سیبی که سلامتی تولید کننده را گرفته است!

فرزانه مستاجران از اصلی ترین و سخت ترین مراحل راه اندازی یک کسب وکار در ایران گرفتن مجوز های لازم است که به دلیل پروسه های اداری طولانی مدت و مشکل توانسته بسیاری از افراد را از راه اندازی یک کسب و کار جدید منصرف کند و همین امر نیز باعث تمایل بیشتر به کار […]

فرزانه مستاجران

از اصلی ترین و سخت ترین مراحل راه اندازی یک کسب وکار در ایران گرفتن مجوز های لازم است که به دلیل پروسه های اداری طولانی مدت و مشکل توانسته بسیاری از افراد را از راه اندازی یک کسب و کار جدید منصرف کند و همین امر نیز باعث تمایل بیشتر به کار اداره ای و پشت میز نشینی شده است. قشر جوان حاضر هستند با حقوق کم برای دولت و دیگران کار کنند اما ایده های جذاب و نو خود را به بازار ارائه نکنند زیرا برای ارائه این ایده ها باید از هفت خوان رستم گذر کنند. یکی از پر دردسر ترین مراحل راه اندازی یک کسب و کار گرفتن سیب سلامت است که در بیشتر مشاغل بهداشتی و محصولات خوراکی اخذ آن لازم است .

 وقتی بسته های مواد غذایی، دارویی و بهداشتی را مشاهده می کنید ، علاوه بر درج نام و مشخصات آن ، ترکیب مواد به کار رفته ، وزن و زمان ارائه و تولید و عرضه محصول و نیز تاریخ انقضا آنها در قسمت زیرین  درج شود. نشان های درج شده و علامت و نشان سیب سلامت و نشان سازمان غذا و دارو با طرح ارائه شده برگ سبز و آبی طراحی شده که به معنای تاییدیه از سوی سازمان غذا و دارو می باشد برای ارتقای سطح کیفی محصولات و رعایت حقوق مصرف کنندگان نشان سیب سلامت صادر می شود  جالب اینجاست که برای گرفتن سیب سلامت باید مکان مورد نظر و مورد تایید وزارت بهداشت را تهیه کنید که ۱۸۰ متر برای کارگاه ۲۰۰ متر برای کارخانه است  و بعد از تاییدیه بهداشت ثبت شرکت و برند و اخذ ایران کد صورت میگیرد و درنهایت میتوانید سیب سلامت بگیرید یعنی برای دریافت سیب سلامت باید بهداشت تاییدتان کرده باشد اما برای تاییدیه بهداشت باد کارگاه یا کارخانه ای تاسیس شده باشد که بهداشت بتواند آن را تایید کند و برای تاسیس کارخانه مجوز لازم است که بدون تاییدیه بهداشت نمی شود و در واقع این یک دور باطلی است که هیچ گاه به پایان نمی رسد مگر اینکه آن واحد برای مدتی هرچند کوتاه به طور غیر قانونی تولید داشته باشد تا از بهداشت برای بازدید و تایید مراجعه شود و در صورت درست و کامل بودن همه شرایط آن وقت میتواند برای ثبت برند اقدام کند و بعد برای ایران کد که بتواند سیب سلامت بگیرد و در واقع در این مدت هیچ کدام از محصولاتش خریداری نمی شود زیرا فروشگاه ها حق ارائه محصولات بدون سیب سلامت و تاییدیه بهداشت را ندارند!

سیب سلامت، در حقیقت نشان و علامت سازمان غذا ودارو می باشد. سازمان غذا و دارو این علامت را بر روی محصولاتی که فاکتورهای سلامتی که این سازمان مشخص نموده است را داشته باشند قرار می دهد. سیب سلامت دارای تکنولوژی بالا،کاربری آسان و پیچیدگی درونی می باشد. ثبت تمامی اتفاقات رخ داده در محل وقوع مثل خدمات، مجوزها، فرایندها، مهندسی مجدد فرایندها ، گزارش های جامع و کامل از سیستم، خدمات کاربری بر اساس حداقل امکانات سخت افزاری و بسترهای ارتباطی از ویژگی های تعریف سیب سلامت است. اما به چه محصولاتی سیب سلامت داده می شود؟    پروانه ساخت برای محصول داشته باشند،  عدم استفاده از مواد افزونی شیمیایی مصنوعی ، حداقل میزان کالری به کار رفته در محصول،عدم وجود عوامل خطرناکی به مانند اسیدهای چرب ترانس ،حدالامکان از مواد اولیه طبیعی استفاده شده باشد و… موضوع اینجاست در بیشتر محصولاتی که در بازار وجود دارد و دارای سیب سلامت هستند موارد بالا به ندرت اعمال شده است اما مواردی چون داشتن مجوز و مکان بزرگ و دستگاه های لازم رعایت شده است در واقع تنها کسانی میتوانند تولیدی داشته باشند که وضعیت مالی مناسبی برای تامین این شرایط داشته باشند . گویا این قوانین تنها قشر توانمند را شامل می شود و قشر ضعیف ساخته شده برای کارگری دیگران!