سختی بی حد و مرز کار پرستاران در سایه بحران کرونا

کادر درمان به ویژه پرستاران همیشه در صف مقدم درمان بیماران پا به پای پزشکان ایفای نقش می کنند و حتی می توان گفت: مدت زمان بیشتری از زندگی روزمره خود را در کنار بیماران هستند

پرستار ایرانی چی می‌خواهد ؟

کادر درمان به ویژه پرستاران همیشه در صف مقدم درمان بیماران پا به پای پزشکان ایفای نقش می کنند و حتی می توان گفت: مدت زمان بیشتری از زندگی روزمره خود را در کنار بیماران هستند بطوریکه تک تک بیماران را مثل اعضای خانواده خود تصور می کنند و یک حس عاطفی و نزدیکتر از پزشک بینشان و بیمار وجود دارد.

با شیوع و انتشار ویروس کرونا نقش فرشتگان سفیدپوش پررنگ تر شد ودر شرایط سخت کاری و روحی جان بر کف نهاده و به جنگ کرونا رفتند و در این ۱۵ ماه نقش سرباز خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس را داشتند. مجبور شدند چند شیفت متوالی کار کنند و ساعتها در جوار خطر کشیک دهند. حتی انجام کارهای ساده روزمره مثل خوردن و آشامیدن به علت پوشیدن گان و ماسکهای چند لایه برایشان سخت است.

یک لحظه خودمان را جای آنها بگذاریم تا چند ساعت می توان این لباسها را تحمل کرد؟اما این گروه با وجود خطر و استرس باز هم همه هم و غمشان درمان و بهبود بیماران است و با ازدست دادن هر بیمار، کوهی از غم بر کار سختشان اضافه می شود.

تهدیدهای روانی ناشی از کرونا بر پرستاران

به گفته روانشناسان بیشترین تهدیدهای روانی ناشی از کرونا قشر پرستار را تهدید می کند . اضطراب و نگرانی و استرسی که این گروه برای اعضای خانواده خود دارند یک طرف قضیه است و خستگی ناشی از کار طولانی مدت نیز سلامت جسمی و روحی شان را تهدید می کند.

یکی از پرستاران بیمارستانهای آموزشی اصفهان می گفت:

شرایط به ویژه در مقطع زمانی پاییز و بخشی از زمستان گذشته بسیار سخت بودو اکثر ما به ویروس کرونا مبتلا شدیم ولی زمانی که توانستیم برای بهبودی به عنوان مرخصی استفاده کنیم نهایتا ۱۰ روز بود و با آنکه بسیاری از ما کاملا خوب نمی شدیم و حتی از لحاظ جسمی با درگیری های ریوی مواجه شده بودیم باید به بیمارستان می آمدیم و به بیماران رسیدگی می کردیم چون نیروی جایگزین نبود و برای همین مدت زمان زیادی طول می کشید تا کمی بتوانیم سلامتی نسبی را به دست آوریم .

پرستار ایرانی چی می خواهد

” سختی بی حد و مرز کار پرستاران در سایه بحران کرونا “

اهمیت سطح علمی پرستاران

یک پرستار باید بطور کامل بر آنچه بصورت تئوری فرا گرفته مسلط باشد و مهارت علمی خوبی داشته و از طرفی به روح و روان بیمار و حتی همراهان بیمار توجه ویژه داشته باشد.چه بسا همین نحوه برخورد و انتقال انرژی مثبت و آرامش در بهبود بیماران،قدم به قدم درمان دارویی می تواند موثر باشد.

در این یکسال و چند ماهی که از انتشار ویروس کرونا می گذرد چه فداکاریهایی که انجام نداده اند . خواهش و التماس کردند ،خود مبتلا شدند و جانشان را کف دست گذاشته تا ما زنده بمانیم. بخش اعظم شهدای مدافع سلامت را همین فرشتگان سفیدپوش شامل می شوند.

