صف معترضانِ معیشتی از آشوب گران جداست

قطعاً بخش عمده‌ای از این تجمعات ریشه در نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی دارد. نمی‌توان اغتشاشگری و براندازی را به همه معترضان نسبت بدهیم و همان خشونت را برای این گروه بکار ببریم

دریا وفایی : اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درگفتگوبا ما خطاب به قوه قضائیه تصریح کرد: به هر حال درهر حادثه‌ای حتماً افرادی احساساتی می‌شوند و تحت فشارهای روانی و اخبار سخت قرار می‌گیرند و می‌آیند ناخواسته دست به یک کاری می‌زنند ولی این‌ها آشوب گری و لیدری نمی‌کنند، تهییج نمی‌کنند. باید صف معترضان معیشتی و اقتصادی را از آشوب گران کاملاً جدا کنند و صددرصد رأفت اسلامی را درمورد این‌ها انجام بدهند و آزاد شوند.

  • نمی‌شود که همه را با یک چوب راند

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: یک سری اتفاقات رخ داده و به طور ناخواسته مطالبه گران و اعتراض کنندگان، با کسانی که دست به تخریب، آشوب، آتش زدن وسایل امدادی و اموال عمومی و حمله به ماموران می‌زنند قاطعی شده‌اند، نمی‌شود که همه را با یک چوب راند.

 

  • معترضانی که فقط احساسی شدند سریع آزاد شوند

این عضوهئیت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر اضافه کرد: مثلاً من خودم که در دانشگاه امیرکبیر هستم کاملاً این موضوع را از همان اول تا الان رعایت کردیم. هم مدیران دانشگاه هم رئیس دانشگاه هم ما به عنوان استاد دانشگاه از هربهانه ای برای برگشتن دانشجویان به حالت عادی داریم استفاده می‌کنیم و الحمدلله تعدادشان هم خیلی کم شده است. آخرین آماری که از این دانشگاه داشتم اینکه فقط یک نفر دستگیر شده، بنابراین هم به عنوان استاد دانشگاه و هم نماینده مردم دنبال این کار هستم که معترضانی که فقط احساسی شدند سریع آزاد شوند.

  • با کسانی که دست به قتل و غارت و حمله می‌زنند باید با قاطعیت برخورد شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: قطعاً این‌ها مثل فرزندان خودمان هستند، به هرحال دچار احساساتی شدند و تحت اخبار اشتباه قرار گرفتند. خب باید دنبال بهانه‌ای بگردیم که این‌ها آزاد شوند و برگردند. تعهدی بدهند و احکامشان را معلق کنیم تا بتوانند به کارهای عادیشان برگردند.

شاکری گفت: ولی با کسانی که دست به قتل و غارت و حمله به مراکز اداری و اموال عمومی می‌زنند باید با قاطعیت برخورد شود. نه تنها درایران بلکه درتمام دنیا همین است.

نماینده مردم تهران یادآور شد: آقای اژه‌ای هم همین دستور را داده است و امیدواریم با همین روال پیش بروند. تنها چیزی که الان بهتر است به آن پرداخته شود بحث تسریع در رسیدگی است، تسریع دررسیدگی تکلیف افراد را روشن می‌کند.

  • قطعاً بخش عمده‌ای از این تجمعات ریشه در نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی دارد

عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر اظهار داشت: قطعاً بخش عمده‌ای از این تجمعات ریشه در نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی دارد. نمی‌توان اغتشاشگری و براندازی را به همه معترضان نسبت بدهیم و همان خشونت را برای این گروه بکار ببریم.

وی خاطرنشان کرد: ما هم داریم درمجلس از ابزارمان که نطق و پرسش و استیضاح است برای احقاق حقوق مردم و آرام سازی فضا، استفاده می‌کنیم. با این حال انتظار داریم برادران نیروی انتظامی و پلیس امنیت دربرخوردهایش با تجمعات، یعنی عابران و افراد عادی معقولانه‌تر رفتار کنند.

  • در فضای کنونی رسانه‌ها مسئولیت بسیار سنگینی دارند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به رسانه‌های رسمی نیز گفت: در فضای کنونی رسانه‌ها مسئولیت بسیار سنگینی را درهدایتگری مردم دارند. باید اعتراض و مطالبه گری صحیح و پیامدهای ناامنی در کشور را برای جامعه تبیین کنند.