سیلاب‌های اخیر سبب رسیدن آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی شد

در پی افزایش خروجی سد زاینده رود برای تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان و پس از آن بارش‌های گسترده در منطقه، روان آب‌های متعددی در منطقه ایجاد شد که توانست بخشی از تالاب را تَر کند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: روان آب‌ها و سیلاب‌های اخیر حاصل بارندگی‌های روزهای گذشته سبب رسیدن آب به تالاب بین‌المللی گاوخونی شده است.

محمود چیتیان، در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در پی افزایش خروجی سد زاینده رود برای تخصیص آب برای آبیاری کشت کشاورزان و پس از آن بارش‌های گسترده در منطقه، روان آب‌های متعددی در منطقه ایجاد شد که توانست بخشی از تالاب را تَر کند.

وی ادامه داد: میزان آب وارد شده به تالاب هنوز محاسبه نشده اما تخمین ما حدود چهار میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در باره کاهش خروجی سد زاینده‌رود برای اتمام دوره اول آبیاری مزارع شرق استان نیز تصریح کرد: زمان این اقدام هنوز مشخص نشده است.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و در طول تاریخ و پیش از آغاز خشکسالی‌های اخیر علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق استان، مامن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بود اما بدلیل جلوگیری از ورود آب زاینده‌رود در معرض خشکی کامل قرار گرفت.

این تالاب به وسعت ۴۷۶ کیلومترمربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد.

برداشت بی‌رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تأمین نشدن حقابه طبیعی از چالش‌هایی عنوان می‌شود که حیات این تالاب را به خطر انداخته و به گفته کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین تأمین حقابه آن ضروریست.