سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش ایرنا در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری فارس و روزنامه اصفهان زیبا که بیشترین اخبار جشنواره را پوشش داده بودند رسید. همچنین لوح تقدیر و تندیس جشنواره در قسمت فیلم‌های جنبی به اسماعیل یعقوبی کارگردان فرشته زندگی، حمیدرضا کرد سیچانی کارگردان ساعت تلخ شنی، جمال احمدی، کارگردان آب از آتش، مسعود شیرانی فرد کارگردان ناگهان پاییز و وحید پاکزاد کارگردان دامپینگ سیاه تعلق گرفت

سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان شامگاه سه شنبه در مراسمی با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه به پایان رسید.

به گزارش ایرنا؛ احمد مقیمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم شامگاه سه شنبه در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان با بیان اینکه جایگاه هنر و هنرمند در مقوله جهاد تبیین به عنوان باطل السحر زمانه در خط مقدم و تأثیر ابزاری مثل هنر در این زمینه به‌صورت جدی قابل تأمل است افزود: هنرمند باید زمان شناس باشد و تقدیر زمانه خود را بشناسد تا بتواند مؤثر واقع شود.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین امروز به عنوان یک کلید واژه اساسی مطرح است، افزود: تبیین؛ عصاره حرکت انبیا در طول تاریخ و تنها ابزار در اختیار جبهه توحید و عدالت در طول تاریخ بوده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابزاری که می‌تواند فضای هنر و هنرمندان را به‌روز نگه دارد این است که آنان فرزند زمان خویش باشند.

مقیمی با بیان اینکه در شرایطی هستیم که تمدن غرب جامعه بشریت را قرار گرفته است، افزود: در رؤیایی با این مساله باید شناخت خود را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: افراد گاهی ستیزه بدون مبنا با غرب دارند و می‌خواهند آن را نبینند در صورتی که وجود دارد، برخی مغلوب غرب هستند و می‌گویند تسلیم شویم که هیچکدام صحیح نیست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی دیگر از تقدیرهای زمانه است که برخی آن را نمی‌خواهند بپذیرند و برخی نیز با آن ستیز دارند؛ در این زمینه هم باید به شناخت کافی برسیم.

وی ادامه داد: وقتی هنرمند شناخت تقدیرهای زمانه را به دست آورد نتیجه این می‌شود که بخشی از آن را می‌پذیرد و بخشی دیگر را که با آن تقابل و تضاد دارد بومی سازی می‌کند. به گفته وی در حوزه هنر باید دید نسبت هنرمندان با تقدیرهای زمانه چیست.

مقیمی تصریح کرد: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، دستاوردهای مثبت انقلاب‌های بزرگ دنیا به پای دستاوردهای انقلاب اسلامی نخواهد رسید و این مساله را باید در قالب هنر مقایسه کرد.

وی افزود: وقتی قله کارهای هنری در انقلاب اسلامی دهه فجر است و جشنواره تئاتر و فیلم، شعر و موسیقی فجر اجرا می‌شود باید بپذیریم که انقلاب اسلامی اتفاق مهمی است که رخ داده و برای شناخت آن راههای متعدد وجود دارد.

مقیمی با بیان اینکه نباید مغلوب جنگ رسانه شویم، افزود: انقلاب اسلامی از همه بزنگاه‌ها و مخاطرات عبور کرده و از عهده جنگ اقتصادی نیز بر خواهد آمد.

  • اصفهان آماده خیزش و جهش به سوی تولید فیلم‌های بلند سینمایی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این آیین گفت: اصفهان در حوزه سینما دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است.

علی تمنایی تصریح کرد: تجربه و پیشتازی تولید فیلم کوتاه در اصفهان زمینه تولیدات بلند سینمایی را فراهم کرده است.

وی افزود: اصفهان با کسب رکورد رتبه تولید فیلم کوتاه کشور در اصفهان و با توجه به پیشینه ۱۸ ساله در تولید فیلم داستانی و مستند می‌تواند در تولید فیلم بلند نیز موفق باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: وجود فیلم‌سازان جوان و فعال در حوزه سینما از دیگر ظرفیت‌های موجود در اصفهان است که نتیجه تربیت خوب و تخصصی آموزشگاه‌های آزاد اصفهان و انجمن‌های سینمایی جوان هستند.

