سپر تابستانی پوست

متخصصین بر این باورند که باید بیشتر از اینکه نگران کمبود ویتامین D باشید، نگران سرطان پوست باشید. چراکه احتمال کمبود ویتامین D در مقایسه با سرطان پوست بسیار کمتر است

پریسا جمدی / گروه بین‌الملل

فصل تابستان نزدیک است و استفاده از ضد آفتاب واجب. در این مقاله سعی کرده‌ایم به متداول‌ترین سؤالات در مورداستفاده از ضد آفتاب پاسخ دهیم. با ما همراه باشید. بهترین راه برای در امان ماندن از آسیب ناشی از نور خورشید چیست؟ دور ماندن از آفتاب! اما عملاً چنین چیزی غیرممکن است! چون بالاخره بدن برای برخی عملکردها ازجمله بهبود خلق‌وخو نیاز به نور آفتاب دارد. در این صورت بهترین راه برای کاهش آسیب‌های ناشی از نور خورشید استفاده از ضد آفتاب است. بر اساس نظریه متخصصین در این مقاله راجع به ضد آفتاب و SPF مؤثر صحبت خواهیم کرد.

  1. میزان SPF چقدر اهمیت دارد؟

به گفتهٔ متخصصین، هیچ ضد آفتابی وجود ندارد که بتواند ۱۰۰ درصد از آسیب نور خورشید جلوگیری کند؛ اما تا حدودی می‌تواند خطر عوارض را کاهش دهد و با استفاده از ضد آفتاب می‌توان مدت‌زمان بیشتری را در خارج از خانه و مقابل نور آفتاب گذراند. هرچه میزان SPF بیشتر باشد، مدت‌زمان اثرگذاری کرم ضد آفتاب نیز بیشتر خواهد بود. مثلاً ضد آفتاب با SPF 100 نسبت به SPF 50 قطعاً مدت‌زمان بیشتری روی پوست تأثیر دارد. حداقل SPF پیشنهادی ۳۰ هست. هرچه SPF بیشتر باشد درصد خیسی و چسبناکی کرم بیشتر خواهد بود و ممکن است برخی افراد علاقه‌ای به استفاده از این نوع ضد آفتاب‌ها نداشته باشند؛ اما حتی اگر دوست ندارید روزانه از ضد آفتاب با SPF خیلی بالا استفاده کنید، برای مواقعی که هوا بسیار گرم است و می‌خواهید کنار ساحل وقت بگذرانید ارزشش را دارد.

  1. محافظت در برابر UVA و UVB چگونه است؟

خورشید اشعه‌های زیادی را از خود ساطع می‌کند که ۲ مورد از رایج‌ترین این اشعه‌ها که باعث آسیب پوستی می‌شوند عبارتند از اشعه ماوراءبنفش (UVA) و ماوراءبنفش (UVB). اشعه‌های UVB کوتاه‌ترند و قدرت نفوذ به شیشه را ندارند، اما موجب آفتاب‌سوختگی می‌شوند؛ اما اشعه ماوراءبنفش می‌تواند از شیشه عبور کند، درنتیجه خطرناک‌تر است زیرابه پوست نفوذ کرده و سطح زیرپوست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  1. چه زمانی باید ضد آفتاب را تمدید کنیم؟

به گفته متخصصین هر دو ساعت یک‌بار باید ضد آفتاب را روی پوست تمدید کرد و باید توجه داشته باشید که از اندازهٔ مناسب محصول استفاده کنید تا تأثیر خود را داشته باشد. برای بهره‌مندی از خاصیت محافظتی ضد آفتاب، صرف‌نظر از رنگ پوست، باید همه به‌طور یکسان از یک مقدار معینی ضد آفتاب استفاده کنند

  1. حتی زمانی که در خانه هستیم هم باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

حتی اگر در طول روز از خانه بیرون نمی‌روید، بازهم ممکن است از طریق پنجره در معرض تماس با نور خورشید باشید. به همین دلیل استفاده روزانه از ضد آفتاب چه در خانه چه در بیرون از خانه به کاهش سرطان پوست، علائم پیری، چین‌وچروک و … کمک زیادی می‌کند. توجه: حتماً به‌خصوص زمانی که بیرون از خانه هستید هر ۲ ساعت یک‌بار ضد آفتابتان را تمدید کنید. مطلع باشید که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا ضد آفتاب اثرگذاری خود را آغاز کند.

  1. تفاوتی بین ضد آفتاب صورت و بدن وجود دارد؟

تفاوت بین ضد آفتاب بدن و صورت تنها در بسته‌بندی محصول است! بااین‌وجود، پوست صورت معمولاً حساس‌تر و ظریف‌تر از پوست بدن است و ممکن است برخی ترجیح دهند که از کرم ضد آفتاب سبک و فاقد چربی که مخصوص پوست صورت است استفاده کنند. کرم‌های سبک‌تر و فاقد چربی کمتر باعث انسداد منافذ، ایجاد جوش یا تحریک پوست می‌شوند.

  1. ضد آفتاب کودکان با ضد آفتاب بزرگ‌سالان فرق دارد؟

معمولاً ازآنجایی‌که پوست کودکان نسبت به بزرگ‌سالان حساس‌تر است، متخصصان نوعی ضد آفتاب (فیزیکی) مخصوص را برای کودکان توصیه می‌کنند.

  1. آیا با مصرف ضد آفتاب، جذب ویتامین D کاهش می‌یابد؟

گفته می‌شود که استفاده از ضد آفتاب به دلیل کاهش جذب نور خورشید می‌تواند جذب ویتامین D توسط پوست را کاهش دهد. به‌خصوص ضد آفتاب‌هایی با SPF 50 یا بالاتر تا ۹۲.۵ جذب ویتامین D توسط پوست را کاهش می‌دهند؛ اما نگران نباشید! بدن راه‌های دیگری برای جذب این ویتامین پیدا خواهد کرد. متخصصین بر این باورند که باید بیشتر از اینکه نگران کمبود ویتامین D باشید، نگران سرطان پوست باشید. چراکه احتمال کمبود ویتامین D در مقایسه با سرطان پوست بسیار کمتر است.

 منبع: Source: https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/sunscreen-guide