صنایع دستی حلقه گمشده دیپلماسی فرهنگی میان ایران و ازبکستان است

ضرورت فعال سازی تورهای گردشگری برای دانشجویان ایرانی

دریا وفایی : مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و بهادر عبدالله اف سفیر ازبکستان در تهران در محل وزارت میراث فرهنگی دیدار و درباره زمینه‌های همکاری بین دو کشور گفت‌وگو کردند.

جلالی با ابراز امیدواری از اینکه این دیدار سرآغازی برای همکاری‌های بیشتر ایران و ازبکستان شود، به روابطه دوستانه دو کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال و ارزش آفرینی در صادرات و مراودات بین المللی یکی از اهداف مهم دولت بوده و صنایع دستی حلقه گمشده دیپلماسی فرهنگی میان ایران و ازبکستان است.

وی با اشاره به آمادگی ایران در راستای ارتقای همکاری بین دو کشور، افزود: مطالعات بازار و سلیقه یابی بین ایران و ازبکستان بسیار مهم و حضور هنرمندان صنایع دستی کشور ازبکستان در جشنواره بین المللی فجر صنایع دستی بهانه ای برای تبادل دانش و توانش خواهد بود.

معاون صنایع دستی کشور بیان داشت : شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی می تواند مبنایی برای تطبیق و مراوده با شهرها و روستاهای ازبکستان بوده و وجود استارتاپ ها و پلتفرم ها کمک خوبی به بازار فروش صنایع دستی ایران در ازبکستان خواهند داشت.

جلالی خاطرنشان کرد: آداب و رسوم مشترک میان ایران و ازبکستان یک سرمایه اجتماعی است و فعال سازی تورهای گردشگری برای دانشجویان ایرانی در بازدید از کشور ازبکستان باعث تحکیم این سرمایه خواهد بود.

بهادر عبدالله اف نیز در این دیدار به ارتباط مناسب بین ازبکستان و ایران طی سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: همیشه روابط دوستانه‌ای بین دو کشور حاکم بوده و در سیاست‌های خارجی نیز همیشه ایران برای ما جزو کشورهای دوست و برادر بوده است.

سفیر ازبکستان در ایران بیان کرد: همیشه ایران و تاریخ فرهنگی این کشور در ذهن مردم ازبکستان جایگاه مهمی داشته است و مردم ازبکستان پذیرای دوستان و گردشگران ایرانی هستند.

وی به نقاط مشترک فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: ما با عمق فرهنگ و قدمت تاریخ اصیل ایران آشنا هستیم و ازبکستان نیز دارای فرهنگ و قدمت تاریخی است.

عبدالله اف با اشاره اهمیت صنایع دستی در ایجاد اشتغال به ویژه برای زنان افزود: امروزه در کشور ازبکستان شهرک های صنایع دستی در حال ساخت و رونق است و برای پیشرفت و ارتقاء صنایع دستی در کشور ازبکستان نیاز به همکاری های مشترک داریم.

وی ایران را در زمینه تولید انبوه و تجاری‌سازی صنایع‌دستی موفق عنوان کرد و گفت: در دیدار رهبر معظم ایران و رئیس جمهوری ازبکستان تاکید ویژه ای بر ارتباط فرهنگی میان دوکشور صورت گرفت و برگزاری جشنواره های فرهنگی مشترک بین ایران و ازبکستان باعث تقویت این ارتباط فرهنگی خواهد بود.