شهروندان از داد و ستد در شبکه های اجتماعی غیربومی خودداری کنند

شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به دریافت مشاوره درباره موضوعات سایبری، از طریق سایت پلیس فتا و یا با تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با کارشناسان این پلیس در ارتباط باشند

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان به شهروندان توصیه کرد که از هر گونه داد و ستد در شبکه های اجتماعی غیربومی با توجه به افزایش جرایم در این فضا، خودداری کنند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شبکه های اجتماعی مجازی مکان امنی برای داد و ستد و انجام خریدهای اینترنتی نیستند و بسیاری از کلاهبرداران سایبری اقدامات مجرمانه خود را در شبکه‌های اجتماعی غیربومی انجام می دهند. وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی غیر بومی به منظور پیشگیری از انجام اقدامات غیرقانونی توسط مجرمان، فیلتر شدند گفت: اما عده ای با نصب فیلتر شکن همچنان از این شبکه ها استفاده می کنند و در دام کلاهبرداران و مجرمان سایبری گرفتار می شوند.
وی تاکید کرد: کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی غیربومی محل مناسبی برای خرید کالا نیست و در این کانال‌ها و صفحات، هیچ ضمانتی برای اصالت فروشگاه و کالاها وجود ندارد.
این مقام انتظامی افزود: بنابراین به شهروندان توصیه می شود که دقت کافی را در این زمینه داشته باشند و از فروشگاه‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی خریدهای خود را انجام دهند.
‏‎رییس پلیس فتا اصفهان، جعل هویت و کلاهبرداری، برداشت‌های غیرمجاز، به خطر انداختن حریم شخصی، مزاحمت های سایبری و بسیاری موارد دیگر را از جمله تهدیدات شبکه های اجتماعی غیربومی برشمرد. وی با تاکید بر استفاده شهروندان از شبکه های اجتماعی داخلی گفت: ایجاد شبکه های ارتباطی امن داخلی برای بهره گیری از خدمات مجازی ‌و امن صورت گرفته است.

سرهنگ مرتضوی افزود: اکنون با متصل بودن شبکه های اجتماعی بومی به سامانه های بانکداری، پست و استعلام امکان خرید از طریق این شبکه ها فراهم است. به گفته وی روزانه انواع کلاهبرداری ها در فضای مجازی در قالب های مختلف شناسایی و عاملان آن ها دستگیر می شوند ولی پایان نمی یابد.

رییس پلیس فتا اصفهان افزود: ‎شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به دریافت مشاوره درباره موضوعات سایبری، از طریق سایت پلیس فتا و یا با تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با کارشناسان این پلیس در ارتباط باشند.