زندگی را دوست دارم

آرزوهای رنگارنگ برای کودکی که بیماری او را چند روز در هفته مهمان تخت بیمارستان می‌کند شاید خیلی دست‌نیافتنی به نظر برسد، مثل آرزوی پلیس شدن برای رضا. در بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع) اصفهان وعده کرده‌ایم، جایی نزدیک به انتهای بزرگراه امام خمینی(ره) و نرسیده به بلوار دانشگاه صنعتی. صبح زود است اما نه […]

آرزوهای رنگارنگ برای کودکی که بیماری او را چند روز در هفته مهمان تخت بیمارستان می‌کند شاید خیلی دست‌نیافتنی به نظر برسد، مثل آرزوی پلیس شدن برای رضا.

در بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع) اصفهان وعده کرده‌ایم، جایی نزدیک به انتهای بزرگراه امام خمینی(ره) و نرسیده به بلوار دانشگاه صنعتی. صبح زود است اما نه برای والدینی که بچه به بغل سراغ از پزشک و پرستار و دارو می‌گیرند. عده‌ای با چشمان خواب‌آلود در محوطه بیمارستان منتظر نوبت‌شان نشسته‌اند و از چمدان‌های همراه‌شان معلوم است از شهرهای اطراف برای درمان کودک بیمار خود بار سفر به اصفهان بسته‌اند. تحمل درد بیماری برای تن کوچک و نحیف بچه‌ها زیاد است، مثل تحمل درد کشیدن‌شان برای پدر و مادر که به امید بهبودی فرزند خود مهمان این مرکز درمانی شده‌اند.

همراهان برنامه امروز یکی یکی از راه می‌رسند؛ از دکتر مهرداد معمارزاده رئیس بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع) و معاونانش گرفته تا محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به همراه مسئولین و رابطان برنامه و در نهایت سرهنگ محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان و همراهانش.

منتظر ایستاده‌ایم که «رضا» کودکی که برنامه امروز به افتخار او ترتیب داده شده به همراه پدر و مادر و هستی خواهرش و با شمایل یک پلیس وارد می‌شود. پیراهن سفید قبه‌دار، شلوار رسمی سرمه‌ای‌رنگ و کلاه پلیس راهنمایی و رانندگی قشنگ به تنش نشسته و پلیس ۶ ساله ما تقاضای بی‌سیم هم می‌کند. مادر رضا هنرمند، کودک اصفهانی که به دلیل بیماری ۳ روز در هفته در بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین دیالیز می‌شود تعریف می‌کند که پسرش از شب قبل چه ذوق و شوقی برای برنامه امروز داشته و چقدر از اینکه قرار است آرزویش برآورده شود خوشحال است.

«رضا وظیفه پلیس راهنمایی و رانندگی چیه؟» رضا در جواب پدر و رو به دوربین می‌گوید: «اگه ماشینا خلاف کردن باید به اونا هشدار بده و اگه گوش نکردن باید جریمه‌شون کنه. یه راننده خوب موقع رانندگی با موبایل صحبت نمی‌کنه، چیزی نمی‌خوره و با سرعت مجاز میره. موتوری باید کلاه ایمنی بذاره سرش، راننده باید کمربندشو ببنده، اگه نبنده تصادف می‌کنه.» رضا بزرگ‌ترین آرزوت چی بود؟: «دوست داشتم پلیس بشم تا به آدمایی که خلاف می‌کنن هشدار بدم و اگه گوش نکردن جریمه‌شون کنم.»

حالا رضا لباس پلیس‌اش را از دست سرهنگ محمدی رئیس پلیس راهور استان هدیه می‌گیرد، می‌پوشد و عینک آفتابی‌اش را به چشم می‌زند و دست در دست سرهنگ و با همراهی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی این سازمان، رئیس بیمارستان امام حسین(ع)، اعضای خانواده، پزشک معالج‌اش و سایر حاضران به بخش دیالیز بیمارستان می‌روند تا هم هدایایی که برای رضا تهیه شده به او تقدیم شود و هم مسئولان حاضر از کادر درمان و سایر کودکان بستری در این بخش با اهدای شاخه‌های گل تقدیر کنند.

