سفره ها خالیست اما…

دریا وفایی: اگرچه بیش از هر زمان دیگری برای مردم، رمق معیشتی باقی نمانده و اقشار مختلف جامعه روزهای طاقت فرسای اقتصادی را طی می کنند اما وجود روزنه هایی به نام “موسسات حمایتی مردم نهاد”، از درد تنفس در این هوای بغض آلود می کاهد. درهمین رابطه شاید برای برخی نیز این سوال مطرح […]

دریا وفایی:

اگرچه بیش از هر زمان دیگری برای مردم، رمق معیشتی باقی نمانده و اقشار مختلف جامعه روزهای طاقت فرسای اقتصادی را طی می کنند اما وجود روزنه هایی به نام “موسسات حمایتی مردم نهاد”، از درد تنفس در این هوای بغض آلود می کاهد. درهمین رابطه شاید برای برخی نیز این سوال مطرح باشد که، آیا اوضاع کنونی باعث کاهش یا حتی توقف مشارکت های مردمی درامور خیرخواهانه شده است؟… . برای دریافت پاسخ مستند، با زهرا یوسفی مدیرعامل “بنیاد دستان مهربان” که یکی از دهها موسسه حمایتی مردم نهاد کشورمان است به گفتگو نشستیم که درادامه می خوانید:

 

  • آیا اوضاع سخت اقتصادی بر میزان کمک های مردمی تاثیرگذار بوده و باعث کاهش حمایت شده است؟

جالب است که بگویم نه تنها کمتر نشده که به دلیل حس ذاتی نیکوکاری که به نظر در وجود ایرانیان بیشتر است، افزایش هم داشته. ضمن اینکه واقعا دست خدا همواره حامی بوده است، از طرفی پرسنلی داریم که واقعا با عشق کار می کنند، بچه ها در چنین مراکزی واقعا با جان و دل کار می کنند. یعنی مثلا اگر به دلیل شرایط اقتصادی ده نفر از منابع مالی کنار می روند، پرسنل سریعا بیست  منبع مالی دیگر را جایگزین می کنند. یعنی درجذب افراد خیر بلافاصله وارد عمل می شوند.

 

  • مشارکت های خارج از کشور هم انجام می شود؟

حقیقتا من قبول نمی کنم، یعنی به هیچ وجه به صورت مستقیم ارز و دلار قبول نمی کنیم چون شفافیت مالی ما زیرسوال می رود. مگر اینکه به صورت ریال و تومان به حساب بنیاد واریز شود.

 

  • با توجه به بی اعتمادی هایی که بعضا درجامعه نسبت به برخی مراکز خیریه ای وجود دارد، شما چگونه بنیاد دستان مهربان را حفظ کردید؟

ما معمولا به هرکسی که در هرزمینه ای خواسته کمک ارائه دهد برایش شفاف سازی کردیم. مثل اهداء کانکس درمواقع حوادث و بلایای طبیعی، اسم فرد را روی کانکس می نویسیم و درمنطقه ای که کانکس مستقر شده، فیلم و عکس و مصاحبه با خانواده ای که درآن کانکس ساکن می شود را به طور مشهود می بیند. یا اگر بچه ای را حمایت می کند، پرونده بچه و رسیدهایی که کمک کرده را مشاهده می کند ضمن اینکه سالی دو بار هم می تواند بیاید بچه را ببیند و با او حرف بزند. به همین دلیل نگذاشتیم که ابهامی باقی بماند.

 

  • چه شهرهایی در بحث کمک ها و اقدامات نیکوکارانه فعال تر هستند؟

به نظرم واقعا همه مردم ایران روحیه خیرانه بسیار خوبی دارند. با این حال شاید بتوان گفت، ابتدا تهران که شاید به دلیل نسبت جمعیتیش باشد و خب بیشترین دریافت کمک ها را داریم. بعد از تهران تبریزاست آن هم شاید به دلیل عِرق ملی که تبریزی ها و آذربایجانی ها دارند. سپس اصفهان و بعد از آن البرز و سایر کلانشهرها. ولی مناطق کوچکی هم داریم که به نسبت جمعیتشان کمک های خوبی دارند، مثل شاهرود، قم.

 

  • ارتباط بنیاد دستان مهربان با سایر خیریه ها چگونه است؟

تعامل داریم، همیشه به خیریه ها گفتیم که مثلا اگر بچه های کار را پوشش می دهند و اگر مادراین بچه سرپرست خانواده است به بنیاد ما ارجاع بدهند چون حوزه فعالیت ما کودکان و زنان سرپرست خانواده است. تا لااقل ما یک بخشی از خانواده را تحت پوشش قرار بدهم و این بچه رها شود و مثلا بتواند به مدرسه برود.

 

  • با همه خیریه ها این تعامل برقراراست؟

نه، اما اگر خیریه با ما ارتباط بگیرد کمکی نیاز باشد و بتوانیم، انجام می دهیم. مثلا تعامل با خیریه های درمانی.

 

  • دراین سال ها آیا از افرادی که تحت پوشش بنیاد بوده اند، مواردی هست که خودشان بعدها درلیست کمک کننده و خیر قرار گرفته باشند؟

بله، مثلا مددجوهایی داریم که درس خواندند و الان کارمند خود بنیاد هستند، درهرشعبه ای از این موارد داریم. یا مثلا زمانی مددجوی ما بوده بعدا توانسته به کسب و کار خوبی برسد و الان خودش حامی و کمک کننده شده است.

 

  • درباره قوانین دست و پاگیری که برسرراه بنیادهای نیکوکاری وجود دارد نیز صحبت بفرمائید:

 بهتر است سوالتان را اینگونه پاسخ دهم، ببینید به نظرم آموزش و پرورش همراهی خیلی خوبی دارد. شاید به دلیل این است که کارما برایشان خیلی ملموس و مشهود است، به واسطه ساختن مدرسه و خدماتی که ارائه می دهیم. ولی بعضی از جاها وقتی کار ما ملموس نیست مثلا در زلزله که نمی توانیم برویم مدارک جمع کنیم بیاوریم، به چشم هم نمی آید. دراین رابطه توضیح مختصری بدهم، ببینید ما کمک هایی را که می رسانیم باید راجعش به دستگاههایی مثل امور مالیاتی و مراجعی که کنترلمان می کنند مستندات ارائه بدهیم، حتی یک باعث مواد غذایی هم به کسی تحویل می دهیم باید رسید داشته باشد وخب کارمان کاملا شفاف است. اما گاهی دربلایای طبیعی درآن شرایط اصلا امکان انجام چنین پروسه هایی نیست. خواسته ما این است که دست ما را دربلایای طبیعی که قابل پیش بینی نیست باز بگذارند. مورد بعدی اینکه، چرا وقتی یک فرد خیر می خواهد به موسسه ما کمک کند برایش مقدور نباشد و نتواند معافیت مالیاتیش را بگیرد. وقتی کارمان کاملا شفاف است و سالهاست مدارکمان را بررسی کردید و هرسال گفتید چون راستای کارش درست بوده، از مالیات عملکرد معاف هستید. خب اجازه بدهید تا آن فرد هم پولش را بیاورد تا بتوانیم مثلا یک مدرسه بیشتری بسازیم. الان معاف از مالیات برای کمک های خیریه ای فقط شامل کمک به کمیته امداد و بهزیستی است. قبلا شامل همه موسسات حمایتی می شد اما چند سالی است که قانونش را تغییر داده اند. صحبتمان این است، لااقل خیریه هایی که شفاف و مورد تائید هستند را به لیست اضافه کنند.