علوم پزشکی اصفهان، رُتبه دوم جوانی جمعیت

زنجان با ۸۹ امتیاز در رُتبه نخست و اصفهان با ۸۴ امتیاز در رُتبه دوم ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت قرار گرفتند

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از کسب رُتبه دوم این مرکز علمی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه عملکرد و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد.

مرجان مشکوتی، اظهار داشت: این دانشگاه در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور در موضوع عملکرد و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، رُتبه دوم را به خود اختصاص داد.

وی با بیان‌اینکه این رُتبه‌بندی بر اساس عملکرد سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صورت گرفت، افزود: ۴۳ قانون از ۷۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بطور مستقیم و غیرمستقیم به وزارت بهداشت بازمی‌گردد و وزارت بهداشت شرح وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی را بر اساس این قوانین به آنها ابلاغ کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در اجراکردن این قانون، وزارت بهداشت هشت محور را برای ارزیابی آنها اعلام کرد.

مشکوتی، این محورها را اجرایی سازی ماده‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، فرهنگ‌سازی در رسانه، باروری سالم، قرارگاه جمعیت، پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین، نظارت و ارزیابی و فرزندآوری و درمان ناباروری عنوان و اضافه کرد: با توجه به مستندات تهیه شده توسط هر یک از معاونت‌های دانشگاه و ارزیابی آنها توسط وزارت بهداشت، به دانشگاه‌های علوم پزشکی امتیاز داده شد.

وی با اشاره به سقف یکصد امتیازی این مُستندات گفت: زنجان با ۸۹ امتیاز در رُتبه نخست و اصفهان با ۸۴ امتیاز در رُتبه دوم ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت قرار گرفتند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت از سال گذشته در این دانشگاه خاطرنشان کرد: ۹ کمیته تخصصی در این قرارگاه تشکیل و فعال شده است.

مشکوتی با تاکید براینکه برخی از برنامه‌های مربوط به جمعیت و فرزندآوری در مقایسه با سال‌های قبل پیشرفت خوبی داشته است، افزود: فرهنگ‌سازی و برنامه‌های مربوط به درمان ناباروری نیز جمله مواردی است که با پیشرفت و توسعه همراه بوده است.

وی با اشاره به پوشش بیمه خدمات درمان ناباروری و فعال شدن سه مرکز درمانی سطح سه در این زمینه در استان اصفهان، تصریح کرد: برای ترویج زایمان طبیعی بدون درد نیز اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است و کلاس‌های آموزشی مربوط به آن در شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در برخی محورها مانند پیشگیری از سقط جنین، همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و افزایش زایمان طبیعی نخست‌زا نیز نیاز به تقویت عملکرد داریم.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مهر سال ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در آبان همان سال توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

در این قانون سرفصل‌های مختلفی با موضوع‌های جوانان در آستانه ازدواج یا زوج‌های جوان، حمایت‌های دوران بارداری و شیردهی، تسهیلات یا حمایت‌های قانونی برای تولد هر فرزند بویژه فرزند دوم به بعد، حمایت از خانواده‌های دارای فرزند، حمایت از مادران شاغل و غیرشاغل، تسهیلات مسکن و مُشوق‌های اقتصادی دیده شده است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.