زعفران، بسیار مفیدتر از آنچه می‌دانید!

زعفران گران‌قیمت‌ترین ادویه در کل جهان است. این ادویه به دلیل برداشت و تولید سخت و پرزحمتی که دارد، گران است. زعفران دارای خواص دارویی ازجمله تقویت میل جنسی، تقویت خلق‌وخو و بهبود حافظه هست

پریسا جمدی : زعفران دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی است، اما برخی افراد نباید از زعفران به مقدار زیاد استفاده کنند. جالب است بدانید که زعفران گران‌قیمت‌ترین ادویه در کل جهان است. این ادویه به دلیل برداشت و تولید سخت و پرزحمتی که دارد، گران است. زعفران دارای خواص دارویی ازجمله تقویت میل جنسی، تقویت خلق‌وخو و بهبود حافظه هست. در این مقاله به معرفی برخی از خواص زعفران پرداخته‌ایم.

آنتی‌اکسیدان قوی: زعفران حاوی ترکیبات گیاهی متنوعی هست، که مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و وظیفه محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو را بر عهده دارند. رنگ قرمز موجود در زعفران به دلیل وجود رنگدانه‌های کاروتنوئیدی ازجمله کروسین و کروستین هست. طعم و عطر خاص و بی‌نظیر زعفران به دلیل وجود سافرانال هست، که برای بهبود خلق‌وخو، کمک به بهبود حافظه و توانایی یادگیری و محافظت از سلول‌های مغز در برابر استرس اکسیداتیو مفید هست. کامفرول موجود در گلبرگ‌های گل زعفران نیز فوایدی برای سلامتی به همراه دارد ازجمله: کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و فعالیت ضد افسردگی.

درمان علائم افسردگی و بهبود خلق‌وخو: به این دلیل که زعفران باعث بهبود خلق‌وخوی می‌شود، به آن لقب ادویه شادی داده‌اند. طبق نتایج حاصل از تحقیقات، زعفران به درمان علائم خفیف تا متوسط افسردگی کمک شایانی می‌کند.

خاصیت ضدسرطانی: زعفران به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان زیاد، باعث خنثی کردن رادیکال‌های آزاد (یکی از عوامل سرطان) می‌شود. ترکیبات موجود در زعفران، باعث سرکوب و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی شده و با سلول‌های سالم کاری ندارد. اثر ضد سرطانی زعفران برای پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر نیز عمل می‌کند.

کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی: سندرم پیش از قاعدگی به علائم فیزیکی، عاطفی و روانی قبل از شروع قاعدگی گفته می‌شود. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، زعفران ممکن است به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. زنان ۲۰ تا ۴۵ ساله که قبل از قاعدگی دچار علائمی همچون زودرنجی، سردرد و درد می‌شوند، می‌توانند با مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران در روز علائمشان را کاهش دهند.

کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن: معمولاً همه ما عادت داریم میان وعده بخوریم، و همین خوردن تنقلات به عنوان میان وعده باعث افزایش وزن می‌شود، اما زعفران می‌تواند اشتها را کاهش داده و از افزایش وزن جلوگیری کند.

 www.healthline.com/nutrition/saffron#TOC_TITLE_HDR_11