صندوق توسعه منابع طبیعی اصفهان از ۹۳ طرح حمایت کرد

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی اصفهان گفت: در یک سال اخیر ۹۳ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در این استان با ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مورد حمایت قرار گرفت.

مصطفی گندمی روز یکشنبه افزود: این تسهیلات در بخش‌های مختلف مانند خرید نهاده‌های دامی، توزیع نهال، بیمه، جنگل‌کاری، تولید گوشت و مباحث مرتبط با آب در شهرستان‌های استان هزینه شد.

وی با اشاره به لزوم حمایت از بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌ها تعداد طرحها و میزان تسهیلات اعطایی در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت تا زمینه پیشرفت در این بخش بهتر از گذشته فراهم شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی اصفهان اضافه کرد: از سال ۹۱ تاکنون ۴۳۰ میلیارد ریال در قالب ۵۱۰ مورد تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته و نقش ویژه‌ای در تسهیل امور و توسعه منابع طبیعی داشته است.

گندمی با بیان اینکه این صندوق، دریافت کمک‌های مالی، تجمیع و تقویت سرمایه و سرمایه‌گذاری با هدف ارتقا و بهره وری در منابع طبیعی را دنبال می‌کند، افزود: در بدو تشکیل این مجموعه ۶ هزار نفر عضو بودند که این رقم اکنون به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در سال ۹۱ برای اولین بار در کشور به ابتکار اصفهان و در این استان تشکیل شد، گفت: سرمایه اولیه صندوق بیش از ۱۸ میلیارد ریال متشکل از ۴۹ درصد سهم دولت و ۵۱ درصد سهم تعاونی‌های منابع طبیعی بود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی اصفهان توجه بیشتر به فعالان بخش خصوصی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: تسهیلات این صندوق در کمترین زمان و وثیقه‌های ممکن با سود چهار درصد و با بازپرداخت در نهایت یکسال پرداخت می‌شود.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی شامل می شود که از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(۳۲ درصد) در برگرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه‌ای) دارد.