شناسایی یکصد هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج در اصفهان

بر اساس آخرین آمار ۱۰ هزار و ۹۲۸ بیمار مبتلا به اِم اِس، سه هزار و ۹۶۷ بیمار پیوند اعضا، ۲ هزار و ۶۸۵ بیمار دیالیزی، ۹۲۰ بیمار اوتیسم، ۸۰۰ بیمار هموفیلی، ۷۰۰ بیمار تالاسمی، ۱۴۵ بیمار سی اف (سیستیک فیبروسیس)، ۵۱ بیمار ای بی (پروانه‌ای)، ۴۲ بیمار نقص ایمنی اولیه، ۴۱ بیمار ام پی اس (موکو پلی ساکاریدوز) و ۱۶ بیمار مربوط به سایر متابولیک‌ها (اختلال‌ها) در استان اصفهان شناسایی شده‌اند

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود یکصد هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج (با احتساب سرطان) در استان شناسایی شده و وزارت بهداشت برای آنها بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است.

دکتر شهربانو مظاهری، افزود: بر اساس آخرین آمار ۱۰ هزار و ۹۲۸ بیمار مبتلا به اِم اِس، سه هزار و ۹۶۷ بیمار پیوند اعضا، ۲ هزار و ۶۸۵ بیمار دیالیزی، ۹۲۰ بیمار اوتیسم، ۸۰۰ بیمار هموفیلی، ۷۰۰ بیمار تالاسمی، ۱۴۵ بیمار سی اف (سیستیک فیبروسیس)، ۵۱ بیمار ای بی (پروانه‌ای)، ۴۲ بیمار نقص ایمنی اولیه، ۴۱ بیمار ام پی اس (موکو پلی ساکاریدوز) و ۱۶ بیمار مربوط به سایر متابولیک‌ها (اختلال‌ها) در استان اصفهان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به شناسایی حدود ۸۰ هزار بیمار مبتلا به انواع سرطان نیز در استان خاطرنشان کرد: سالیانه حدود ۱۲ هزار بیمار جدید به شمار مبتلایان به سرطان اضافه می‌شود.

مظاهری با اشاره به برنامه‌ها و بسته‌های حمایتی دولت و وزارت بهداشت برای بیماران خاص و صعب‌العلاج (سخت درمان) اظهار داشت: با توجه به پوشش این بسته‌ها، بیشتر هزینه درمانی این دسته از بیماران بویژه در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی رایگان است.

وی با بیان اینکه حمایت بیشتر و پوشش حداکثری هزینه درمان این بیماران حتی در بخش خصوصی در دستور کار دولت قرار گرفته است، اضافه کرد: از سال گذشته صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در بیمه سلامت ایجاد شد.

وی همچنین با اشاره به تجهیز مراکز درمانی استان برای پوشش بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: دستگاه پیشرفته تصویربرداری “پِت اسکن” در بیمارستان فارابی در شرق اصفهان راه اندازی شده است که از آن برای تشخیص و مراقبت دقیق انواع بیماری‌ها از جمله سرطان استفاده می‌شود.

مظاهری به راه‌اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بخش پیوند مغز استخوان “اتولوگ” در بیمارستان سیدالشهدا (ع) فعال بود اما در بیمارستان الزهرا پیوند به روش” آلوژن ” از سال گذشته راه اندازی شد که پیشرفته‌تر و به‌روزتر است.

وی توضیح داد: در روش پیوند اتولوگ پیوند از فرد بیمار به خودش زده می‌شود اما در روش آلوژن پیوند از گیرنده غیر از بیمار صورت می‌گیرد که امروزه در دنیا استفاده از پیوند آلوژن ارجح است.

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یکی دیگر از اقدامات برای توسعه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج را ایجاد و تجهیز بخش فیزیوتراپی برای بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) دانست و خبر داد که بزودی بهره‌برداری می‌شود.