شهردار اصفهان: پتانسیل اصفهان برای پیوند ایران با بسیاری از نقاط دنیا

شهردار اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت قرار گرفتن در مسیر تعامل و نقطه اتصال ایران با بسیاری از نقاط اروپا و دنیا را دارد. به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در دیدار رئیس انجمن دوستی ایران و پرتغال با بیان اینکه اشتراکات، بهانه پیوند و ارتباط متقابل است، اظهار کرد: علاقه […]

شهردار اصفهان گفت: اصفهان ظرفیت قرار گرفتن در مسیر تعامل و نقطه اتصال ایران با بسیاری از نقاط اروپا و دنیا را دارد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده در دیدار رئیس انجمن دوستی ایران و پرتغال با بیان اینکه اشتراکات، بهانه پیوند و ارتباط متقابل است، اظهار کرد: علاقه داریم ارتباطات منجر به اتفاقات مثبت در حوزه‌های مختلف شود؛ به عنوان مثال تجار در حوزه اقتصادی، دانشگاه‌ها در حوزه علمی و باشگاه‌ها در حوزه ورزشی با هم ارتباط برقرار کنند.

وی از اینکه یک ایرانی حافظ فرهنگ، زبان و ادبیات ایران در پورتو است، ابراز خرسندی کرد و گفت: بنای شهرداری اصفهان از گذشته و در این دوره مدیریت شهری تاکید بر دیپلماسی شهری و عمومی و ارتباط با شهرهایی است که اشتراکات و شباهت‌هایی به لحاظ جغرافیایی، فرهنگ و آداب و رسوم با اصفهان دارند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان ظرفیت قرار گرفتن در مسیر تعامل و نقطه اتصال ایران با بسیاری از نقاط اروپا و دنیا را دارد، افزود: این ظرفیت محصول سال‌ها تلاش شهروندان و هم ملیت‌های ما بوده است.

وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و پورتو ارتباط حوزه‌های مختلف و ظرفیت‌ها پیش‌بینی شده و به دنبال آن، رخدادهایی همچون هفته فرهنگی پورتو در اصفهان یا هفته فرهنگی اصفهان در پورتو مورد توجه و استقبال قرار خواهد گرفت.

قاسم زاده با اشاره به اینکه البته برای چگونگی و ابعاد اجرای رویدادها باید ظرفیت‌سنجی در دو شهر انجام شود، گفت: در خانه ملل اصفهان با وجود تعدد خواهرخوانده‌های این جهان شهر می‌توان غرفه یا اتاق پورتو را فعال کرد. همچنین پیشنهاد مطرح شده در ارتباط با تأسیس خانه اصفهان در پورتو و خانه پورتو در اصفهان باید مورد بررسی قرار گیرد.

*برگزاری نمایشگاه؛ موتور محرک ارتباطات اصفهان و پورتو

 در ادامه این دیدار، محمد نیکدل، رئیس انجمن دوستی ایران و پرتغال اظهار کرد: پورتو دارای مردمی خونگرم و عاشق ایرانیان است، به همین سبب از شهردار اصفهان برای بازدید از شهرداری پورتو دعوت می کنم.

وی افزود: همچنین می‌توان خانه دوستی اصفهان را در پورتو و خانه دوستی پورتو را در اصفهان تشکیل داد و در برنامه‌های بلندمدت ساختمانی را در شهر پورتو به منظور تبادلات فرهنگی در نظر گرفت تا به خانه اصفهان تبدیل شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و پرتغال تصریح کرد: ضمن اینکه برگزاری نمایشگاه از سوی اصفهان در شهر پورتو، موتور محرکی برای افزایش ارتباطات اصفهان و پورتو خواهد بود. یکی دیگر از برنامه های مشترک در این زمینه برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در شهر پورتو است به طوریکه در طول هفته فرهنگی اصفهان می‌توان با برگزاری نمایشگاه درآمدزایی داشت.

وی گفت: هنر اصیل پورتو کاشی‌کاری است، از این رو هنرمندان اصفهان و پورتو می‌توانند کاشی‌های حاصل از هنر دست خود را ارسال کنند تا در قالب یک دیوار در شهر پورتو به نمایش درآید.

*پیشنهاد حضور هنرمندان پرتغالی در اصفهان برای خلق آثار هنری

همچنین مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان، با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پورتو به عنوان یک اقدام مشترک بین دو شهر، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بین هنرمندان اصفهان و پورتو و اقامت هنرمندان پرتغالی برای خلق آثار فاخر درباره اصفهان از دیگر پیشنهادات این حوزه است.

وی افزود: تسهیل سفر به اصفهان می‌تواند در تقویت ارتباطات بسیار تأثیرگذار باشد در واقع تورهای ورودی در اصفهان می‌توانند چرخش خوبی در شهر داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار اصفهان با بیان اینکه در دوره‌های گذشته با برخی از خواهر خوانده‌های اصفهان از جمله چین نمایشگاه و محصولات فرهنگی مشترک داشتیم، ادامه داد: از این رو هنرمندان اصفهان و پرتغال نیز در ارتباط با موضوعات مختلف می‌توانند خلق اثر کنند.

وی تصریح کرد: در مجموع سه شهر تهران، اصفهان و کرمان در ایران دارای موزه هنرهای معاصر هستند که با توجه به وجود موزه پورتو می‌توان تبادل لازم را در این زمینه برقرار کرد.

شاهمرادی با اشاره به اینکه اگر به برنامه جامع مشترک برسیم پیشنهادات محقق خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی انجام سفر دشوار شده، برگزاری وبینارهای مشترک، فرصت خوبی برای تبادل دیدگاه‌ها و تجربیات است.