صنعت توریسم، پتانسیلی که چندان مورد توجه قرار نگرفته است

استان زنجان نیز با داشتن صنایع‌دستی متنوع و جاذبه‌های قابل توجه فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی به مقصد گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شده است

دریاوفایی / نسل فردا : فرزاد اوجانی مدیرکل بازرگانی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ” خوشبختانه حتی دور افتاده ترین نقاط ایران نیز از جاذبه های ویژه خودشان برخوردارند”گفت: ایران کشوری با پتانسیل های فرهنگی و میراثی بسیار فراوان و گوناگون است که می طلبد تا در شناخت و معرفی هریک اقدامات بیشتری صورت گیرد. دراین میان استان زنجان نیز با داشتن صنایع‌دستی متنوع و جاذبه‌های قابل توجه فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی به مقصد گردشگری داخلی و خارجی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: آثار فرهنگی‌تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، تاریخ و تمدن غنی، آداب و رسوم، مهمان نوازی و خونگرمی مردمان زنجان، صنایع‌دستی اصیل و خاص و غذاهای سنتی این استان و… همه و همه ظرفیت‌هایی هستند که می‌تواند به رونق گردشگری در استان بیش از پیش کمک کند.

اوجانی بیان داشت: این استان از هر لحاظ شایستگی و امتیاز این را دارد تا در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی بیش از پیش توسعه و رونق یابد و برای توسعه و رونق بخش گردشگری، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت لازم و ضروری است.

مازندران در طول سال خدمات بهتری را به گردشگران داخلی و خارجی ارائه دهند

نادر زینالی مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز طی سخنانی گفت: مازندران هم از جمله استان های برتر ایران در جاذبه های گردشگری است. آمارها و گزارش عملکرد خوبی را از این استان نشان می دهد که باید این برتر بودن را حفظ کنند و در طول سال خدمات بهتری به گردشگران داخلی و خارجی ارائه دهند.

زینالی با اشاره به اینکه مازندران یکی از استان‌های اصلی مقصد گردشگری است، افزود: با توجه به آمار و ارقام نباید به این میزان بسنده کرد چرا که این استان استعداد بسیار بالایی دارد.

وی بیان داشت: مازندران یک استان گردشگرپذیر است و در بخش سرمایه‌گذاری و صنایع‌دستی ظرفیت زیادی دارد، بنابراین باید برنامه‌ریزی مطلوب و مناسبی صورت گیرد.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم‌ نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به بحث اشتغالزایی در استان اشاره کرد و گفت: باید یک سری موانع در بخش سرمایه‌گذاری‌ها برداشته شود، چرا که استان مازندران استعداد لازم را دارد.

زینالی در خصوص بحث عفاف و حجاب نیز اظهار کرد: در خصوص عفاف و حجاب یک دستورالعمل به تمام استان‌ها ابلاغ شد که قبل از اقدام مستندات به دبیرخانه ستاد ارسال و پس از بررسی اقدام شود. بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رعایت شعائر اسلامی است که طبق قانون در همه مراکز تفریحی، تاسیسات گردشگری و واحد‌های پذیرایی، باید اعمال شود.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌ها و چشم انداز همیشه باید برنامه‌ریزی و گزارش عملکرد داشته باشیم، اظهار کرد: با توجه به شعار سال رهبری یعنی” مهار تورم و رشد تولید”، پیشنهاد توسعه در تمام دنیا صنعت توریسم است که باید برای رشد آن تلاش بسیار شود. متاسفانه این صنعت آن طور که باید درکشور ما مورد اهمیت واقع نشده است.

مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواستار توسعه بوم‌گردی در خارج از بافت روستایی شد وگفت: یکی از جاهایی که می‌توان به فرمایشات رهبری به‌صورت عملی نشان داد میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. در این خصوص سیاست‌های و برنامه‌های کلی این وزارت توسط وزیر اعلام شده و حتما باید عملیاتی شود.