رویارویی صنعت و کرونا در اصفهان

با توجه به شیوع گسترده کرونا در استان اصفهان، صنایع بزرگ اصفهان برای ادامه حیات خود به مقابله با این ویروس پرداختند. به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همزمان با اجرای طرح‌های جلوگیری از شیوع کرونا، صنایع بزرگ و تولیدی استان اصفهان سعی بر آن دارند که علاوه بر افزایش تولید، […]

با توجه به شیوع گسترده کرونا در استان اصفهان، صنایع بزرگ اصفهان برای ادامه حیات خود به مقابله با این ویروس پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، همزمان با اجرای طرح‌های جلوگیری از شیوع کرونا، صنایع بزرگ و تولیدی استان اصفهان سعی بر آن دارند که علاوه بر افزایش تولید، خطرات ناشی از کار را کاهش دهند و حتی نیروی کاری هم تعدیل نشود تا در سال جهش تولید واحد‌های صنعتی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و ایمنی محیط کسب و کار و معیشت کارکنان خود را تامین کنند و مانع توقف فعالیت‌های اقتصادی شوند.
رویارویی صنعت و کرونا در اصفهان
عباس رضایی استاندار اصفهان گفت:در سال جهش تولید مدیران واحد‌های صنعتی اصفهان تلاش کردند همزمان با اجرای طرح‌های جلوگیری از شیوع کرونا مانع توقف فعالیت‌های اقتصادی شوند و ایمنی محیط کسب و کار و معیشت کارکنان خود را تامین کنند.
او افزود: برای این منظور واحد‌های بزرگ صنعتی و تولیدی استان اصفهان با فعال کردن بخش‌های بهداشت حرفه‌ای شیوع کرونا در واحد‌های خود را تا ح زیادی کنترل کردند و بدون تعطیلی واحد‌ها یا تعدیل نیرو‌ها به تولید پرداختند.
استاندار اصفهان ادامه داد: شرکت‌های فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، پالایشگاه، اسنوا، گیتی پسند، فولاد امیرکبیر، سایپا سیتروئن کاشان و یلدای کویر نمونه‌های موفقی هستند که با وجود تردد مداوم کارکنان، شلوغی سالن‌های تولید و محیط کار بسته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت موفقی داشته اند و در بیش از ۴۳ هزار نفر نیرو‌های شاغل آن‌ها هیچ مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا ثبت نشده است.
رویارویی صنعت و کرونا در اصفهان

کنترل کرونا در صنایع بزرگ و تولیدی بدون ایجاد وقفه در تولید و تعدیل نیرو

مکاری مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان  گفت: از روز‌های آغازین شیوع ویروس کرونا در دنیا برنامه ریزی‌های لازم برای جلوگیری از شیوع این ویروس با ایجاد کمیته‌های پیشگیری از کرونا در سطوح مختلف از عالی تا عملیاتی انجام گرفت.
او افزود: تحقق اصل “پیشگیری بهتر از درمان ” در کارخانه را سرلوحه کار خود قرار دادیم و اقدامات لازم را در این زمینه اعم از توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، تب سنجی مداوم کارکنان، ایجاد سامانه جهت غربالگری کارکنان را در دستور کار قرار داده شده است.

مکاری ادامه داد: گندزدایی مستمر اتوبوس‌های ایاب و ذهاب در کلیه شیفت‌ها انجام می‌پذیرد و همچنین افزایش تعداد اتوبوس‌ها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در برنامه کار قرار دارد.

پور جعفری سرپرست نظارت بر بهداشت کارخانه ذوب آهن اصفهان گفت: مهم‌ترین اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا شامل سه مبحث مهم می‌شود که عبارتند از اقدامات مدیریتی در سطح کلان کارخانه به منظور سازماندهی و برنامه ریزی منابع انسانی، اقدامات آموزشی و فرهنگی جهت ایجاد فرهنگ پیشگیرانه در تمامی سطوح، اقدامات پیشگیرانه محیطی جهت قطع زنجیره انتقال و اقدامات مدیریتی را می‌توان نام برد.

