صرفه‌جویی یک میلیون دلاری

این ماده از کشورهای دارای کوسه مانند اندونزی و کانادا وارد می‌شود؛ این در حالی است که ما برای استخراج این ماده، از منبع گیاهی استفاده و منبع حیوانی را به منبع گیاهی بومی که در داخل کشور وجود دارد تبدیل کرده‌ایم

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری بومی موفق به تولید و فرآوری ماده «اسکوالن» به عنوان یکی از ترکیبات پرکاربرد در صنایع آرایشی، بهداشتی و درمانی با استفاده از منابع سازگار با محیط زیست شدند.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، اسکوالن یک ترکیب آلی است که از چربی طبیعی به دست می‌آید و به طور عمده بر روی پوست وجود دارد. این ماده در حوزه‌های مختلف از گرید آرایشی و بهداشتی تا دارویی کاربرد دارد و عمدتاً از بدن کوسه استخراج می‌شود.
حال متخصصان شرکت دانش‌بنیان رویان دارو پیشرو ایرانیان توانستند این ماده پرکاربرد را با تکیه بر فناوری بومی و از منابع سازگار با محیط زیست استخراج و فرآوری کنند.
براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مدیرعامل این شرکت فناور با تشریح فعالیت‌های این شرکت دانش بنیان در زمینه خلق توسعه و به‌کارگیری دانش و فناوری گیاهان دارویی و اهداف این مجموعه فناور اظهار داشت: گسترش و کاربرد اختراع، نوآوری و تجاری سازی نتایج، تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و یا خدمات در حوزه فناوری‌های برتر یا فناوری‌های با ارزش افزوده بالا در حوزه گیاهان دارویی در کشور را از مهم‌ترین اهداف شرکت رویان دارو پیشرو ایرانیان است.

محمود ابراهیمی با بیان اینکه اسکوالن دوست‌دار محیط زیست و محصول دانش بنیان این مجموعه است، گفت: اولین بار شرکت فایزر تحت عنوان N۵۹ در بازار آنفلوانزا از این ماده استفاده کرد، با ایده‌ای که از شرکت فایزر گرفتیم کار استخراج این ماده را به روش نوآورانه انجام داده و برای بیماران کووید مصرف کردیم که درگیری‌های ریه را با توجه به خواص ضدالتهابی خیلی خوبش، کاهش داد و این موضوع منجر به کاهش تعداد بیماران نیازمند بستری شد.
وی با یادآوری اینکه این ماده در حال حاضر برای بیماران قلبی، عروقی و دیابتی نیز استفاده می‌شود، افزود: این ماده خواص متعدد دارویی دارد به طوری که از کلسترول و قند خون جلوگیری می‌کند و انسداد عروق را از بین می‌برد.
مدیرعامل این شرکت فناور با بیان اینکه اسکوالن موجود در بازار ایران، از منابع حیوانی به دست می‌آید و واراداتی است، ادامه داد: این ماده از کشورهای دارای کوسه مانند اندونزی و کانادا وارد می‌شود؛ این در حالی است که ما برای استخراج این ماده، از منبع گیاهی استفاده و منبع حیوانی را به منبع گیاهی بومی که در داخل کشور وجود دارد تبدیل کرده‌ایم.

ابراهیمی افزود: ماده اسکوالن دوست‌دار محیط زیست بوده و نیازی به کشتار کوسه‌ها نیست و توانسته‌ایم همان ماده را با همان کیفیت از منبع گیاهی به دست آوریم.
وی به واردات یک میلیون دلاری اسکوالن اشاره کرد و یادآور شد: این ماده در بازار فرم‌های مختلفی دارد و از آن به عنوان مکمل‌های غذایی و یا در حوزه پوست استفاده می‌شود اما با کاربری ایجاد شده توسط تیم ما این ماده برای اولین بار برای بیماران کرونا، آنفلوانزا، بیماران قلبی و عروقی و همچنین بیماران دیابتی معرفی شده است.
این فناور با تشریح توانمندی متخصصان ایرانی در تامین نیازهای داخلی تصریح کرد: از آنجایی که دانش فنی را به طور کامل در اختیار داریم با دریافت مجوزهای لازم و اختصاص بودجه مناسب برای تولید، می‌توانیم نیاز بازار را پوشش دهیم و حتی امیدواریم گام بلندی برای صادرات برداریم.