وی با بیان اینکه امسال در فیلم فجر بیش از ۱۰ فیلمِ اولی اکران شد که کارگردانان آنها شروع کارشان از ساخت فیلم کوتاه بوده است، افزود: این مساله تأثیر مثبتی بر تولیدات بلند سینمایی دارد و در اصفهان افق روشنی در این زمینه پیش رو داریم.

تمنایی از برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان در دی‌ماه سال آینده خبر داد و گفت: تولید فیلم و محتواسازی از سوی ستاد برگزاری این کنگره دنبال می‌شود و از تولید فیلم در زمینه‌های مختلف دفاع مقدس حمایت خواهد شد.

  • هنرمند عصاره فضایل یک جامعه را به تصویر می‌کشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه هنرمند عصاره فضایل یک جامعه را به تصویر می‌کشد، افزود: هنرمند با تولید اثر هنری پیام‌هایی که برای انتقال آن به یک نسل سال‌ها زمان لازم است در تاریخ ثبت و ماندگار می‌کند. محمدرضا جان نثاری افزود: هنر خوب که در تراز مردم، هنر و هنرمندان ما باشد ارزشمند است و باید به آن بها داده شود.

به گزارش ایرنا در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری فارس و روزنامه اصفهان زیبا که بیشترین اخبار جشنواره را پوشش داده بودند رسید. همچنین لوح تقدیر و تندیس جشنواره در قسمت فیلم‌های جنبی به اسماعیل یعقوبی کارگردان فرشته زندگی، حمیدرضا کرد سیچانی کارگردان ساعت تلخ شنی، جمال احمدی، کارگردان آب از آتش، مسعود شیرانی فرد کارگردان ناگهان پاییز و وحید پاکزاد کارگردان دامپینگ سیاه تعلق گرفت.

در این آیین از حسین غیابی، مهدی شهداد وحسین خواجویی از پیشکسوتان عرصه سینمای اصفهان تجلیل شد و از احسان جانمی کارگردان و نویسنده اصفهانی تئاتر نیز تقدیر به عمل آمد. همچنین جایزه سرباز وطن به جواد اسماعیلی برای فیلم چند قطره آبان اهدا شد.

بنیاد حفظ نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این مراسم از فعالیت‌ها و همکاری مجید صدیقی در این عرصه قدردانی کرد.

در بخش منتخبین جشن مهر سینمای اصفهان، از مصطفی الیاسی در بخش مدیریت تدارکات، فرامز مختاری در بخش مدیریت صدابرداری، امیرحسین عنایتی در بخش فیلمنامه نویسی، مجید نعمت اللهی در بخش مدیریت تولید، هومن حمامی در بخش موسیقی فیلم، مهدی دهقان در بخش تدوین، علی اعتمای در بخش مدیریت دوبلاژ و گویندگی، نفیسه حاجی علیزاده در بخش گریم، مسعود جزایری در بخش طراحی صحنه، فاطمه جهانی در بخش طراحی لباس، محمد فضیله در بخش مدیریت فیلم برداری، سید محمدرضا ممتاز در بخش کارگردانی، محمد رضا سهرابی در بخش بازیگری مرد و الهام باقری در بخش بازیگری زن تجلیل شد.

سیزدهمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان با اکران ۱۸ اثر سینمایی بخش مسابقه سودای سیمرغ چهل ویکمین جشنواره در سه سینمای ساحل، فلسطین و سپاهان که از ۱۷ بهمن آغاز شده بود امشب به کار خود پایان داد.

“در آغوش درخت”، ” آه سرد”، ” جنگل پرتقال”، ” شماره ۱۰”، ” پرونده باز است”، ” روایت ناتمام سیما”، ” خوک، چرا گریه نمی‌کنی”، ” های پاور”، ” بعد از رفتن”، ” کت چرمی”، ” هفت بهار نارنج”، “آن‌ها مرا دوست داشتند”، ” استاد”، ” عطرآلود”، ” یادگار جنوب”، ” بچه زرنگ” و” سرهنگ ثریا” آثار به نمایش درآمده در این رویداد فاخر فرهنگی بود. چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، امسال همزمان با تهران در ۳۱ استان کشور برگزار شد.