صدایِ شهر خاموش شد

حسین غزالی، نویسنده، تهیه کننده و گویندۀ پیشکسوت رادیوی اصفهان درگذشت.

 

صدایِ شهر خاموش شد

حسین غزالی، نویسنده، تهیه کننده و گویندۀ پیشکسوت رادیوی اصفهان درگذشت.

صبح چهاردهمین روزِ اسفندِ پر حادثۀ ۱۳۹۸، شهاب غزالی، بازیگر و کارگردان تئاتر اصفهان، خبر درگذشت حسین غزالی را با به اشتراک گذاشتن دست نوشته‌ای در فضای مجازی، اعلام کرد: «و سرانجام پدر آسمانی شد.»

حسین غزالی، متولد ۱۳۱۵ در اصفهان بود و رضا ارحام صدر در خاطراتش از این هنرمند به عنوان باوفاترین و قدرشناس‌ترین کسی که با او کار کرده یاد می‌کرد. غزالی، طی گفت‌وگویی با روزنامه اصفهان امروز آشنایی خود را با رادیو اینگونه شرح داده بود: «منزل ما در انتهای بن‌بستی دریکی از کوچه‌های خیابان نشاط حوالی چهارراه شکرشکن بود. عصرها زنان خانه‌دار کنار در خانه هاشان می‌نشستند و تخمه می‌شکستند و بچه‌های خردسالشان به خاک‌بازی و پل‌وچفته مشغول بودند. پدرم یک رادیو مارکونی بسیار بزرگ ۱۲ موج خریده بود، آن زمان در هر محله یکی دو رادیو بیشتر نبود. سردر خانه ما یک پنجره فلزی بود به سبک فرفورژه‌های کنونی. من که اشتیاق همسایه‌ها برای شنیدن رادیو را می‌دیدم، با نصب یک بلندگو به این پنجره و اتصال آن به رادیو، برنامه دو ساعته رادیو اصفهان که از زمستان ۱۳۲۸ آغازشده بود را برای همسایه‌ها پخش می‌کردم. گوینده و مدیر پخش آن زمان رادیو اصفهان که هر روز یک نمایش کمدی انتقادی هم در برنامه داشت رضا ارحام صدر بود و تقریباً همه اهل محل و همسایه‌ها کنار در خانه ما جمع می‌شدند و رادیو گوش می‌دادند. من همین‌طور در آن ایام با وصل کردن رادیو به گرامافون برای همسایه‌ها آهنگ‌های درخواستی پخش می‌کردم.

من دوره دبستان به مدرسه فرهنگ در دروازه دولت می‌رفتم و در راه برگشت به خانه، کنار تالار تیموری که پیش‌تر باشگاه افسران بود و مقر رادیو اصفهان، به انتظار می‌ایستادم تا ارحام صدر بیرون بیاید و به او سلام کنم. ارحام پس از مدتی که اشتیاق من را به رادیو دید، از من تست صدا گرفت و مرا به رادیو برد. بعدها در حوالی سال ۱۳۳۵ از رادیو رفت و گویندگی رادیو اصفهان بر عهده من قرار گرفت.»

غزالی در دهه پنجاه، علاوه بر امر مدیریت تولید در رادیو و تلویزیون اصفهان، با امیرقلی امینی نیز در امر روزنامه‌نگاری همکاری داشت و بیش از ۶۰ سال برای فرهنگ و هنر این شهر تلاشی صادقانه کرد.

مهدی شهداد، کارگردان و بازیگر تئاتر که در دوره‌ای افتخار شاگردی حسین غزالی را داشته دربارۀ شخصیت این هنرمند به ایسنا گفت: حسین غزالی مهربان، خوش اخلاق و یاری‌دهنده بود به طوری که هر آنچه در توان داشت برای آموزش به شاگردانش به کار می‌بست و به آن‌ها یاد می‌داد.

وی ادامه داد: غزالی زمانی در خانه جوانان فعالیت هنری و مدیریتی داشت و صدای او  هر جا که شنیده می‌شد، یادآور رادیو اصفهان بود.

شهداد، با بیان اینکه این هنرمند هم نویسندگی، هم تهیه کنندگی و هم گویندگی رادیو را برعهده داشته، خاطر نشان کرد: به سختی می‌توان هنرمندی را با توانایی او را پیدا کرد. اصفهان امروز مرد بزرگی را از دست داد.

بر اساس اطلاعیۀ فرزند حسین غزالی، مراسم ترحیم و هفتم این هنرمند به دلیل شرایط خاص و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزار نمی‌شود و پیکر او، ۱۵ اسفندماه در قطعه نهم بلوک چهار به خاک سپرده خواهد شد.