سفر آتی رئیسی به چین، فرصتی برای اجرای سند همکاری ۲۵ ساله

سرمایه گذاری و فعالیت چینی‌ها در زمینه نفت و گاز در ایران، اجرای خطوط قطار سریع السیر، همکاری و انتقال فناوری ساخت خودروهای برقی به ایران و احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تولید صفحات تولید برق خورشید در ایران از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند در فضای همکاری دو کشور مورد توجه ویژه قرار داشته باشد

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در گفت و گو با شبکه خبری فونیکس چین، با اشاره به سفر آتی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین، این سفر را فرصت خوبی برای توسعه مناسبات به ویژه تسریع در مسیر اجرای سند همکاری ۲۵ ساله دو کشور در زمینه‌های گوناگون دانست.

علاء الدین بروجردی تصریح کرد: ما به عنوان انجمن دوستی ایران و چین از سرعت و پیشرفت کار راضی نیستیم و معتقدیم که باید گام‌ها را خیلی سریع‌تر برداشت.

وی افزود: البته بخشی از کندی کار به خاطر محدودیت‌های کرونا بود و حالا که شرایط بهتر شده و محدودیت‌ها برداشته شده است، زمینه در هر دو کشور برای تردد هیات ها و عقد قراردادهای متعدد بر اساس این تفاهم نامه فراهم است بنا بر این با توجه به سفر اخیر معاون نخست وزیر چین به ایران برای پیگیری این تفاهم نامه، باید با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

بروجردی درخصوص لغو محدودیت‌های کرونایی در چین، آن را به ویژه در خصوص روابط دوستانه دو کشور به فال نیک گرفت و گفت: با برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی در چین، بدون تردید شاهد تردد تعداد بسیار بیشتری از تجار، گردشگران و مردم عادی میان دو کشور خواهیم بود و با توجه به این که این بیماری در ایران هم تحت کنترل هست، امیدواریم شاهد حضور بیش از پیش گردشگران و تجار چینی به ایران باشیم.

او با اشاره به اینکه لغو محدودیت‌های کرونا باعث جهش و رونق صنعت گردشگری بین ایران و چین خواهد شد، افزود: ما در انجمن دوستی ایران و چین اخیراً جلسه‌ای با رایزن فرهنگی سفارت چین در ایران در این خصوص داشته‌ایم و نرم افزاری از سوی انجمن دوستی ایران و چین تهیه شده است که اطلاعات جامعی از اماکن گردشگری ایران به زبان چینی در اختیار علاقمندان این کشور قرار می‌دهد تا بتوانند مقصدهای گردشگری خود در ایران را با اطلاعات دقیق‌تری انتخاب کنند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود از طرف چینی نیز برای سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در ایران دعوت می‌کنیم.

وی در خصوص روابط دو کشور نیز گفت: در تمام سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، منحنی روابط ایران و چین همواره سیر صعودی داشته است. سیر صعودی روابط دو کشور، حاکی از اراده رهبران دو طرف برای توسعه روابط است و اخیراً نیز گام بزرگی در روابط دو کشور تحت عنوان امضای تفاهم نامه ۲۵ ساله برداشته شده و درحال حاضر مسئولیت سنگینی بر عهده مقامات اجرایی هر دو کشور برای اجرا کردن این سند همکاری قرار دارد و با توجه به توانمندی‌های چین در حوزه فناوری‌های گوناگون از جمله در حوزه قطارهای تندرو، تولید خودروهای برقی، ساخت نیروگاه‌های خورشیدی… و اخیراً نیز ساخت موفقیت آمیز هواپیمای مسافربری، زمینه‌های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در خصوص برنامه آتی سفر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین و اینکه انتظار می‌رود این سفر چه دستاوردهایی به ویژه برای طرف ایرانی به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: انتظار مسئولان جمهوری اسلامی ایران از کشور چین به عنوان یک کشور دوست و با توانمندی‌های قابل توجه، برداشتن گام‌های بلند است.

وی با اشاره به پروژه مترو در ایران به عنوان یک گام بزرگ که با همکاری چینی‌ها محقق شد، گفت: سرمایه گذاری و فعالیت چینی‌ها در زمینه نفت و گاز در ایران، اجرای خطوط قطار سریع السیر، همکاری و انتقال فناوری ساخت خودروهای برقی به ایران و احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تولید صفحات تولید برق خورشید در ایران از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند در فضای همکاری دو کشور مورد توجه ویژه قرار داشته باشد.