ماشین پلیس جلوی در بیمارستان ایستاده و انتظار پلیس کوچک قصه ما را می‌کشد. رضا انگار که هنوز باورش نشده باشد جلوی در ماشین منتظر ایستاده و با چشمانی که برق شادی در آنها پیداست به ما نگاه می‌کند. سرهنگ محمدی از او می‌خواهد به فرمانده‌اش سلام نظامی بدهد و در ادامه همراهان سرهنگ رضا را سوار ماشین می‌کنند و کمربند ایمنی او را می‌بندند تا امروز چند ساعتی در نقش یک پلیس راهنمایی و رانندگی ظاهر شود. پدر، مادر و هستی خواهر رضا درحالی که اشک در چشمانشان ‌حلقه زده سوار ماشین خود می‌شوند و به دنبال ماشین پلیس راه می‌افتند.

زندگی را دوست دارم

به گفته ژاله کرمانی رییس اداره مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، برنامه «زندگی را دوست دارم» برای رساندن کودکان بیمار به آرزوهای خاص آنها برنامه‌ریزی شده و قرار است در ادامه چهار کودک دیگر که با بیماری‌های صعب‌العلاج دست و پنجه نرم می‌کنند هم به آرزوهای خود برسند؛ آرزوهایی از جنس دیدار با عمو پورنگ، مداح شدن، دیدن یک فوتبالیست مشهور و سوار کشتی شدن.

مهرداد معمارزاده رئیس بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع) در حاشیه این برنامه با تقدیر از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای تلاش در جهت محقق کردن آرزوهای کودکان گفت: برخی کودکان که به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا هستند و با مشکلات کلیوی دست و پنجه نرم می‌کنند هفته‌ای ۳ روز در این بیمارستان دیالیز می‌شوند و محقق کردن آرزوهای آنها اقدام بسیار ارزشمندی است.

محمد عیدی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز برآورده کردن یکی از آرزوهای این کودکان را توشه آخرت دانست و ابراز امیدواری کرد دل این کودک و خانواده‌اش شاد شده باشد.

محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز با اشاره به اجرای طرح همیاران پلیس از حدود ۱۰ سال پیش اظهار داشت: متأسفانه در یکی دو سال اخیر به‌دلیل شیوع بیماری کرونا ارتباط پلیس با کودکان و نوجوانان کمتر شده اما هر سال دو همایش بزرگ همیاران پلیس در هفته ناجا و آماده‌باش همیاران پلیس پیش از عید نوروز با کمک شهرداری‌ها و شورای ترافیک استان‌ها برگزار می‌شود و طرح همیاران پلیس به‌خوبی در کشور جا افتاده است.

وی افزود: امیدوارم این کودک اصفهانی با کمک پزشکان و کادر درمان بهبود پیدا کند و در آینده به او کمک کنیم که به آرزوی خود برای پلیس شدن برسد.

مرتضی رشیدی معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری نیز همراه کردن کودکان در مباحث فرهنگی را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: در معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان اقدامات خود را بر این مبنا به پیش می‌بریم لذا در طرح کلاس شهر تمام دغدغه‌های شهری و شهروندی در قالب برنامه درسی به دانش‌آموزان پایه‌های اول و ششم دبستان تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: هر جا امکان بوده که در کنار کودکان قرار بگیریم این اقدام را انجام داده‌ایم و همکاری‌های خوبی نیز با بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع) داشته‌ایم و امیدوارم بتوانیم بیش از گذشته خدمتگذار کودکان باشیم.

تفریح‌درمانی با «شهر قشنگ»

برنامه «شهر قشنگ» کاری از معاونت ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به موضوع تفریح، آسیب‌شناسی و آداب آن پرداخته است.

«شهر قشنگ» عنوان برنامه‌ای است که معاونت ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ۱۰ قسمت حدود ۲۰ دقیقه‌ای با موضوع تفریح تولید کرده و با اجرای مهران رجبی و هنرمندی محمدرضا نریمانی، علاوه بر فضای مجازی از سیمای مرکز اصفهان نیز پخش شده است.

رئیس اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به استقبال مخاطبان از شهر قشنگ و پخش مجدد این برنامه اظهار داشت: در گذشته مردم تفریحات سالمی داشتند اما امروزه تفریحاتی جایگزین آنها شده که در مواردی اثرات مخربی به همراه دارد، به همین دلیل در برنامه شهر قشنگ به موضوع تفریح پرداختیم.

نفیسه گلشیرازی با اشاره به موضوعات برنامه شهر قشنگ افزود: آداب تفریح جمعی، شیوه‌های تفریح فرهنگی مانند موسیقی، تئاتر و سینما، تفریح‌درمانی، پیک‌‌نیک، تفاوت تفریح و شبه‌تفریح مانند پاساژگردی، دور زدن بی‌هدف در خیابان‌ها و رستوران‌گردی، تفریح در خانه با خانواده مانند پانتومیم و آشپزی گروهی، طبقه‌بندی بازی‌ها، آسیب‌شناسی تفریحات خاکستری مانند کشیدن قلیان و وندالیسم، تفریح با دوستان و تفریحات مدرن ۱۰ موضوعی بوده که در برنامه شهر قشنگ به آن پرداخته شده است.

وی درباره تفریحات خاکستری ادامه داد: متأسفانه هنوز برخی افراد خط کشیدن روی اتومبیل دیگران، زنگ خانه دیگران را زدن و آزار رساندن به حیوانات را نوعی تفریح می‌دانند که بهای آنها آزار رساندن به دیگران است.

وی درباره اقتضائات تفریح با دوستان نیز گفت: گاهی اوقات دوستان در یک سطح اجتماعی و اقتصادی نیستند و برای مثال یک نفر می‌تواند به گیم‌نت برود اما دوستش چنین امکانی را ندارد اما برای انجام این تفریح خانواده خود را تحت فشار قرار می‌دهد. به این ترتیب به خاطر انجام یک تفریح، ناخواسته در یک خانواده تشنج ایجاد می‌کنیم، بنابراین بهتر است هر کس با دوستان هم سطح خود تفریح کند.

رئیس اداره امور تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به برخی پیامدهای نامطلوب تفریحات مدرن اشاره و بیان کرد: برخی اوقات مراجعه به اینستاگرام یا کلاب‌هاوس در حد وب‌گردی بی‌هدف است و چون جامعه تفریحی برای افراد تعریف نکرده یا خودشان به این امر بی‌توجه بوده‌اند رو به تفریحات مدرن آورده‌اند.

گل شیرازی گفت: برنامه شهر قشنگ مخاطبان را به حال و هوای زمان قدیم می‌برد و نشان می‌دهد که در گذشته تفریح چقدر در زندگی افراد موثر بوده و اتفاقات خوبی به واسطه تفریح رقم می‌خورده و کانون خانواده‌ها گرم‌تر بوده است، اما تفریحات امروزی باعث شده اعضای خانواده به صورت انفرادی و بر اساس سلیقه شخصی به دنبال تفریح و اغلب وب‌گردی باشند.

وی تصریح کرد: در گذشته به واسطه دورهمی‌های اعضای خانواده مشکلات خانواده مطرح و رفع می‌شد اما هم‌اکنون فرزندان از مشکلات خانواده بی‌اطلاع هستند چون والدین ارتباط زیادی با آنها برقرار نمی‌کنند. امروزه فرزندان از فضای مشکلات خانواده دورند و این مشکلات برای آنها مهم نیست و تنها به دنبال برآورده کردن خواسته‌های خود هستند. با تولید برنامه شهر قشنگ قصد داشتیم بازگشتی به فضای گذشته داشته باشیم تا خانواده‌ها بدانند می‌توانند با روش‌های ساده تفریح کنند و با پرداختن به این تفریح‌ها می‌توان آسیب‌های گوناگون را کاهش داد.

وی با اشاره به دست‌اندرکاران برنامه شهر قشنگ گفت: این برنامه به همت مجید صدیقی کارگردان به‌نام اصفهانی در سطح بالایی تولید شد که در هر قسمت از حضور کارشناسان زبردست، فرهیخته و خبره اصفهان از جمله محمد عیدی، سعید عباسی، حمید ابوطالبی، هدایت‌اله سیاره، عباس شیردل، سیف‌اله نامداری، هوشنگ جزی‌زاده، اکبر خامین، دکتر موحدی و پروفسور مهدی نمازی‌زاده بهره مند شدیم.

گلشیرازی برنامه شهر قشنگ را تلفیقی از هنر و تفریح دانست و خاطرنشان کرد: موسیقی این برنامه توسط محمد نادری و متناسب با هر بخش تهیه و تنظیم شده است. مهران رجبی به‌عنوان مجری اصلی و محمدرضا نریمانی هنرمند اصفهانی نیز در بخش استنداپ کمدی به ایفای نقش می‌پردازند. این برنامه دو بار از تلویزیون پخش شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت و جزء برنامه‌های شبکه شاد نیز هست.

گفتنی است؛ علاقه مندان برای دریافت و تماشای ویدئوهای پخش شده مجموعه “شهر قشنگ” می توانند به آپارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به نشانی https://www.aparat.com/s.farhangi مراجعه کنند.