ضرورت قرنطینه شدن دانش‌آموزان دارای علائم «آبله مرغان»

علائم بیماری آبله مرغان در کودکان خفیف اما در بزرگسالان شدید است، در مرحله نخست علائم آن شبیه سرماخوردگی مانند تب مختصر، گلودرد، دل درد یا سردرد است ولی در مرحله بعد به مرور با بروز ضایعات پوستی نمایان می‌شود

رئیس سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید بر اینکه بروز بیماری «آبله مرغان» در مدارس موضوع جدیدی نیست، گفت: دانش‌آموزان دارای علائم این بیماری باید در خانه قرنطینه شوند.

بهنام امینی افزود: در شیوع بیماری آبله مرغان، اگر مدرسه‌ای شرایط حادتر و تعداد غایبان آن بیشتر از حد طبیعی باشد، بصورت اختصاصی جلساتی ویژه تشکیل خواهد شد؛ ضمن اینکه مراکز بهداشت نیز برای پیشگیری از شیوع این بیماری ویروسی، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: اسفند سال گذشته موارد بیماری‌های حاد را در مدارس استان پیگیری کردیم که در این زمینه شاهد روند کاهشی بودیم و در تعطیلات نوروز هم شرایط مناسب‌تری را پشت سر گذاشتیم.

امینی در باره روند شیوع بیماری آبله مرغان در مدارس قبل از همه‌گیری کرونا تصریح کرد: وضعیت این بیماری در مدارس مانند سال‌های گذشته است و روند صعودی ندارد، البته ممکن است بدلیل شیوع بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا در فصل زمستان و ابتلای دانش‌آموزان به آن، دوره درمان این بیماری تا حدی بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر با فعالیت رابطان بهداشت در مدارس استان و با نظارت‌های پی‌درپی روی دانش‌آموزان مبتلا به آبله مرغان و برای پیشگیری و کنترل این بیماری از حضور اینگونه دانش‌آموزان در کلاس جلوگیری و با مشاهده مواردی از شیوع بیماری اقدامات لازم اجرا می‌شود و به هیچ‌وجه نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستیم.

رئیس سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: برای مراقبت و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، واحد بهداشت در آموزش‌و پرورش استان دایر شده است و با هماهنگی مراکز بهداشتی استان و برپایی جلسات مرتبط، بصورت مستمر این موضوع پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت رابطان بهداشت در مدارس استان افزود: با مشاهده علائم آبله مرغان در دانش‌آموزان باید مراتب هرچه بسرعت به مراکز بهداشتی اطلاع‌رسانی شود و در موارد حادتر، برای پیشگیری از بروز ویروس در دانش‌آموز از حضور فرد مبتلا در کلاس درس توسط رابطان بهداشتی مدرسه جلوگیری و دستورات لازم برای مراقبت‌های اولیه و بهبودی کامل ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا، آبله مرغان توسط ویروس موسوم به «واریسلا زوستر» بروز پیدا می‌کند، این بیماری در اواخر زمستان و اوایل بهار شیوع بیشتری پیدا می‌کند و بطور معمول با ظهور تاول‌های پوستی تشخیص داده می‌شود.

علائم بیماری آبله مرغان در کودکان خفیف اما در بزرگسالان شدید است، در مرحله نخست علائم آن شبیه سرماخوردگی مانند تب مختصر، گلودرد، دل درد یا سردرد است ولی در مرحله بعد به مرور با بروز ضایعات پوستی نمایان می‌شود.

جمعیت کنونی دانش‌آموزی استان اصفهان حدود یک میلیون نفر است که در بیش از ۶ هزار واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند.