طرح پویش در نظام آموزش عالی تحول ایجاد می‌کند / دانشجو باید وارد بسترهای واقعی جامعه شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: چنانچه طرح پویش محقق شود در نظام آموزش عالی تحول اتفاق می‌افتد و نیروهای ماهرتری برای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی تربیت می‌شوند.

پیام نجفی امروز دوشنبه ۲۰ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از مجموعه دانشگاه‌های مطرح کشور است و دانشگاه‌های بسیار بزرگ و توانمند این مجموعه جزو دانشگاه‌های پیشرو کشور است.

وی افزود: دو دانشگاه جامع دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، واحد خوراسگان و نجف آباد است و دانشگاه‌های بسیار بزرگ مثل کاشان، خمینی شهر، فلاورجان و شهرضا نیز در این مجموعه قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان خاطر نشان کرد: از جمله دغدغه‌های بزرگ دانشگاه ایجاد اشتغال برای دانشجویان است؛ در تلاش هستیم شرایط اشتغال را ایجاد کنیم و آموزش، پژوهش و فناوری کاربردی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد خوراسگان با بیان اینکه شعار طرح پویش، پایش و رویش در همین راستاست، ادامه داد: در طرح پویش جدی‌تر وارد می‌شویم تا دانشجویان علاقه مند همزمان با تحصیل در بنگاه اقتصادی که اعلام نیاز کرده‌اند، در قالب کارآموزی و کارورزی شروع به فعالیت کنند.

نجفی تاکید کرد: لازم است این دانشجویان در طول تحصیل برای کار کردن در صنعت و بنگاه اقتصادی مهارت لازم را کسب کنند و زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند از نظر علمی و اجرایی توان کافی داشته باشند.

طرح پویش بر اساس اعلام نیاز صنایع مختلف است

وی تصریح کرد: دانشجویان در دوران طلایی و در فاصله سنی ۱۸ تا ۲۲ سال هستند که توان آموزشی و اجرایی بسیار بالایی دارند؛ چنانچه بتوانیم بهره وری آموزشی را از طریق ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی افزایش دهیم می‌توانیم نیروهای توانمندی را به جامعه ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان خاطرنشان کرد: طرح پویش براساس اعلام نیاز صنایع مختلف است و فراخوان آن نیز داده شده تا دانشجویانی که علاقه‌مند هستند همزمان با تحصیل وارد بازار کار شده و علاوه بر پاس واحدهای کارآموزی یا کارورزی خود، به صورت جدی مشغول کار شوند.

نجفی افزود: تعداد واحدهای کارورزی در نظر گرفته شده برای طرح پویش بیشتر از حد متعادل است به عبارت دیگر این واحدها با واحدهای کارآموزی و کارورزی که دانشجویان در هر رشته تحصیلی داشتند، متفاوت است.

وی ادامه داد: چنانچه طرح پویش محقق شود در نظام آموزش عالی تحولی اتفاق می‌افتد و نیروهای ماهرتری برای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی تربیت می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: رشته‌هایی که طرح پویش برای آن‌ها اختصاص داده شده تنها محدود به رشته‌های فنی نیستند بلکه رشته‌های علوم انسانی و کشاورزی نیز آن را دارند؛ بر این اساس ارتباط مؤثر و دوستانه با اتاق بازرگانی اصفهان در مرکز نوآوری اصفهان داریم تا با همکاری آن‌ها و اتاق کار به صورت مشترک این طرح را پیاده کنیم.

نجفی با بیان اینکه این الگو می‌تواند برای سایر مؤسسات عالی نیز کاربرد داشته باشد، عنوان کرد: دانشگاه‌های آزاد واحد شهرستان‌ها نیز برای بنگاه‌های اقتصادی اطراف همان منطقه کار می‌کنند و در تلاش هستیم برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز طرح پایش را اجرا کنیم.

طرح پایش پایان نامه‌ها را هدفمند می‌کند

وی افزود: طرح پایش به منظور هدفمند شدن پایان نامه‌هاست تا پایان نامه‌های دانشجویان این مقاطع به سمت کاربردی‌ شدن حرکت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اظهار کرد: ورودی‌های مرکز رشد را افزایش داده‌ایم تا فضا برای کاربردی شدن رشته‌ها و ثبت شرکت افزایش پیدا کند؛ فضا نیز کاربردی شده تا تعداد شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کند و ایده‌ها در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استفاده شده و تولید کار و ثروت کند.