رویارویی صنعت و کرونا در اصفهان
او افزود: در جهت مقابله با کرونا بازرسی‌های روزانه بهداشتی توسط تیم تخصصی ایمنی، بهداشت و محیط زیست به صورت مستمر و انجام تحلیل‌های روزانه آمار مبتلایان و بازرسی‌های بهداشتی ویژه محل کار مبتلایان و انجام اقدامات اصلاحی لازم است.

طرح‌های مقابله با کرونا در واحد‌های صنعتی و تولیدی بزرگ

سرپرست نظارت بر بهداشت کارخانه ذوب آهن اصفهان در خصوص اقدامات صورت گرفته در این کارخانه برای مقابله با کرونا گفت: تشکیل مستمر کمیته‌های عالی مقابله با کرونا و تصویب اقدامات لازم در این رابطه در کلیه بخش‌های کارخانه با محوریت مدیران هر بخش، ایجاد سامانه غربالگری و مرکز تلفن جهت انجام تست‌های تشخیصی برای کلیه کارکنان، تخصیص بودجه جهت تامین اقلام بهداشتی و تجهیزات مورد نیاز، تایید دور کاری بیماران زمینه‌ای با توجه به شیوه نامه‌های وزارت بهداشت، تایید کارکرد ایام بیکاری مبتلایان مشکوک و قطعی به بیماری کرونا به منظور تسریع در خروج افراد بیمار از محل کار، حذف جلسات آموزشی و اداری غیر ضروری کارکنان و استفاده از بستر‌های شبکه‌های مجازی، حذف معاینات دوره‌ای کارکنان و انجام معاینات بازگشت به کار کارکنان مبتلا به ویروس کرونا  پس از بهبودی توسط پزشکان طب در بخش طب کار مطابق با شیوه نامه‌های بهداشتی وزارت بهداشت و مدیریت اماکن و نقاط دارای تجمع کارکنان به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی از جمله اقدامات مدیریتی کارخانه ذوب آهن  است.
او افزود: از جمله اقدامات آموزشی و فرهنگی این کارخانه آموزش تیم تخصصی HSE جهت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کارخانه به تعداد ۱۲۰ نفر، ایجاد فرهنگ مقابله با کرونا در سطح کارخانه به صورت نمادین با شعار “همه با هم مقابله با کرونا”، اقدامات رسانه‌ای به منظور ایجاد فرهنگ پیشگیری و مقابله با کرونا شامل مسابقه، کتاب، هفته نامه آتشکار و ویژه نامه بهداشتی، بنر و پوستر‌های آموزشی و شبکه‌های مجازی توسط مدیریت روابط عمومی را می‌توان نام برد.
رویارویی صنعت و کرونا در اصفهان
سرپرست نظارت بر بهداشت کارخانه ذوب آهن اصفهان ادامه داد: اطلاع رسانی و ارائه آموزش‌های غیر حضوری در شبکه‌های مجازی، پرتال عمومی، سایت و سیستم پیامکی، تهیه ویژه نامه بهداشتی در راستای اطلاع رسانی و آموزش‌های پیشگیری از ویروس کرونا، ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی بهداشت جهت کلیه شاغلین آبدارخانه‌ها و رستوران ها، ایجاد سایت آموزشی مقابله با کرونا، برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با خطرات، مقابله و پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و نحوه گندزدایی جهت کلیه پرسنل نظافت چی و خدماتی مدیریت خدمات شهری، ارسال بسته آموزشی آشنایی با ویروس کرونا (شامل دستورالعمل‌های پیشگیری از شیوع بیماری، روش‌های گندزدایی، پوستر و پمفلت) به کلیه مدیران، انجام آموزش‌های چهره به چهره در زمان بازرسی‌های بهداشتی و توجه به بهداشت روان کارکنان، ایجاد فرهنگ مقابله با ویروس کرونا در تمامی سطوح مدیریتی و کارکنان در کارخانه از دیگر اقدامات کارخانه ذوب آهن برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

