رونمایی بخشی از ضریح جدید حرم شاه عبدالعظیم (ع)

در این مراسم یک ضلع از ضریح جدید حرم عبدالعظیم حسنی (ع) که با طراحی هنری و نظارت استاد محمود فرشچیان و همچنین قلمزنی استاد علیرضا اسدی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال ساخت است، با حضور مسوولان، هنرمندان و دانشگاهیان رونمایی شد

قطعاتی از ضریح جدید حرم عبدالعظیم حسنی (ع) که با طراحی استاد محمود فرشچیان و قلمزنی استاد علیرضا اسدی در حال ساخت است، در موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان رونمایی شد.

در این مراسم یک ضلع از ضریح جدید حرم عبدالعظیم حسنی (ع) که با طراحی هنری و نظارت استاد محمود فرشچیان و همچنین قلمزنی استاد علیرضا اسدی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال ساخت است، با حضور مسوولان، هنرمندان و دانشگاهیان رونمایی شد.

رییس دانشگاه اصفهان در این مراسم گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) الگوی بسیار مناسبی برای جهاد تبیین است زیرا آن حضرت علم خود را در مسیر تبیین ارزش‌های الهی بکار گرفت و سفیر امام هادی (ع) و در عین حال یک مُحدث بود.

حسین هرسیج با تاکید بر لزوم شناخت بیشتر ویژگی‌های رفتاری عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: این شخصیت می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای ما باشد و دانشگاهیان باید بکوشند تا شناخت و درک بهتر و بیشتری از این الگوها و مبانی قرآن، اهل بیت و احادیث پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسوولیت سنگینی بر عهده دانشگاهیان در این زمینه قرار دارد، تصریح کرد: نوجوانان و جوانان ما کمتر با چنین علما و معارفی آشنا هستند بنابراین لازم است بستر آشنایی آنها با این مباحث بیش از پیش فراهم شود و وظیفه جهاد تبیین را بخوبی انجام دهیم.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: برپایی چنین برنامه‌ها و مراسمی مانند رونمایی از قطعاتی از ضریح جدید حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سبب تقویت فضای معنوی دانشگاه‌ها بویژه در ماه رمضان می‌شود.

مجید هادی‌زاده یک پژوهشگر دینی نیز در این مراسم تاکید کرد: لازم است آثار این چنینی توسط موزه‌ها و مراکز اسناد، احیا و در معرض دید عموم قرار گیرد تا افراد فعال در عرصه علم و هنر بتوانند از آنها بهره بگیرند.

به گزارش ایرنا، مدیر پروژه ساخت ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز در باره این طرح گفت: با گذشت بیش از ۲۲۰ سال از زمان نصب ضریح فعلی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، این ضریح بدلیل فرسودگی و سایش بخش‌هایی از آن و با وجود تعمیرهای مکرر، بر اثر کمی ضخامت و خوردگی ورق نقره از استحکام لازم برخوردار نیست.

عباس بهزادی بخش افزود: به همین دلیل ضرورت ساخت ضریح جدید با پیش بینی‌های لازم از نظر استواری و استحکام و در عین حال رعایت نهایت زیبایی، جذابیت و لحاظ هنرهای نوین ایرانی – اسلامی در آن، احساس و دستور ساخت ضریح جدید توسط مدیران آستان مقدس در سال ۱۳۹۲ صادر شد.

وی اضافه کرد: پس از چهار سال مطالعه و بر اساس طرح معماری ابتکاری شادروان محمد میرزا علی تهرانی، پروژه ساخت ضریح جدید با طراحی هنری و نظارت عالی استاد محمود فرشچیان و همچنین قلمزنی بی‌نظیر استاد علیرضا اسدی با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال انجام است.

بهزادی بخش خاطرنشان کرد: از نقاط قوت ضریح جدید یکپارچه بودن قطعه‌های مورد استفاده در قلمزنی (آلیاژ نقره و پالادیوم) و بهره‌گیری از استادان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنعتی است.

ضریح جدید عبدالعظیم حسنی (ع) به ابعاد طول ۳.۹، عرض ۲.۹ و ارتفاع ۳.۵ متر دارای ۱۲ غرفه است که ۲ غرفه آن به ابعاد ۱۴۰ در ۱۷۰ سانتی‌متر، بزرگ‌ترین غرفه ساخته شده محسوب می‌شود.

این اثر از روز شنبه ۱۹ فروردین به مدت پنج روز در موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان در معرض دید عموم قرار دارد.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ئ که در سال ۱۷۳ هجری قمری در شهر مدینه متولد شد فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است و نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد.

۷۹ سال عمر وی با دوران امامت چهار امام معصوم یعنی امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام محمدتقی (ع) و امام علی‌النقی (ع) مقارن بوده و حدیث‌های فراوانی از آنان روایت کرده است.

حرم شاه عبدالعظیم محل دفن عبدالعظیم حسنی است که در شهر ری در جنوب تهران قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۶ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.