سو استفاده دلالان دارو از تعلل مسئولان

فرزانه مستاجران در حالی که هنوز مسئولان ایرانی جواب دقیقی برای زمان خرید  و واکسناسیون مردم کشور در مقابل کرونا نداده اند کشور های همسایه سعی بر رفع موانع واکسیناسیون و برگشت به روزهای اوج اقتصادی خود دارند. بر همین اساس ایرانی هایی که توانایی مالی مناسبی دارند یکی از گزینه های خود برای زدن […]

فرزانه مستاجران

در حالی که هنوز مسئولان ایرانی جواب دقیقی برای زمان خرید  و واکسناسیون مردم کشور در مقابل کرونا نداده اند کشور های همسایه سعی بر رفع موانع واکسیناسیون و برگشت به روزهای اوج اقتصادی خود دارند. بر همین اساس ایرانی هایی که توانایی مالی مناسبی دارند یکی از گزینه های خود برای زدن واکسن را سفر به کشور های همسایه می دانند و در چند روز گذشته تبلیغات مختلفی نیز در این زمینه در فضای مجازی دیده می شود که البته مسئولان کشور این تبلیغات را کذب اعلام کرده اند. هرچند شیادان از هر فرصتی استفاده می کنند تا از مردم سو استفاده کنند و اتفاقا زدن واکسن کرونا میتواند زمینه خوبی برای آنها فراهم کند اما مسئولان نیز باید به صورت واضح و دقیق با مردم صحبت کنند و مشخص کنند در چه زمانی ایرانیان میتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند و اصلا واکسنی خریداری شده یا نه؟!

هفته گذشته تبلیغی با عکسی از استانبول در فضای مجازی چرخید که موضوع آن برگزاری تور ویژه تزریق واکسن کرونا بود. وزارت بهداشت به این تبلیغ واکنش نشان داد و آن را جعلی دانست. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم گفت که چنین تور‌هایی وجود ندارد و طبق معمول، سوءاستفاده شیادان از نیاز مردم است. همچنین رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی که معتقد بود نشانه‌هایی از فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود، درخواست برخورد قانونی کرد.

گفته شده هنوز  هیچ واکسن تأییدشده‌ای در کشور‌های منطقه وجود ندارد و آن‌چه به‌عنوان واکسن در منطقه وجود دارد، هنوز مرحله تست بالینی را می‌گذراند و در حال آزمایش روی انسان است. اما کشورهای آسیایی چه برنامه ای برای برون رفت از این اوضاع دارند؟

بر اساس تحقیقاتی از سوی موسسه اقتصادی “نومورا” ژاپن ،با وجود شرایط حاضر در سراسر آسیا مسیر حرکت به سمت احیای اقتصادی ممکن است همچنان دشوار باشد مگر اینکه برنامه های واکسیناسیون اجرا شود.موسسه سرمایه گذاری “نومورا” در تازه ترین گزارش ارزیابی دورنمای اقتصادی جهانی که روز ۱۱ دسامبر منتشر شد، اعلام کرد که آسیا در سال ۲۰۲۱ میلادی وضعیت خوبی خواهد داشت و میانگین رشد تولید ناخالص داخلی در سال آینده ۸,۱ درصد خواهد بود که نسبت به رشد منفی (انقباضی) ۱.۱ درصدی در سال جاری میلادی پیشرفت خوبی خواهد بود .مطمئنا این تحقیقات با توجه به کشف واکسن کرونا و احتمال بسیار بالای استفاده زود هنگام از آن در کشورهای آسیایی است . کما اینکه کشور ژاپن نیز اعلام کرده المپیک ۲۰۲۰ که سال گذشته قرار بود در کشورش انجام شود در تابستان سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد و قول داده ۴ ماه قبل از برگزاری این مسابقات همه مردم کشورش را در مقابل کرونا واکسیناسیون کند.

تهیه واکسن فایزر در ایران همانطور که قبلا نیز اعلام شده دارای دو نکته است؛ یک نکته راجب قیمت واکسن و یک نکته نیز در خصوص زنجیره انتقال سرد منفی ۷۰ درجه است که در یک کشور  باید برای انتقال این واکسن به اقصی نقاط کشور فراهم باشد. این دو زیرساخت باید برای استفاده از واکسن کرونا شرکت فایزر در کشورها فراهم باشد. اتحادیه بین المللی واکسن (کواکس) اعلام کرده امکان تهیه حدود ۱۲ و نیم میلیون نفر دوز یا نفر واکسن برای ایران هست و ما باید انتخاب کنیم از کدام نوع واکسن می خواهیم. مسلما انتخاب واکسنی که قیمت مناسب تری دارد و انتقال آن نیازمند دمای منفی ۷۰ درجه نیست برای کشور ما که هیچ زیر ساخت مناسبی در این راستا ندارد به صرفه تر است اما برای اینکه قشر مرفه و بیماران خاص برای زدن واکسن به کشورهای دیگر نروند و در دام شیادان نیز گرفتار نشوند ضروری است مسئولان هرچه زودتر تکلیف خرید واکسن را مشخص کنند.