پور جعفری اقدامات پیشگیرانه محیطی که در کارخانه ذوب آهن انجام شده است را اینگونه برشمرد: تامین اقلام بهداشتی و مواد گندزدا به منظور پیش بینی ذخیره احتیاطی در کارخانه، خرید و توزیع اقلام بهداشتی کارکنان شامل ژل‌های شستشوی دست، محلول‌های ضدعفونی پایه الکل، ماسک‌های سه لایه بهداشتی و .. خرید تجهیزات مورد نیاز گندزدایی محیطی جهت قطع زنجیره انتقال بیماری تعطیلی رستوران‌ها و حذف غذای پرسنل روزکار و تحویل غذای پرسنل شیفت در ظروف بسته بندی، حذف ثبت کارت‌های غذا در زمان دریافت گروهی غذا و جایگزین با لیست اسامی افراد، تعطیلی مراکز و باشگاه‌های ورزشی، تفریحی و اقامتی.
رویارویی صنعت و کرونا در اصفهان
او افزود: حذف ثبت اثر انگشت در دستگاه‌های حضور و غیاب و استفاده از کارت پرسنلی، گندزدایی روزانه سرویس‌های ترانسپورت ایاب و ذهاب سنگین در کلیه شیفت‌های کاری، گندزدایی مستمر اماکن و ساختمان‌ها و تسهیلات بهداشتی، توزیع ماسک و مواد گندزدا بین رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب، گندزدایی روزانه ماشین آلات و خودرو‌های حمل و نقل سنگین داخل کارگاهی، اجرای پروژه‌های بازسازی و بهسازی رختکن‌های فرسوده، نصب شیرآلات پدالی و اهرمی در جهت قطع زنجیره انتقال، معاینه و اعزام کارکنان مشکوک به بیماری کرونا به بیمارستان توسط اورژانس کارخانه از دیگر اقدامات پیشگیرانه محیطی در کارخانه ذوب آهن است.
سرپرست نظارت بر بهداشت کارخانه ذوب آهن اصفهان در ادامه گفت: ارائه خدمات آزمایشگاهی و درمانی رایگان به کارکنان مبتلا به بیماری کرونا، نظارت بر توزیع اقلام حفاظت فردی و گندزدایی شامل ماسک، مواد شوینده و محلول‌های ضد عفونی در سطح کارخانه، نظارت و بازرسی روزانه بر نحوه عملکرد واحد‌های مختلف و اقدامات پیشگیرانه انجام شده در جهت کنترل شیوع کرونا توسط تیم کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و محیط، پایش آماری مبتلایان در نقاط کارگاهی و تشدید نظارت‌های بهداشتی در نقاط مربوطه، تدوین وابلاغ دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی در کارگاه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی بهداشتی عمومی و گندزدایی اماکن جهت کلیه پرسنل مراکز پخت و رستوران‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا توسط کارشناسان بهداشت با همکاری مدیریت آموزش.
پور جعفر سایر اقدامات پیشگیرانه محیطی در کارخانه ذوب آهن را اینگونه تشریح کرد: بازرسی مستمر از اماکن بهداشتی و ارائه گزارش‌های دوره‌ای و صدور عدم انطباق‌های سیستمی، تشکیل تیم تخصصی HSE شامل کلیه کارشناسان و تکنسین‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست کارخانه جهت نظارت بر شیوه نامه‌های بهداشتی و آموزش‌های چهره به چهره کارکنان، تهیه چک لیست بازرسی جهت نظارت بر نحوه انجام گندزدایی در محیط‌ها و تسهیلات بهداشتی مطابق با دستورالعمل و پیگیری مشکلات مشاهده شده و انجام مکاتبات لازم با بخش ها، پیگیری اخرین وضعیت روند درمان نفرات مشکوک یا بیماران مبتلا به کرونا، انجام عملیات غربالگری و تب سنجی در مبادی ورودی کارخانه است.