در سالهای گذشته قبل از شیوع ویروس کرونا قشر پرستار خواسته های مختلفی را مطرح می کردند اما با انتشار این ویروس منحوس و تحمیل فشار طاقت فرسا به نظام سلامت نه فقط ایران بلکه کل دنیا ،وضعیت این گروه هم به مراتب سخت تر شده است. از جمله مشکلات این قشر می توان به کمبود نیرو در بیمارستانهای کشور، هزینه بالای تحصیلی در دانشگاه،عدم الزام دولت برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی و مشکلات معیشتی اشاره کرد که البته در این یکسال و چند ماه وضعیت وخیم تری به خود گرفته است. بد نیست نیم نگاهی به گزارش وضعیت سرانه پرستار در دنیا و کشورمان و اظهار نظر دبیرکل نظام پرستاری که در اواخر پاییز گذشته مطرح شد بیندازیم:

شریفی مقدم عنوان کرد: ما باید به ازای هر تخت دو و نیم کادر پرستاری داشته باشیم اما امار واقعی تنها هفت دهم است .

فاصله زیاد رفاهی پرستاران داخل و خارج از کشور

مهاجرت پرستاران موضوعی است که از سالهای قبل هم وجود داشته اما در دوران انتشار کرونا این موضوع و درخواستها پررنگتر شده است. از طرفی با شیوع این ویروس منحوس ،کشورهای غربی و خاورمیانه به نیروی پرستاری نیاز زیادی پیدا کرده اند و برای جذب نیرو،تسهیلاتی هم در نظر گرفته اند. چندی پیش احمدرضا یزدان نیک ،دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان،به ایسنا گفت،سالانه حدود هزار پرستار با انگیزه به دست آوردن فرصتهای شغلی و رفاه بیشتر به خارج از کشور مهاجرت می کنند.اما ما باید بدانیم یک پرستار سالها تحصیل کرده و تجربه زیادی به دست آورده است و اینکه این نیرو را از دست بدهیم لطمه سنگینی به نظام سلامت وارد می شود که جبرانش سخت است.

بحران کرونا باعث شد که سختی کار پرستاران بیشتر شود. لذا می طلبد که مسئولان برای رفع کاستی ها و تامین رفاه این قشر برنامه ریزی اساسی داشته باشند. اما حتی در این وضعیت بحرانی و فرسودگی جسمی و روحی سفیدپوشان کاری از پیش برده نشد . بطوریکه دبیر هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان در اینباره تصریح کرد: حق کرونایی که این همه در مورد آن تبلیغ شد بسیار کم بود و حتی می توان گفت مبلغ پرداخت شده توهین به پرستاران بود. حتی قرار بود ساعت کاری کاهش یابد و به بسیاری از پرستارانی که با بیماران مبتلا به کرونا سر و کار داشتند تعلق نگرفت.

وضعیت سلامت پرستاران ایران

یزدان نیک درباره وضعیت سلامت پرستاران نیز می گوید:

بیش از ۵۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند و متاسفانه بیش از ۱۰۰ نیروی پرستار جان خود را از دست دادند و این در حالی است که پرونده برخی هنوز بلاتکلیف است و از مزایای شهید بودن برخودار نیستند.

سخن آخر

در بسیاری از مباحث وعده های فراوانی داده شده و می شود اما بی تفاوتی در مورد خواسته های مدافعین سلامت هم انصاف نیست و هم ضرری به مسیر درمانی بیماران است. امید آن می رود با توجه به اینکه پرستاران در تامین سلامت جامعه نقش مهمی را ایفا می کنند برای تحقق وعده هایی که در مناسبتهای گوناگون مطرح می شود تلاش شود و فقط در قالب یک خبر یا یک طرح باقی نماند چرا که بهبودی بیماران در کنار درمان دارویی با وجود یک نیروی پرستار سالم و راضی از لحاظ روحی و جسمی محقق می شود .

لادن سلطانی

اخبار حوزه سلامت در سایت خبری اخبار اصفهان