ضرورت تشکیل قرارگاه جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر

کوچ زودهنگام عشایر به استان، تخریب پوشش گیاهی مراتع را در پی دارد و سبب فقیرترشدن این عرصه‌ها می‌شود، لذا باید از وقوع این معضل جلوگیری کرد

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری اصفهان گفت: تشکیل قرارگاه استانی و منطقه‌ای برای مدیریت و جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به استان با هدف حفظ مراتع و عرصه‌های طبیعی منطقه ضروریست.

محمدرضا قنبری، روز سه‌شنبه در جلسه کارگروه مدیریت و ساماندهی کوچ عشایر استان اصفهان افزود: همچنین باید قرارگاهی مرتبط در ابعاد ملی با محوریت وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود تا هماهنگی لازم با استان‌های مبدأ کوچ عشایر صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در این قرارگاه باید ضوابط و احکامی صادر شود که طبق آن از خروج زودهنگام و بدنبال آن ورود زودهنگام عشایر به استان اصفهان ممانعت شود.

مدیرکل امنیتی انتظامی اصفهان تصریح کرد: تاکنون اداره کل امور عشایر هیچ درخواستی برای مساعدت در باره تأمین نیازهای این قشر نداشته است تا برای مثال از سپاه یا ارتش برای آبرسانی سیار بهره بگیریم.

قنبری با بیان اینکه تاکنون نگاهمان به موضوع کمک به عشایر بصورت قرارگاهی نبوده است، اظهار داشت: هیچکدام از عشایر مُتخلف حرفه‌ای نیستند، بنابراین تأمین نیازهای آنان برای کاهش تخلفات از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر لزوم کنترل هوشمند خطوط و ایل‌راه‌ها با استفاده از پهپاد گفت: تجهیز یگان حفاظت منابع طبیعی به ابزار کنترلی، راهکار مناسبی برای تأمین امنیت در کوچ عشایر خواهد بود.

مدیرکل امنیتی انتظامی اصفهان، بهره‌گیری از ظرفیت قانونی شوراهای عشایری را لازم دانست و تصریح کرد: همکاری پلیس پیشگیری برای کنترل و کاهش منازعات در حومه روستاها نیز در این پیوند اهمیت دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز در در این جلسه گفت: بالغ بر ۱۰ درصد از عشایر از زمان مناسب کوچ تخطی می‌کنند و زودتر از موعد به مراتع وارد و دیرهنگام از آنها خارج می‌شوند.

ابوطالب امینی افزود: کوچ زودهنگام عشایر به استان، تخریب پوشش گیاهی مراتع را در پی دارد و سبب فقیرترشدن این عرصه‌ها می‌شود، لذا باید از وقوع این معضل جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: عشایر قانونمند از قانون‌گریزی بخش اندکی از جامعه خود گلایه دارند زیرا حضور زودهنگام سبب ضرر آن‌ها می‌شود و علوفه اندکی را برای آنان برجا می‌گذارد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: سالانه حدود ۴۶۰ هزار تُن علوفه در مراتع استان تولید می‌شود که از این مقدار ۲۳۰ هزار تُن قابل برداشت است.

حسینعلی نریمانی با بیان اینکه عشایر ۴۰ درصد از گوشت قرمز کشور را تأمین می‌کنند، اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم امسال از طریق ۹۶۰ هزار واحد دامی استان اصفهان ۹ هزار و ۵۰۰ تُن گوشت قرمز تولید شود.

رییس اداره بهسازی و امور تولید اداره کل امور عشایر اصفهان نیز در این جلسه گفت: دام ۹۳ درصد از جامعه روستایی و ۸۸ درصد از جامعه عشایری استان در سامانه جامع هویت دام کشور به ثبت رسیده است.

محمدحسین غلامی ادامه داد: پلاک‌گذاری و کُدگذاری دام‌ها در استان‌های مبدأ کوچ دام برای جلوگیری از کوچ زودهنگام بواسطه نامه‌نگاری با آنان باید در دستور کار باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان نیز در این نشست گفت: امسال ۸۷۸ پرونده برای دامداران مُتخلف با بیش از ۱۵۱ هزار رأس دام تشکیل شده است.

سرهنگ علیرضا طاهری افزود: در ۲ هفته اخیر نیز چهار اکیپ از منابع طبیعی اصفهان به استان‌های جنوبی مبدأ کوچ دام‌ها برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر اعزام شدند.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از عشایر از کامیون و تریلی برای جابه‌جایی دام‌های خود در زمان کوچ بهره می‌برند، تصریح کرد: بنابراین صادر نکردن بارنامه با همکاری اداره راهداری و پلیس راه در استان‌های مبدأ، ضروریست.

به گزارش ایرنا، عشایر و روستاییان ۲۷.۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در تازه‌ترین به‌روز رسانی سرشماری ثبتی مبنایی جامعه عشایری، جمعیت عشایر کوچنده کشور به ۲۵۱ هزا خانوار با بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر رسیده است.

جمعیت عشایری در ۲۹ استان غیر از کردستان و تهران پراکنده است و این قشر با در اختیار داشتن ۳۰ درصد از دام سبک و ۴ درصد از دام سنگین، ۲۵ درصد از گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند، همچنین ۳۵ درصد از تولیدات صنایع دستی در اختیار آنان است.

طبق آمار اداره کل امور عشایر اصفهان، ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

شمار آنان در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر از ایل بختیاری- در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل‌های قشقایی، محمدآباد و نصرآباد و در شرق اصفهان سه هزار نفر از طایفه عرب جرقویه هستند.

عشایر کوچروی استان اصفهان در بالغ بر ۶۰ درصد از منابع ملی و عرصه‌های طبیعی این خطه بویژه در مراتع حضور دارند و ییلاق و قشلاق می‌کنند.