استاندار اصفهان:

سند کاهش آلایندگی مراکز صنعتی تدوین شود

به گفته کارشناسان، خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و شرایط جغرافیایی و اقلیمی، کلاف آلودگی هوای این شهر را پیچیده‌تر کرده است

استاندار اصفهان گفت: لازم است همه واحدهای صنعتی استان باید سند کاهش آلایندگی و برنامه عملیاتی با زمان‌بندی مشخص خود را در این زمینه تنظیم و تدوین کنند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری اصفهان، سیدرضا مرتضوی روز شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی استان افزود: حفاظت از محیط زیست باید به گفتمان واحدهای صنعتی استان تبدیل شود و اقدام‌های این بخش مانند سایر حوزه‌های کاری واحدهای صنعتی (تولید، ارتقا و فروش) مشخص و قابل ارائه باشد.

وی با اشاره به تایید کلیات مفاد «سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان» اظهار کرد: لازم است مصوبه‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوای استان که در نشست‌ با مسوولان ملی تایید و تصویب شده است، مورد رصد قرار گیرد و مصوبه‌های اجرا نشده با شتاب بیشتری تا حصول نتیجه، پیگیری شود. مرتضوی اضافه کرد: واحدهای صنعتی و حمل‌ و نقل استان می‌توانند گزارش عملکرد خود را در این زمینه با تعریف رویدادهایی سالیانه در حوزه محیط زیست به مردم و بازدیدکنندگان ارائه کنند.

استاندار اصفهان با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: حضور پویا و موثر شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش آلودگی هوای اصفهان ضروریست و باید نقش این مجموعه‌ها در سند کاهش آلودگی هوا مشخص شود. مرتضوی با اشاره به ضرورت اضافه شدن طرح‌های تشویقی در این سند افزود: در سند کاهش آلودگی هوای اصفهان باید بندی هم مختص نمایندگان استان بمنظور تنظیم قوانین خاص وجود داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد که با وحدت رویه و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی استان شاهد کاهش آلودگی هوا، آب و خاک باشیم. در این نشست سند جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ارائه شد و کلیات آن به تایید رسید.

به گزارش ایرنا، اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد. کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده اند. به گفته کارشناسان، خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی و شرایط جغرافیایی و اقلیمی، کلاف آلودگی هوای این شهر را پیچیده‌تر کرده است. اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌آید.