زیبایی های ایران را ببینیم

فرزانه مستاجران  بیش از ۸۰در صد  ما وقتی اسم مسافرت و ایران گردی می آید چند مقصد انگشت شمار را مد نظر داریم. یا شمال می رویم و یا مشهد ، خیلی بخواهیم  خلاقیت به خرج دهیم  به سواحل نیلگون خلیج فارس می رویم  و به خود می بالیم که تا کنون نگذاشته ایم   نام […]

فرزانه مستاجران

 بیش از ۸۰در صد  ما وقتی اسم مسافرت و ایران گردی می آید چند مقصد انگشت شمار را مد نظر داریم. یا شمال می رویم و یا مشهد ، خیلی بخواهیم  خلاقیت به خرج دهیم  به سواحل نیلگون خلیج فارس می رویم  و به خود می بالیم که تا کنون نگذاشته ایم   نام خلیج همیشه فارس تغییری کند! اما وقتی اسم مناظر زیبای جهان می آید از ونیز و آبشار نیگارا نام میبریم که هرچند اکثرا نتوانسته ایم این مناظر را از نزدیک ببینیم اما عکس های آن را به وفور دیده ایم، شاید بیشتر از عکس های مناظر گردشگری داخلی!

اما به راستی چرا مرغ همسایه غاز است؟ چرا فکر میکنیم کشورهای دیگر زیباتر از ایران هستند و اگر پول داشته باشیم حاضریم هزاران دلار هزینه کنیم تا در سفری چند روزه این مناظر زیبا را ببینیم؟  البته جهان گردی بسیار خوب است اما وقتی همه مناطق ایران را دیده باشیم. صنعت گردشگری از قرن‌های متمادی با اشکال متنوع و خاص خود در جوامع انسانی وجود داشته و در طی سال‌ها با اُفت و خیزهای فراوانی همراه بوده و در هزاره سوم میلادی با سرعتی بیش از گذشته توسعه و گسترش خواهد یافت .

 برای بهبود شرایط گردشگری در هر کشوری باید مقدمات آن از سوی دولت و بخش های خصوصی فراهم شود .توسعه پایدار در تمام بخش‌ها از جمله گردشگری ، نیازمند فراهم سازی زیربناهای مناسب اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، روابط خارجی و … است. مشارکت همه جانبه مردم در طرح‌های توسعه ملی ، منطقه ای و محلی در بخش گردشگری ، فراهم ساختن زمینه‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری ، برقراری روابط دوستانه با سایر کشورها ، استفاده از تجربیات دیگر کشورها ، برقراری امنیت و آرامش در کشور از الزامات آن است . اما یکی از مهم ترین زیر ساخت های لازم در عصر حاضر ایجاد زمینه های مناسب برای تبلیغات مفید است . امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار بصورت حرفه‌ای استفاده کرد، زیرا موفقیت تبلیغ برای ارزش‌های فرهنگی و گردشگری کشور مبتنی بر درک صحیح و حرفه‌ای از تبلیغات و ارزش‌های آن است. زیرا تبلیغات حرفه‌ای می تواند به عنوان ابزار برنده ای برای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج مد نظر قرار گیرد و در غیر این صورت ، هدر دادن وقت سرمایه و انرژی است. برای فعالیت‌های تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود که تبلیغات هزینه بر نبوده، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی‌ می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

تا کنون ما نتوانسته ایم کشورمان را آنگونه که هست به جهانیان و حتی مردم کشورمان بشناسانیم و گردشگران خارجی این کار را بهتر از ما انجام  داده اند. ناتوانی در معرفی تصویر واقعی ایران از سوی رسانه ها ، عدم نگرش‌ علمی به بخش جهانگردی ، عدم تناسب قیمت مراکز اقامتی با کیفیت خدمات ارائه شده ، ضعف تبلیغات در داخل و خارج کشور ، برخوردهای سیاسی با مقوله جهانگردی و … را می‌توان از دلایل این امر بر شمرد .”خوش‌تر آن باشد که سر دلبران، گفته آید در حدیث دیگران”ما اکنون وصف ایران را  در سفرنگاشت‌ها و یادداشت‌های جهانگردان و سفرنویسان کشورهای دیگر می‌یابیم. بسیاری از گردشگران در بازگشت به کشور خود، در نغزترین عبارات، سفر به ایران را بهترین تجربه و سرآمد سفرهای خود ذکر می‌کنند.

امروز روزملی ایران گردی و ایران شناسی است. بیایید چشم دلمان را باز کنیم و در هر نقطه ایران که زندگی میکنیم سعی بر دیدن زیبایی های آن و بازگو کردنش داشته باشیم . حتی با اشتراک گذاشتن یک عکس!