طراحی فرش جاذب ارتعاش به همت دانش‌بنیان‌های ایرانی

فرش‌های جاذب ارتعاشات بر اساس استانداردها بین ۱۰ تا ۲۰ دسیبل به طور معمول در منبع کاهش ارتعاش دارند و با توجه به تست‌هایی که روی فرش در خطوط مختلف انجام شده و این تست هم توسط مراجع ذیصلاح مانند مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران صورت گرفته است، حدود ۲۰ تا ۲۵ دسیبل کاهش ارتعاش در منبع داشته است

یک شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت، موفق به طراحی و بومی‌سازی فرش جاذب ارتعاش صدا شد. این محصول در صنایع ریلی، خودروسازی، عمران و نفت و گاز کاربرد دارد و با یک سوم قیمت نمونه‌های وارداتی عرضه می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش، یکی از کاربردهای محصولات پلیمری جلوگیری از خستگی سازه‌های ساختمانی است. حال این شرکت دانشگاهی، موفق به دستیابی دانش فنی تولید محصولات وارداتی با فناوری بالا در این زمینه شده است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: عبور خط ریلی از کنار بافت‌های مسکونی و ابنیه خاص نظیر بناهای تاریخی و بیمارستان‌ها یا بناهایی که به ارتعاش حساسیت دارند، این نکته را برای ما دارای اهمیت کرده است تا ارتعاش را برای این ابنیه‌ها به صورت ویژه بررسی کنیم.
محمدرضا عسکری افزود: یکی از راهکارهای اصلی در صنعت ریلی که در تمام دنیا کاربرد دارد، استفاده از فرش‌های جاذب ارتعاش در زیر بستر ریلی است.
وی ادامه داد: در خطی که از کنار برج مراقبت فرودگاه امام خمینی (ره) عبور می‌کند، این فرش استفاده شده است. همچنین در پروژه متروی مشهد در محدوده حرم مطهر امام رضا (ع) مورد استفاده قرار گرفته است.
بر اساس استاندارهای بین‌المللی سه میلیون چرخه و سیکل بار روی قطعه در آزمایش خستگی وارد می‌شود و مولفه سختی استاتیک و دینامیک و میزان کاهش ضخامت در حد مجاز محک زده می‌شود.
با دستگاه‌های لرزه‌نگاری، روی برداشت‌هایی که از آن قسمت‌ها انجام می‌شود، شبیه‌سازی و مدل‌سازی‌هایی را انجام داده که خروجی آن باعث می‌شود مشخصات فنی محصول را ارائه دهد. البته یکی از مهمترین موضوعات این است که فرش جاذب ارتعاشات نویز، صدا را هم کاهش می‌دهد.
فرش‌های جاذب ارتعاشات بر اساس استانداردها بین ۱۰ تا ۲۰ دسیبل به طور معمول در منبع کاهش ارتعاش دارند و با توجه به تست‌هایی که روی فرش در خطوط مختلف انجام شده و این تست هم توسط مراجع ذیصلاح مانند مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران صورت گرفته است، حدود ۲۰ تا ۲۵ دسیبل کاهش ارتعاش در منبع داشته است.
این محصول می‌تواند در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، عمران، نفت و گاز و صنایع هسته‌ای کاربرد داشته باشد. در همین راستا شبیه‌سازی و مدل‌سازی انجام شده و با توجه به شرایط پروژه و پارامترهایی که وجود دارد، مشخصات فنی برای محصول تولید می‌کند.
موضوعی که محصول این شرکت دانش‌بنیان را نسبت به محصولات خارجی متمایز می‌کند، علاوه بر بحث کیفیت که یک ملزم برای پروژه است، قیمت‌های فرش‌های این شرکت یک سوم قیمت فرش شرکت‌های خارجی است.