عباس اکبری محمدی با تأکید بر اینکه چنانچه در تأمین مواد اولیه و مصرف برق (پیک تابستان) با محدودیت مواجه نبودیم به‌طور قطع رشد تولید بیشتری به ثبت می‌رسید، گفت: در شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و مجتمع فولاد سبا در ۷ ماه اول سال ۹۹ به ترتیب ۴ میلیون و ۲۰۸ هزار تن، ۸۲۰ هزار تن و ۷۸۹ هزار تن فولاد تولید شده است.

او در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از عملکرد درخشان همۀ کارکنان و مدیران شرکت در سال جهش تولید، اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله با رعایت کامل دستورالعمل‌های ایمنی در خطوط تولید و شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در پایان سال شاهد تحقق اهداف تولید شرکت و زیرمجموعه‌های گروه فولاد مبارکه باشیم.

رویکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مقابله با کرونا

به گزارش خبرنگار ما فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات فولادی تخت در خاورمیانه نیز همانند دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی در سراسر جهان از آثار شیوع این ویروس در امان نمانده است. فولاد مبارکه با تعداد کارکنان بالغ بر ۱۴۰۰۰ نفر از همان روز‌های ابتدایی پیدایش و ظهور ویروس جدید کرونا همگام با سایر شرکت‌ها و سازمان‌های جهان تراز اقداماتی را جهت تداوم کسب و کار و همچنین کنترل و مهار ویروس کووید-۱۹ و آثار آن، برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشته است.

این اقدامات را می‌توان به دو دسته واکنشی و کنشی تقسیم کرد. اولین اقدام فولاد مبارکه اصفهان در واکنش به ورود ویروس کرونا به کشور تشکیل «کمیته مدیریت بحران کرونا» متشکل از معاونان و مدیران و با ریاست مدیرعامل شرکت به منظور سازماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت اقدامات کنترلی و مهار شیوع ویروس کرونا بود. از آنجایی که فولاد مبارکه اصفهان با توجه به ماهیت خود به عنوان یک شرکت جهان‌تراز، همواره پیش از برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات و رویکردها، الگو‌های موفق و مطرح جهانی را مورد توجه قرار می‌دهد، به منظور برخورد با این بحران نیز الگوها، رویکرد‌ها و اقدامات برتر جهانی مرتبط را شناسایی کرده و مورد بهینه‌کاوی قرار داد. در این راستا، مؤسسات برتر جهانی مانند مکنزی گروه مشاوره بوستون BCG)، APQC)، مؤسسه ارنست و یانگ ۳ (EY ۴) و … مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و رویکرد‌ها و الگو‌های آن‌ها استخراج شده و موشکافی شدند. در ادامه رویکرد‌های اتخاذ شده و اقدامات مرتبط با آن به منظور تداوم و تحول کسب و کار در فولاد مبارکه اصفهان تشریح خواهند شد.

اقدامات سریع و فوری
درست به مانند دیگر سازمان‌ها و کشور‌ها در جهان، فولاد مبارکه نیز به منظور برخورد عاجل با شیوع سریع ویروس کووید-۱۹ اقدامات واکنشی و فوری را برنامه‌ریزی و به اجرا گذاشت. بدین منظور، کارگروهی با عنوان «پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا» با عضویت معاونت نیروی انسانی و سازماندهی، معاونت بهره‌برداری، روابط عمومی، بهداشت حرفه‌ای ایمنی و محیط زیست (HSE)، حراست، اموراداری، مدیریت شهری، خدمات عمومی و سایر واحد‌های ذیربط در شرکت فولاد مبارکه اصفهان تشکیل شد که به صورت مستمر دستورالعمل‌های کاربردی لازم در شرکت را تهیه و برای اجرا، ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت می‌کرد.

