صورت مسئله ی ازدواج پاک شده است!

فرزانه مستاجران اولین روز از ماه ذی الحجه برابر است با سالروز ازدواج  حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه(س)، که به نام روز ازدواج به ثبت رسیده است. زیباترین و فرخنده ترین ازدواجی که در عالم بشریت تکرار شدنی نیست ازدواج این زوج است که ماحصل آن خاندان امامت را ادامه داده تا به نسل […]

فرزانه مستاجران

اولین روز از ماه ذی الحجه برابر است با سالروز ازدواج  حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه(س)، که به نام روز ازدواج به ثبت رسیده است. زیباترین و فرخنده ترین ازدواجی که در عالم بشریت تکرار شدنی نیست ازدواج این زوج است که ماحصل آن خاندان امامت را ادامه داده تا به نسل حاضر برسند . به میمنت این پیوند مبارک،  هر ساله  در این روز نویسندگان  زیادی به معقوله ازدواج می پردازند و مشکلات جوانان را بررسی میکنند  تا شاید به گوش مسئولان امر برسد و راه علاجی برای آن پیدا شود اما متاسفانه امر ازدواج در کشور ما طی سالهای گذشته بسیار پر مخاطره شده و کمتر جوانی به این پیوند الهی تن در می دهد. دلیل اصلی همه ی آنها هم وجود مشکلات اقتصادی است که روز به روز عرصه را برای همه به خصوص جوانان تنگ تر کرده است. از حداقل ترین های یک ازدواج خرید حلقه ازدواج است که اگر به طور تقریبی ۵گرم وزن داشته باشد ( که این وزن کمترین وزن یک حلقه است) با قیمت طلای روز نزدیک به ۵ میلیون تومان هزینه بر است. حتی اگر خانواده عروس  و داماد از کلیه خرید های قبل و بعد عقد نیز بگذرند خرج و مخارج خانه و مایحتاج روزانه آنچنان افزایش قیمت داشته که از توان هر کسی بر نمی آید . با این اوصاف دیگر نباید از مشکلات ازدواج صحبت کرد زیرا صورت مسئله پاک شده است. به همین دلیل در ادامه نوشته اندکی از زندگی این دو زوج آسمانی می گوییم تا چراغ راهی  باشد برای افرادی که ازدواج کرده اند.

در آیات۱۹ و ۲۲ سوره الرحمن خداوند می فرماید”و دریا را (به گونه ای) روان کرد که با هم برخورد کنند؛ میان آن دو، حدّ فاصله ای است که به هم تعدی نکنند؛ پس کدامین نعمت خدا را تکذیب می کنید؛ از آن دو دریا، لولو و مرجان را خارج کرد” در روایات امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمود:«علی و فاطمه دو دریای عمیقی هستند که هیچ کدام از آنها به دیگری ظلم و ستم نکرد و منظور از مروارید، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسین(ع) است.

 از اوصاف این پیوند مبارک همین بس که جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و گفت: خداوند فرموده است که اگر علی را برای فاطمه نیافریده بودم از آدم ابوالبشر تا روز قیامت، شوهر و همسری هم تراز فاطمه پیدا نمی شد. پیامبر اکرم (ص) ازدواج حضرت فاطمه(س) را ساده ترین و راحت ترین روش ممکن انجام داد تا الگویی نیک برای جوانانی باشد که در آستانه ازدواج قرار دارند. مهریه ۵۰۰ درهمی فاطمه علیهاالسلام هم به همین دلیل تعیین شد. روایات مختلفی وجود دارد که علاوه بر این مهریه که جنبه مادی دارد، مهریه های معنوی نیز برای ایشان تعیین شده است. در روایتی نقل شده است که حضرت زهرا (ع) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این درخواست حضرت فاطمه(س) مستجاب شده و ایشان شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.

از آنجایی که در تاریخ اسلام هیچ یک از اتفاقات زندگی این خاندان عصمت و طهارت بدون پند و اندرز نیست در این ازدواج آسمانی نیز نکات بسیار آموزنده ای  وجود دارد د که می توان در جهت زندگی بهتر و اسلام گونه آنها را  به کار برد. مراحل ازدواج این دو بزرگوار  با  ساده زیستی عجین شده بود . زیرا قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر ناشی از فرهنگ غیر اسلامی و ذهن های اشرافی و مادی گرا است همانند زنجیر به دست و پای جوانان پیچیده شده است. هم کف بودن ، قناعت و …. از دیگر خصایص این ازدواج است که می توان از آن الگو برداری کرد. باشد که چراغ راه جوانان شود .