از فاز ریفرال خارج شده بود و ۱۰تا ۲۰ درصد فعالیت های قبلی را از سر گرفته بود، با اوج گیری بیماری، دوباره یکی از مراکز ریفرال شد.

هیچ بیماری به خاطر نبود تخت ویژه از خدمات درمانی محروم نشده است

رئیس بیمارستان امین با اشاره به اینکه در موج اول شیوع کرونا دلیل شراط خاصی که در کشور حاکم بود مجبور شدیم تخت های پشتیبانی و ویژه را تا ۷۰ درصد اضافه کنیم، افزود: در اسفندماه ۳۵ تخت جدید آی سی یو به ظرفیت بیمارستان اضافه کردیم که با حمایت های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاونت درمان یک جهش بزرگ بود. افتخار می کنیم تاکنون هیچ بیماری نداشته ایم که نیاز به تخت ویژه داشته باشد و به دلیل نبود تخت در بیمارستان، از خدمات درمانی محروم مانده باشد. البته ممکن است بیماری در حد یکی دو ساعت در انتظار بوده باشد، اما نهایتا به بخش مراقبت ویژه منتقل شده است.

وی با بیان اینکه در موج دوم کرونا با تجربیات ارزشمندی که همکاران ما بدست آوردند و حمایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خدمات قابل قبولی به بیماران ارائه شد، تصریح کرد: بیمارستان امین ریفرال همه گروه ها ازجمله مادران باردار و اطفال و نوزادان مبتلا به کرونا است و این ویژگی بیمارستان امین را از سایر بیمارستان ها متمایز کرده است.

بیمار کرونایی زیر ۶۵ سال در بیمارستان امین فوت نکرده است

مللی با اعلام اینکه در موج جدید کرونا در بیمارستان امین مرگ بیمار زیر ۶۵ سال نداشته ایم، توضیح داد: باوجود اینکه نزدیک به ۴۰ تخت آی سی یو و تخت های بعد از مراقبت ویژه داریم و ظرفیت کلیه تخت ها تکمیل است، ولی با همدلی پزشکان و پرستاران و همه کارکنان بیمارستان نسبت جهانی مرگ و میر بیماران در مقایسه با کشورهای پیشرفته نه تنها بالاتر نیست، حتی درصدی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر دو فوق تخصص ریه، ۴ متخصص داخلی، ۳ متخصص عفونی در این بیمارستان مشغول فعالیت هستند، گفت: بخش تصویربرداری و سونوگرافی بیمارستان به روزرسانی شده و سیستم های پیشرفته دنیا را در اختیار داریم، آزمایشگاه و اورژانس بیمارستان به صورت ۲۴ ساعته فعال است، همچنین حمایت هایی از ارگان های مختلف صورت گرفت تا خدمات رسانی به بیماران به خوبی انجام شود، اگرچه شاید برخی جاها حمایت که نکردند، موانعی هم ایجاد کردند اما می توان به فراموشی سپرد.

وی با قدردانی از زحمات آزمایشگاه جامع مرکز بهداشت استان، گفت: کارکنان آزمایشگاه سربازارن گمنام جبهه سلامت اند و نتیجه نمونه ها را با سرعت و دقت در اختیار ما می گذارند. درمجموع همه تلاش ها صرف حمایت از مراکز ریفرال برای خدمت رسانی بهتر به بیماران کووید۱۹ شده است، البته کمبودهایی وجود دارد که با ایثار همکاران ما شاید به چشم افراد بیرون از مجموعه نیاید اما در شرایط بحران تلاش می کنیم وقفه ای در خدمات رسانی ایجاد نشود.

تبدیل بیمارستان امین به مرکز آموزشی درمانی در شمال اصفهان

رئیس بیمارستان امین یکی از اهداف این بیمارستان که در نقشه راه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیده شده را تبدیل امین به بیمارستان ۴۲۰ تخته خوابه با محوریت آموزش و درمان اعلام کرد و افزود: در این صورت نمونه ای از بیمارستان الزهرا(س) را در شمال اصفهان خواهیم داشت، چراکه امین یکی از قدیمی ترین بیمارستان های آموزشی استان بوده که قرار است دوباره این آموزش ها تقویت شود.

مللی همچنین به بازسازی بیمارستان امین اشاره و تصریح کرد: درحال حاضر بخش هایی از بیمارستان به صورت محوطه کارگاهی است و سه طبقه بخش جدید، یک طبقه اتاق عمل، به همراه بخش روانپزشکی کودک و نوجوان، بخش داخلی و پلی کلینیک درحال ساخت است، در عین حال که زیرساخت های بیمارستان مثل تاسیسات و موتورخانه به صورت کامل درحال بازسازی است تا گام به گام تا پایان سال، امین به بیمارستانی با ۴۲۰ تخت بتواند خدمات آموزشی و درمانی را در شمال اصفهان ارائه کند.

مردم بازوی کادر درمان باشند

وی با بیان اینکه تا این لحظه مشکلی برای پذیرش بیماران نداشته ایم، هشدار داد: ولی اگر آمار مبتلایان بالا برود دانشگاه علوم پزشکی مجبور می شود بیمارستان های دیگر را وارد چرخه خدمات رسانی به بیماران کووید۱۹ کند، این درحالی است که مردم با استفاده از ماسک، رعایت توصیه های بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات پر ازدحام می توانند بازوی کادر درمان باشند.

رئیس بیمارستان امین اضافه کرد: کادر درمان دوست ندارند مردم را روی تخت های بیمارستان ببینند، علاوه بر اینکه کار کردن در لباس های مخصوص و ماسک برای مدت طولانی شش ماه برای کادر درمان بسیار سخت است، طوری که شاید ما برای یک ساعت هم نتوانیم تحمل کنیم اما مدافعان سلامت در تمام این مدت با ایثار و از خودگذشتگی مشغول خدمت به بیماران هستند.

وی با اعلام اینکه از اسفند تاکنون بالغ بر ۲ هزار نفر در این بیمارستان خدمات بستری درمانی گرفته اند، تاکید کرد: این تعداد به غیر از بیمارانی است که به صورت سرپایی خدمات گرفته و شاید بیش از ۳ برابر این تعداد باشند.

مللی درخصوص مراجعات مردم به بیمارستان نیز گفت: با تمهیداتی که پیش بینی شد و فعالیت سامانه ۳۱۱۳، مراکز ۱۶ ساعته و کلینیک های تعین شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی، درحال حاضر مراجعات مردم منطقی شده البته به صفر نرسیده، ولی بیشتر مردم تنها در زمانی که نیازمند خدمات بیمارستانی هستند به بیمارستان مراجعه می کنند، در عین حال که کلینیک مجازی هم درحال راه اندازی است تا مردم به صورت مجازی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند و مراجعات حضوری به حداقل برسد.