سم پاشی درختان توت ویروس کرونا را از بین نمی‌برد

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط اصفهان گفت: سم‌پاشی درختان نمی‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد، زیرا این سموم برای از بین بردن آفت‌ها به‌کار می‌روند، نه ویروس‌ها و باکتری‌ها.

شهرام احتشامی با بیان اینکه میوه توت در ارتفاع قرار دارد و احتمال اینکه ویروس از افراد بیمار و مبتلا در میوه توت اثر کرده باشد، بسیار پایین است، اظهار کرد: احتمال اینکه ویروس کرونا به بالای درخت توت رسیده و در میوه توت اثر کرده باشد، بسیار کم است، مگر اینکه توسط باد، ویروس در هوا معلق شده و خودش را به بالای درخت برساند و در میوه توت اثر کند.

وی افزود: در  هر حال رعایت فاصله اجتماعی مهم است و امکان دارد در زمان استفاده از میوه توت افرادی که بر سر یک ظرف جهت صرف توت نشسته باشند، ناقل ویروس بوده یا پارچه ای که توت بر روی آن تکانده می‌شود و ظرفی که توت در داخل آن ریخته می‌شود، ممکن است آلوده به ویروس باشد.

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط اصفهان با تاکید براینکه وقتی چند نفر به ظاهر سالم در کنار هم نشسته باشند ممکن است یکی از آن افراد ناقل باشد و ویروس را به دیگران منتقل کند، تصریح کرد: به همین خاطر، تناول هر میوه و یا غذایی به صورت دسته جمعی توصیه نمی‌شود و برای قطع شدن زنجیره ویروس، فاصله‌های اجتماعی باید رعایت شود.

مصرف توت با رعایت نکات بهداشتی بلامانع است

احتشامی با بیان اینکه توت میوه‌ای است که ارزش‌های غذایی خاصی دارد و مصرف آن با رعایت نکات بهداشتی بلامانع است، گفت: بعید است ویروس کرونا به میوه توت با وجود پوسته نازک در ارتفاعات اثر کرده باشد، اما تاکید می‌کنم حتما موارد بهداشتی و فاصله های اجتماعی رعایت شود و اینکه میوه توت هم از چه محلی باشد، مهم است و اگر از محل آلوده نباشد بهتر است.

وی ادامه داد: متاسفانه مردم بنا به دلیلی از جمله مشکلات اقتصادی یا روحی نسبت به این ویروس کم توجه تر شده اند و همچنان که شب ها در پارک ها مشاهده می‌شود نکات بهداشتی را جدی نمی گیرند. نگران این هستیم که دوباره شاهد افزایش روند صعودی آمار بیماران و مراجعات به بیمارستانها باشیم و نتوانیم جوابگوی مراجعین مبتلا به ویروس باشیم.

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط اصفهان تاکید کرد: اگر مردم نکات بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند و تغذیه‌ای سالم داشته باشند، به طور قطع به زودی بر این ویروس غلبه خواهیم کرد. زیرا تکلیف این ویروس هنوز با خودش مشخص نیست و در هر فردی علایم خاص خود دارد. در بعضی از افراد دستگاه تنفسی و در بعضی از افراد دستگاه گوارشی و در بعضی مغز  را درگیر می‌کند و استفاده از ماسک صد در صد در مبارزه و جلوگیری از این ویروس موثر است و توصیه می‌شود که شهروندان از ماسک استفاده کنند.

موارد ابتلا به ویروس کرونا از طریق گیاهان و درختان تایید نشده است

احتشامی با بیان اینکه هرچند موارد ابتلا به ویروس کرونا از طریق گیاهان و درختان مشاهده نشده است، تاکید کرد: با توجه به این نکته که گیاهان و درختان در پارک‌ها و بوستان‌ها در معرض مواجهه با شهروندانی قرار می‌گیرند که ممنوعیت و قرنطینه را در داخل این اماکن رعایت نکردند، امکان آلودگی گیاهان وجود دارد و شهروندان باید از نزدیک شدن و بوییدن گل در این مراکز خودداری و دقت کنند که کمتر در معرض آن قرار بگیرند.

وی افزود: درختان توت به‌عنوان اولین میوه بهاری به وفور در سطح شهر وجود دارد و غالباً مردم علاقه‌مندند این میوه را بچینند و بخورند. این درختان در معرض تماس افراد متعددی در شهرها هستند، به همین دلیل امکان آلودگی میوه این درختان بسیار بالاست و توصیه می شود که مردم برای مصرف میوه توت یا از باغ‌هایی که در بیرون شهرها هستند استفاده یا به میوه فروشی‌های سطح شهر مراجعه کنند که تحت پروتکل‌های بهداشت و درمان، میوه‌ها را به شهروندان عرضه می‌کنند.

بلافاصله بعد از چیدن توت از درخت آن را نخورید

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط اصفهان با اشاره به‌ ماندگاری بالای ویروس کرونا روی سطح میوه و سبزیجات، تاکید کرد: باید برای خوردن توت از محل‌هایی که تراکم جمعیت وجود دارد، اجتناب کرد و حتماً برای تهیه آن به مراکزی که گفته شد مراجعه شود. ضمناً ضرورت دارد افراد این میوه‌ها را قبل از مصرف، شست‌وشو و ضدعفونی کنند و به هیچ وجه بلافاصله بعد از چیدن از درخت آن را نخورند.

احتشامی در مورد پیشنهاد متخصصان عفونی برای شست‌وشوی میوه‌ها گفت: میوه ها باید در درون آب سرد که حاوی نمک است، به مدت حداقل ۱۵ دقیقه قرار دهند و سپس، آب‌کشی را انجام دهند.

وی با تاکید براینکه سم‌پاشی درختان نمی‌تواند این ویروس را از بین ببرد، خاطرنشان کرد: زیرا این سموم برای از بین بردن آفت‌ها به‌کار می‌روند، نه ویروس‌ها و باکتری‌ها. حتی توصیه می‌شود به‌دلیل آلودگی ذرات آفت‌کش ناشی از سم‌پاشی در محیط‌هایی که سم‌پاشی به‌تازگی صورت گرفته است، کمتر تردد شود، زیرا این ذرات موجب حساسیت ریه شده و فرد را مستعد ابتلا به ویروس کرونا خواهد کرد.