شماری از کشاورزان بازگشایی زاینده‌رود را خواستار شدند

جمعیت حاضر برای مطالبه جاری سازی رودخانه بالغ بر ۲۰۰ نفر بودند که عمده درخواست آنان تأمین حقابه برای آغاز کشت در مزارع این خطه بوده است

شماری از کشاورزان اصفهان با حضور مقابل ساختمان استانداری اصفهان، تأمین حقابه از زاینده رود برای کشت پاییزه و احیای دائمی و جاری سازی این رودخانه را خواستار شدند.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان به ایرنا گفت که جمعیت حاضر برای مطالبه جاری سازی رودخانه بالغ بر ۲۰۰ نفر بودند که عمده درخواست آنان تأمین حقابه برای آغاز کشت در مزارع این خطه بوده است.

حسین وحیدا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر همین اساس قرار است جلسه‌ای مرتبط امروز با حضور نمایندگان صنف کشاورزی و دستگاه‌های ذیربط در استانداری اصفهان برگزار شود.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در سال‌های اخیر همواره خواهان دریافت حقابه خود از زاینده‌رود هستند که از سال ۷۹ به این سو رو به خشکی است.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم قرن اخیر سپری می‌کند. افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف، طرح‌های انتقال آب، افزایش صنایع، برداشت‌های بالادست، شرایطی را ایجاد کرده است که آب رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد “چم آسمان” در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی بدفعات خشکانده شده و همین امر توقف متناوب کشت و کار در مناطق مختلف استان را در پی داشته است.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران که بعنوان اصلی‌ترین منبع آب بخش‌های محیط زیست، آشامیدنی، کشاورزی و صنعت به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته بدفعات خشک شده است.