رویکرد ایران نسبت به کرونا و واکسن آن هیچ گاه سیاسی نبوده است ( ویدئو پرسش از سخنگو وزارت خارجه )

با اعلام ممنوعیت ورود واکسن از کشورهای بریتانیا، آمریکا و فرانسه به کشورمان، عده ای با ایجاد آب گل آلود مبنی براینکه” سلامت مردم و واکسن را سیاسی نکنید” به دنبال تزریق ناامیدی و ابهام سازی در بین اذهان عمومی هستند. شاید بهتر باشد دراین گیرودار وزارت امور خارجه نیز به سهم خود برای شفاف سازی موضوع توضیحاتی را ارائه دهد تا بهانه دست بدخواهان داخلی و خارجی ندهیم.

پاسخ به شایعه سازی اینروزهای آنطرفی ها

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:

رویکرد ایران نسبت به کرونا و واکسن آن هیچ گاه سیاسی نبوده است

 

 

با اعلام ممنوعیت ورود واکسن از کشورهای بریتانیا، آمریکا و فرانسه به کشورمان، عده ای با ایجاد آب گل آلود مبنی براینکه” سلامت مردم و واکسن را سیاسی نکنید ” به دنبال تزریق ناامیدی و ابهام سازی در بین اذهان عمومی هستند. شاید بهتر باشد دراین گیرودار وزارت امور خارجه نیز به سهم خود برای شفاف سازی موضوع توضیحاتی را ارائه دهد تا بهانه دست بدخواهان داخلی و خارجی ندهیم.

این موضوعی بود که با سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مطرح کردیم. او دراین باره به ما گفت: اتفاقا موضوع کرونا غیرسیاسی ترین موضوعی است که از روز اول جمهوری اسلامی ایران با آن درگیر شد و اتفاقا از نگاه آن طرفی ها سیاسی ترین موضوعی بوده که بسیار وقیحانه سعی کردند از آن برعلیه ملت ایران استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همه خاطرشان هست که وقتی این اتفاق سال گذشته رخ داد، ایران دومین کشوری بود که موضوع کرونا در آن مطرح شد؟ همه با یاد دارند که همین رژیم فعلی ایالات متحده و برخی دول اروپایی بسیار وقیحانه شادی و پایکوبی کردند؟ یادتان هست که فکر می کردند وقتی با فشار حداکثری شکست خوردشان نتوانستند کاری با ایران بکنند اما کرونا می تواندانجام دهد؟ آن زمان نمی دانستند همین کرونا روزی چند هزار قربانی در ایلات متحده و انگلیس هم خواهد گرفت؟

خطیب زاده اظهار داشت: امروز همان رویکرد سیاسی زده را از مسیر دیگری اعلام می کنند و اتفاقا رویکرد ایران در موضوع کرونا و واکسنش هیچگاه سیاسی نبوده است.

عالی ترین مقام اطلاع رسانی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: اتفاقا ایالات متحده کشوری بود که از روز اول تمام مساعی خودش را به کار گرفت که ایران دسترسی به دارو و درمان آن هم درروزهای سخت کرونایی را نداشته باشد.

وی افزود: همکارانم دروزارت بهداشت و درمان در بیمارستان ها و دوستان بسیار صمیمی من که روزانه با بیماران کرونایی درارتباط بودند درماههای ابتدایی با دست خالی رشادت ها کردند در میدان مبارزه با کرونا. مردم هم آگاهانه وارد میدان شدند و همه با هم این بیماری را شکست دادند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حالا وارد مرحله واکسن شده ایم. درمرحله واکسن هم این ها سالهاست پیش فروش محصولاتشان را شروع کردند. و اگر برخی اقدامات را نشان می دهند از باب نمایش های فریبکارانه است. وبرعکس دولت ایران ماههاست که از مبادی مختلف مسیر واکسن را پیگیری کرده است.
خطیب زاده توضیح داد: همزمان مسیر تولید واکسن را هم درکشور شروع کردیم که وزارت بهداشت بهتر درجریان کم و کیف آن است. ما به عنوان وزارت امور خارجه باشرکای خودمان از جمله چین و کوبا مراحل مختلفی را طی کردیم. از طرفی هم عضو اتحادیه کواکس هستیم، از روز اول می دانستیم که کشورهای اروپایی احتمالا چه مظالمی را برای ما اعمال می کنند. از آن جا که خرید واکسن اختیاری است واکسن های کشورهای دیگر را درخواست کردیم.

لذا تمامی این ها از آن جهت انجام شده که پدران و مادران و خواهران و برادران و فرزندان ما همگی دسترسی دقیق و مطمئن به واکسن داشته باشند.

وی افزود: اینکه چه واکسنی استفاده شود درچهارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری از نظر فنی قطعا با وزارت بهداشت هماهنگ و تعیین شده است.

رئیس دستگاه اطلاع رسانی وزارت امورخارجه کشورمان درپایان یادآور شد: اصلا ، هیچگاه ، هیچ وقت، درطول این مسیرنگاه ما برخلاف آن هایی که دوست داشتند نگاه سیاسی داشته باشند سیاسی نبوده است.

دریاوفایی