تصمیمات کارگروه طبق دستورالعمل‌های دریافتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و شامل به حداقل رساندن تماس کارکنان، کاهش یا تعطیلی موقت فعالیت‌ها، ضدعفونی کردن محیط و تجهیزات، تهیه بسته بهداشتی برای کارکنان، خرید دستگاه‌های تب سنج مادون قرمز، تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز و … است. اقدامات سریع و فوری فولاد مبارکه به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند.
کاهش تماس کارکنان با یکدیگر

فولاد مبارکه در اقدامات سریع خود بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی مهم‌ترین عامل‌های انتقال ویروس برای به حداقل رساندن ریسک ابتلا تمرکز ویژه‌ای داشته و دارد. در این راستا، برای به حداقل رساندن تماس کارکنان با یکدیگر که یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا است
ضد عفونی کردن مکان‌ها

یک از اصلی‌ترین راه‌های کاهش ریسک ابتلاء به بیماری ویروسی، گندزدایی و ضد عفونی سطوح و محل‌های تردد و فعالیت کارکنان است؛ لذا در این حوزه اقدامات فراوانی پس از تصویب در کارگروه، اجرایی شد.

بهینه‌کاوی

به منظور اتخاذ بهترین رویکرد برای برخورد با بحران شیوع ویروس کرونای جدید، مدیریت آن و تداوم و تحول کسب و کار در این شرایط، مطالعات گسترده‌ای بر روی رویکرد‌ها و الگو‌های برتر جهانی در این زمینه آغاز شد. در این راستا، الگو‌های مؤسسات برتر جهانی مانند مکنزی، گروه مشاوره بوستون BCG)، APQC) و ارنست و یانگ (EY) مورد بررسی قرار گرفتند. در این بخش برخی از این رویکرد‌ها را به طور مختصر معرفی می‌کنیم.

الگوی مدیریتی در عصر کرونا: رویکرد شرکت مکنزی

الگوی مدیریتی سازمان‌ها در عصر کرونا که توسط مؤسسه مکنزی ارائه شده، یکی از کامل‌ترین الگو‌های جهانی بوده و مشتمل بر گزارش‌های متعددی است، الگوی مؤسسه مکنزی اشاره می‌کند که باید در پنج گام اصلی (۵ R) به حرکت خود ادامه دهیم و به رهبری از زمان شروع بحران فعلی تا رسیدن به دنیای عادی جدیدی بپردازیم که پس از پیروزی بر ویروس کرونا شکل خواهد گرفت. این گام‌ها عبارتند از: حل کردن یا برطرف کردن، تاب‌آوری، بازگشت، تجسم مجدد و بازیابی و ترمیم و بازسازی. در ادامه برخی از این گام‌ها به طور مختصر شرح داده خواهند شد.

تولید ۴۴ درصد فولاد خام کشور در گروه فولاد مبارکه در شرایط شیوع کرونا

عباس اکبری محمدی سرپرست معاونت بهره‌برداری فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر، میزان تولید فولاد خام فولادسازان بزرگ کشور در بازۀ زمانی یادشده را ۱۳.۱ میلیون تن اعلام و تصریح کرد: به‌طورکلی میزان تولید در گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و مجتمع فولاد سبا) در ۷ ماه اول سال جاری به میزان ۵ میلیون و ۸۱۶ هزار تن بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ (۵ میلیون و ۴۹۴ هزار تن) حدود ۶ درصد رشد داشته است.
در بحران کرونا سازمان باید به دقت روند تاب‌آوری خود در حوزه‌های مختلف را پایش نموده و آن را در محدوده مجاز نگاه دارد. هر سازمان با توجه به ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های و همچنین امکانات خود و کارایی فرآیند‌های مرتبط در حوزه‌های مختلف می‌تواند میزان تاب‌آوری خود را در برابر بحران همه‌گیری بر حسب زمان و بر اساس وضعیت و سناریو‌های تعیین شده مشخص کرده و با پایش وضعیت خود، تاب‌آوریش را در محدوده مجاز حفظ کند.

گزارش از فاطمه پاکنژاد