ساترا، نکن! این رسانه میلی را میلی‌تر نکن

امین رضایی: شبکه‌های مجازی و نشریات مکتوب طی چند روز گذشته شاهدترند شدن نامه‌های زیادی بوده‌اند و نامه ساترا علیه پلتفرم‌های خودی از همه عجیب‌تر بود. نامه‌ای که از سعید مقیسه رئیس ساترا صداوسیما به پیمان جبلی (رئیس صداوسیما) منتشر شده و در بندهایی از آن با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی صدا و […]

امین رضایی: شبکه‌های مجازی و نشریات مکتوب طی چند روز گذشته شاهدترند شدن نامه‌های زیادی بوده‌اند و نامه ساترا علیه پلتفرم‌های خودی از همه عجیب‌تر بود. نامه‌ای که از سعید مقیسه رئیس ساترا صداوسیما به پیمان جبلی (رئیس صداوسیما) منتشر شده و در بندهایی از آن با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی صدا و سیما، از عزم جدید ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است.

در واقع درخواست از بیش از ۲۰ نهاد برای انجام اقدامات بازدارنده پلتفرم‌ها شاید یکی از بی سابقه‌ترین نمونه از مصوبات منتشر شده برای خروج رقبای جدید از میدان رقابت با صداوسیما است. اما آنچه عجیب است این است که رئیس ساترا از ۲۰ نهاد فرهنگی و امنیتی هم برای مشارکت در چنین اقدامی نه فقط درخواست داشته بلکه حتی نقشه راه هم مشخص کرده که چگونه در این مهم حضور بهم رسانند و انجا وظیفه کنند. اما صداوسیما و ساترا نهاد وابسته به آن، با بودجه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بهتر است که به جای حذف رقبا به فکر ارتقا خود باشد. واقعیت این است که مدیران صداوسیما و ساترا باید به این درک برسند که با این رویه آنها در تلویزیون اگر تمام پلتفرم‌های نمایش خانگی را هم تعطیل کنند باز کسی بیننده برنامه‌های آنها نخواهد بود. ماهواره می‌بینند، فیلم وسریال خارجی دانلود می‌کنند و … اما کسی این برنامه‌ها و سریال‌های از رده خارج و گرفتار در دور باطل را نگاه نمی‌کند.