شهرهای آبی،قدمی برای عادی انگاری

فرزانه مستاجران با وجود اینکه امار مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور چند روزی است بین ۳ و ۲ رقمی در چرخش است و احتمال اینکه شیب بیماری به سمت نزول پیش روی کند تا مرگ و میر روزانه هر روز کمتر از صد نفر باشد وجود دارد، اما به صورت مداوم از […]

فرزانه مستاجران

با وجود اینکه امار مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور چند روزی است بین ۳ و ۲ رقمی در چرخش است و احتمال اینکه شیب بیماری به سمت نزول پیش روی کند تا مرگ و میر روزانه هر روز کمتر از صد نفر باشد وجود دارد، اما به صورت مداوم از سوی مراکز و مسئولین بهداشت و درمان بر ناپایدار بودن این شرایط تاکید می شود. گفته می شود  شرایط همچنان ناپایدار و شکننده است و نباید کاهش آمارها را به عنوان عادی انگاری شرایط تلقی کنیم. اما گویا این صحبت ها فقط برای مردم است و مسئولین هم باور به ناپایداری شرایط ندارد زیرا مدام حرف از رفع محودیت ها زده می شود و حتی دیروز شهرهای آبی نیز به رده بندی شهرهای کشور بر اساس میزان ابتلا به کرونا اضافه شد. شهرهایی که تعداد کرونای مثبت آن دو در صدهزار بوده و شرایط کرونا در آنها نزولی باشد، آبی خواهند بود. در این شهرها همه کسب وکارها فعالیت خواهند کرد. اما ایا واقعا این شهرها میتوانند به صورت عادی به فعالیت و کسب و کار ادامه دهند؟ در کشورهایی هم چون چین که کرونا تقریبا ریشه کن شده هنوز شرایط عادی اعلام نشده حال چگونه گفته می شود در شهرهایی با اسم جدید آبی میتوان زندگی را عادی فرض کرد؟

 از سوی دیگرسخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از رفع منع تردد بین‌شهری در شهر‌های آبی و زرد خبر داد و دیگر برای تردد بین این شهر ها برگه تردد احتیاج نیست. اینها اگر دست کم گرفتن بیماری کرونا و عادی انگاری شرایط به حساب نمی آید پس چه میتواند باشد؟ رفع محدودیت‌ها و ترددهای برون شهری بسیار نگران کننده است و باید بدانیم که اگر مجددا بی‌نظمی شده و به شرایط قبل برگردیم، شرایط اپیدمی غیرقابل کنترل خواهد شد. همانطور که این روزها استان های شمالی ما دوباره درگیر موج جدیدی از بیماری کرونا شده اند. شهر‌های نور، نکا، ساری، رامسر، جویبار، آمل، قائمشهر، فریدون کنار، تنکابن، آمل، ماسال، کردکوی، لنگرود، رودسر و بندر گز در شرایط مناسبی نیستند و مجاز بودن تردد بین شهری یعنی افزایش مسافرت به شمال کشور و انتقال دوباره آن به سراسر ایران! این در صورتی است که رییس جمهور دیروز اذعان داشت، در عین حال مسئله پایدارسازی شرایطی که امروز به آن رسیدیم بسیار مهم است تا به شرایط سخت گذشته برنگردیم و همچنین اقدامات پیشگیرانه برای اینکه وارد موج چهارم نشویم و تا پایان سال مشکل نداشته باشیم. روحانی همچنین قول وارد شدن هرچه زودتر واکسن را داد و گفت،  تلاش می‌کنیم در خارج واکسن مطمئن بخریم و وارد کشور کنیم که علی‌رغم همه محدودیت‌ها و مشکلات که بیش از یک ماه،  ۴۰ روز گرفتار نقل و انتقال پول بودیم، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. البته رهبر انقلاب در سخنرانی  خود ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها را برای آزمایش بر روی ملت‌ها است.ایشان افزودند: البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه خونهای آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد.رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار مراقبتهای بهداشتی مردم و انجام وظایف مسئولان برای مقابله با کرونا، گفتند: برخی تجربه‌های خوب، موفق و امتحان‌پس داده دارویی در زمینه کروناوجود دارد که مسئولان هم آنها را تصدیق می‌کنند، این موارد نباید انکار شود بلکه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حالا باید دید دولت با توجه به رهنمون های رهبری قرار است از چه کشوری واکسن خریداری کند و برای حفظ شرایط موجود در کاهش روند ابتلا به کرونا چه اقداماتی خواهد کرد.