سارقان تندیس استاد تناولی در اصفهان دستگیر شدند

اصفهان- ایرنا – بخشی از تندیس «تقدیس» اثر هنرمند پرویز تناولی مجسمه‌ساز و نقاش کشور واقع در جنب ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان که بامداد روز یکشنبه به سرقت رفته بود با دستگیری سارقان آن پیدا شد. مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل شهرداری اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: سارقان […]

اصفهان- ایرنا – بخشی از تندیس «تقدیس» اثر هنرمند پرویز تناولی مجسمه‌ساز و نقاش کشور واقع در جنب ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان که بامداد روز یکشنبه به سرقت رفته بود با دستگیری سارقان آن پیدا شد.

مدیر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل شهرداری اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: سارقان این تندیس با تلاش و همکاری معاونت سیاسی امنیتی استانداری، نیروی انتظامی و حراست شهرداری، ساعتی پس از این سرقت دستگیر شدند.

ایمان حجتی اضافه کرد: بر مبنای تصاویر دوربین‌های شهری ۲ نفر به همراه یک راننده در این سرقت دست داشتند.

وی تصریح کرد: با تاکید شهردار اصفهان قرار شده که در گام نخست بخشی از اثر یاد شده که تا حدودی آسیب دیده زیر نظر خود استاد تناولی ترمیم شود و سپس کل این سازه هنری به مکان امن‌تری در اصفهان، انتقال یابد.

مدیر روابط عمومی شهرداری افزود: به نظر نمی‌رسد که این اقدام یک سرقت هنری و یا به قصد تخریب باشد و بیشتر برای فروختن فلز به کار رفته در آن انجام شده است.

بخشی از تندیس «تقدیس» اثر هنرمند پرویز تناولی مجسمه‌ساز و نقاش کشور واقع در جنب ساختمان شهرداری مرکزی اصفهان یکشنبه شب به سرقت رفت.

آسیب‌رسانی یا سرقت به مجسمه‌ها در سطح شهر اصفهان پیش از این هم سابقه داشته، نزدیک به ۱۲ سال پیش نیز مجسمه‌ “شیخ بهایی” اثر استاد مرتضی نعمت‌اللهی در خیابان چهارباغ توسط افرادی سودجو با هدف ذوب و فروش برنز مورد استفاده در مجسمه سرقت شد که خوشبختانه با درایت و اقدام به موقع نیروی انتظامی این مجسمه به جای اصلی خود بازگشت.

پرویز تناولی (۳ فروردین ۱۳۱۶) مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر و مجموعه‌دار ایرانی است. از وی به عنوان یکی از پیشگامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود، وی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی است. مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، «دست‌ها» و «قفل و قفس» در زمره معروف‌ترین آثار تناولی قرار دارند.
مجموعه مجسمه‌های «هیچ»، محبوبیت زیادی در حراج‌های بین‌المللی خرید و فروش آثار هنری دارد. از این روی، برخی از مجموعه‌داران هنری و مشهورترین موزه‌های جهان، اقدام به جمع‌آوری آثار پرویز تناولی برای مجموعه‌های خود کرده‌اند. مجسمه‌ای از وی به نام پرسپولیس در سال ۱۳۸۷ با رکورد بی‌سابقه دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در حراج کریستی به فروش رفت.