سرقت، توهین و ضرب و جرح سه اتهام اول کیفری استان

رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: سرقت مستوجب تعزیر، توهین و ضرب و جرح سه اتهام اول کیفری این استان است که زیبنده فرهنگ و تمدن این خطه و جامعه شیعی نیست. حجت الاسلام و المسلمین اسداله جعفری در گفتگوی خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: این سه اتهام تهدیدی علیه اشخاص و اموال مردمی […]

رئیس کل دادگستری اصفهان گفت: سرقت مستوجب تعزیر، توهین و ضرب و جرح سه اتهام اول کیفری این استان است که زیبنده فرهنگ و تمدن این خطه و جامعه شیعی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین اسداله جعفری در گفتگوی خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: این سه اتهام تهدیدی علیه اشخاص و اموال مردمی و ناشی از بیکاری، مشکلات اقتصادی و فرهنگی و تربیتی است که متولیان امر باید نقش خود را در این خصوص ایفا کنند.

وی بیان کرد: تلاش برای توسعه فرهنگی و اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی مانع از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و رفتارهای غلط شده و اینگونه میزان ورودی پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد.

رئیس کل دادگستری اصفهان فرهنگ صلح و سازش و گذشت در جامعه را از ضرورت‌های کاهش وقوع جرم و دعوا و اختلاف دانست و اظهارداشت: چنین باور و فرهنگی در بین مردم نهادینه شده و اگر ناهنجاری‌ها کاهش یابد آن وقت دچار مشکلات و تبعات اجتماعی نخواهیم بود.

وی به تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف و ۱۹۸ قاضی همکار در این حوزه اشاره کرد و گفت: ۴۲ درصد از پرونده‌های دارای شرایط صلح و سازش این استان توسط شوراهای حل اختلال منجر به سازش شده که این آمار در مقایسه به متوسط کشوری بالاتر است.

حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: در برخی از حوزه‌های قضایی استان اصفهان میزان صلح سازش بالای ۶۰ درصد و در بعضی از نقاط کمتر از میانگین استانی کمتر می‌باشد.

رئیس کل دادگستری اصفهان شمار پرونده‌های یکتا (یکبار ثبت) ورودی دادگستری استان اصفهان را در یک سال گذشته ۹۲۳ هزار مورد اعلام کرد و گفت: این استان بیشترین میزان ورودی پرونده را به نسبت میزان شعبه در کل کشور دارد.

به گفته مقام عالی قضایی در اصفهان، چارت سازمانی مصوب دادگستری این استان دارای ۹۲۳ شعبه می‌باشد که ۳۵ درصد آن خالی و بدون نیرو و غیرفعال است.

وی کمبود قاضی و کارمند در حوزه‌های قضایی را موجب اطاله دادرسی و افزایش نارضایتی‌ها اعلام کرد و اذعان داشت: با دستور ویژه رئیس قوه قضاییه تعدادی نیرو امسال به مجموع قضات و کارکنان دادگستری کل اصفهان افزوده می‌شود.

حجت الاسلام جعفری دیدار با مردم و تکریم ارباب رجوع را مهم خواند و گفت: روزهای دوشنبه دیدار مردمی رئیس کل دادگستری و معاونین با پیش بینی وقت قبلی انجام و در حوزه‌های قضایی نیز این کار مورد تاکید قرار گرفته تا مشکلات مردم توسط مسئولان قضایی شهرستانی و استانی قرار گیرد.