سبد غذایی خانوار خالی است!

فرزانه مستاجران گوشت گوسفند یکی از مهم ترین منابع غذایی ایرانی ها از دیر باز به حساب مب آمده است. هرچند در سراسر دنیا گوشت مصرف زیادی دارد و همه جوامع سعی بر استفاده از این منبع تغذیه ای دارند اما ایرانی ها به دلیل طب اصیل ایرانی و اسلامی سعی بر خوردن منابع غذایی […]

فرزانه مستاجران

گوشت گوسفند یکی از مهم ترین منابع غذایی ایرانی ها از دیر باز به حساب مب آمده است. هرچند در سراسر دنیا گوشت مصرف زیادی دارد و همه جوامع سعی بر استفاده از این منبع تغذیه ای دارند اما ایرانی ها به دلیل طب اصیل ایرانی و اسلامی سعی بر خوردن منابع غذایی خاصی دارند و گوشت گاو ، گوسفند، شتر ، آهو ، اسب و گوشت حیوانات شکاری نقش مهمی در تغذیه کشور ما از  قدیم داشته است. ولی از خوردن گوشت خزندگان ، دوزیستان و حیوانات گوشتخوار خودداری می کردند. این در حالی است که دیگر کشور ها حتی از گوشت قورباغه هم نمی گذرند. همین امر باعث شده است کشش تقاضا برای گوشت گوسفند کم باشد و هر چقدر هم که افزایش قیمت وجود داشته باشد باز عده ای که قشر کمی از جامعه هستند و توانایی خرید گوشت با قیمت بالا را دارند ، به خرید این محصول بپردازند . اما طبق معمول سوداگران از این شرایط استفاده کرده و هر روز بر قیمت این محصول افزوده می شود.

مواد غذایی از دید حکما و اندیشمندان ایرانی، علاوه بر تامین انرژی لازم برای سوخت و ساز، بر کل بدن و اعضای مختلف آن تاثیرات مثبت یا منفی دارند و جسم و روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین دلیل لازم است که انسان در خوردن و آشامیدن بسیار دقت و تامل نماید تا بتواند تعادل جسمی و نفسانی خود را حفظ کند. خداوند متعال در قرآن کریم سوره عبس، آیه ۲۴ می فرماید: “فلینظر الانسان الی طعامه”: لازم است که انسان به غذای خود با دیده تحقیق بنگرد. در شرایط کرونایی نیز توجه به امر تغذیه بسیار تاکید شده است و با توجه به اهمیت و ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن توسط بیماران کرونایی و بهبودیافتگان در دوره نقاهت رعایت اصول تغذیه‌ای ضروری است. مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، شیر و فرآورده‌های آن، سبزی‌ها، میوه‌ها، تخم مرغ، حبوبات و مغز آنها در این دوران اهمیت ویژه ای دارد. اما کدام یک از این منابع غذایی در این مدت افزایش قیمت چشمگیر نداشته است؟ در حالی که روز به روز وضعیت اقتصادی مردم بدتر می شود و بسیاری از مشاغل به دلیل وجود کرونا درآمدشان به صفر رسیده است مواد غذایی و مایحتاج اولیه زندگی مردم هر روز در حال افزایش قیمت است.

در آخرین خبر ها هم که آمده است قاچاق دام زنده از کشور به حد غیر قابل کنترلی رسیده و در برخی مراکز قیمت گوشت به بیش از ۱۶۰هزار تومان رسیده بود که مسئولین گفته اند این جریان بررسی شده  و طبق آخرین آمار ۸۰ تا ۹۰ درصد قاچاق دام از مرز‌های کشور کنترل شده است اما باز قیمتها کم نشده و شاید ۲۰ هزار تومان در برخی مراکز کاهش قیمت داشته ایم. با این وجود رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کرده با وجود شرایط فعلی بازار، بعید است که قیمت گوشت مجدد در بازار کاهش یابد و خوشبختانه کاهش مدنظر محقق شده است. وی گفته علی رغم ازدیاد مصرف گوشت در فصل زمستان، اما با اعمال مدیریت دقیق کمبودی در عرضه نداریم و به عبارت دیگر داشته‌هایمان جوابگوی نیاز داخل است. البه اسم این مدیریت نیست  قانون عرضه و تقاضا ی حاکم بر بازار است. وقتی قیمتها تا این حد گران شده است معلوم است تقاضا کاهش می یابد و کم بودی در بازار وجود ندارد! تنها وضعیت گوشت نیست که اینطور است قیمت لبنیات، حبوبات ،سبزیجات و میوه و… همه محصولات لازم برای یک سبد غذایی کامل دچار افزایش قیمت شده است و مردم توان خرید ندارند . این می شود که مغازه ها پر است از اجناس گران و بیمارستان ها نیز پر از بیمار کرونایی بد حال!