نجفی تأکید کرد: به زودی از طرح پویش رونمایی شده و در استان اصفهان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا در سطح کشور عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به رشته‌های فنی، مهندسی، کشاورزی و علوم پایه نیاز زیادی داریم، در حالی‌که رشته‌های پر مخاطب ما به غیر از این رشته‌ها هستند و ما در آینده به متخصصان رشته‌هایی همچون کشاورزی، باغبانی، زراعت، مهندسی برق، آی تی، متالوژی و نساجی نیاز خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان افزود: سرای نوآوری گیاهان دارویی برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی آماده شده است تا در این حوزه مشغول کار شوند. شرکت‌های زیادی در زمینه گیاهان دارویی در حال فعالیت هستند، اما نیروی توانمند و متخصص در این زمینه کم داریم.

نجفی تأکید کرد: سازه‌های گلخانه و سطح زیر کشت گلخانه‌ای به سرعت در کشورمان در حال افزایش است و به منظور توسعه این حوزه نیازمند متخصص هستیم. سرای نوآوری فرش ماشینی نیز ارتباط بین کارخانجات صنایع فرش ماشینی را که بیشتر در کاشان متمرکز هستند با دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته نساجی و رشته‌های مرتبط فراهم می‌کند.

در حوزه IT نیاز به متخصص توانمند داریم

وی تصریح کرد: شرایط کرونا به ما نشان داد که ما نیاز به تکنولوژی آموزشی داریم و در این راستا باید خدمات IT ارائه شود؛ در حالی‌که در این حوزه متخصص توانمند کم داریم. سرای نوآوری IT و تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اصفهان زمینه و بستر را برای فارغ التحصیلان این حوزه فراهم می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا حوزه IT بسیار مورد توجه است و نرم افزارها و سخت افزارهایی در آن تولید می‌شود. چنانچه دانشجویان در کشور ما همراه با تحصیل، اشتغال و کارورزی داشته باشند بهره وری و میزان تولید سخت افزار و نرم افزار را در این حوزه خواهیم داشت.

نجفی تصریح کرد: رشته‌هایی مانند مهندسی متالوژی، شیمی و نفت از جمله رشته‌های مورد نیاز است. به عنوان مثال مهندسی شیمی مورد نیاز صنایع است و ما به متخصصان این رشته نیاز داریم. مهندسی نفت نیز یکی از رشته‌های پرمخاطب محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر رشته‌های فنی و علوم پایه به رشته‌های علوم انسانی همانند مدیریت آموزشی، روانشناسی، حسابداری، حقوق، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و تربیت بدنی نیز نیاز است و دانشگاه‌های جامع آزاد استان اصفهان همه رشته‌های تخصصی را دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با اشاره به اهمیت بسترسازی در حوزه گردشگری گفت: استان اصفهان برای رشته‌های مرتبط با گردشگری از جمله هتلداری جذب دانشجو دارد. هتلداری یک رشته علمی و کاربردی است که سعی داریم مقاطع فوق لیسانس و دکترای آن را نیز اضافه کنیم، زیرا به رشته‌هایی همانند گردشگری و هتلداری نیاز داریم.

دانشجو باید وارد بسترهای واقعی جامعه شود

نجفی با اشاره به نحوه پذیرش دانشجو تصریح کرد: پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های بزرگ ما در صورت پذیرش بدون آزمون با شرط معدل انجام می‌شود و تلاش داریم دانشجویان با معدل بالاتری در این دانشگاه‌ها مشغول تحصیل شوند. همچنین در تلاش هستیم در شرایطی که کرونا آموزش‌ها را به فضای مجازی برده است از توان اساتید برجسته که برخی از آنان فرصت‌های مطالعاتی خود را در خارج از کشور می گذرانند استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: سعی داریم سطح علمی واحدهای جامع و بزرگ دانشگاه آزاد بالاتر باشد؛ پذیرش با آزمون و پذیرش بدون آزمون داریم که در پذیرش بدون آزمون، سوابق تحصیلی فرد در نظر گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ادامه داد: بعضی رشته‌ها از جمله دندانپزشکی، پرستاری و مامایی صرفاً بر اساس کنکور پذیرش دارند و رشته‌های بدون آزمون و رشته‌های با آزمون روی سایت مرکز دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شده است.

نجفی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد شاخصی دارد و در تلاش هستیم با اجرای طرح پویش ارتباط بین دانشگاه و صنعت را افزایش دهیم و شرایط تحصیل و مهارت آموزی را برای دانشجوها ارتقا دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد واحد خوراسگان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر تضمین استخدام دانشجویان در قالب طرح پویش و آمار دانشجویان فارغ‌التحصیل استخدام شده دانشگاه، اظهار کرد: اولویتی برای استخدام نیست، هدف این است که دانشجو با محیط کار و صنعت آشنا شود و صرفاً در محیط‌های ایزوله شده دانشگاهی نباشد، بلکه وارد بسترهای واقعی جامعه شود.

نجفی گفت: آمار دقیقی ندارم، اما دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه در آزمون‌های استخدامی موفق عمل کرده‌اند.