روسیه گاز فنلاند را گرفت!

  مریم محسنی: روسیه عرضه گاز طبیعی خود به فنلاند را قطع می‌کند، زیرا دولت فنلاند در تلاش برای پیوستن به ناتو در پاسخ به حمله مسکو به اوکراین است. شرکت انرژی فنلاندی «Gasum» روز جمعه اعلام کرد که شرکت «گازپروم» (غول انرژی روسیه) به این شرکت اطلاع داده که از روز شنبه عرضه گاز […]

 

مریم محسنی: روسیه عرضه گاز طبیعی خود به فنلاند را قطع می‌کند، زیرا دولت فنلاند در تلاش برای پیوستن به ناتو در پاسخ به حمله مسکو به اوکراین است.

شرکت انرژی فنلاندی «Gasum» روز جمعه اعلام کرد که شرکت «گازپروم» (غول انرژی روسیه) به این شرکت اطلاع داده که از روز شنبه عرضه گاز خود را قطع خواهد کرد.

شرکت «گازوم» فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرده که گاز طبیعی را از منابع دیگر از جمله از طریق خط لوله «بالتیک کانِکتور» بین فنلاند و استونی – به مشتریان خود عرضه خواهد کرد.

«میکا ویلجانن» مدیرعامل گازوم، قطع گاز صادراتی روسیه به فنلاند را اقدامی «تأسف‌آور» خوانده اما گفته که این شرکت همچنان متعهد به تأمین گاز مصرف کنندگان خود خواهد بود.

او گفته: ما به دقت برای این وضعیت آماده شده‌ایم و به شرطی که هیچ اختلالی در شبکه انتقال گاز ایجاد نشود، می‌توانیم در ماه‌های آینده گاز همه مشتریان خود را تأمین کنیم.

قطع گاز روسیه به فنلاند در پی امتناع دولت هلسینکی از پرداخت هزینه گاز وارداتی روسیه به واحد پولی «روبل» انجام می‌شود. روسیه هفته گذشته نیز صادرات برق به فنلاند را قطع کرده است.

روسیه از کشورهای اروپایی وارد کننده گاز خواسته بهای گاز وارداتی خود را به «روبل» روسی بپردازند، اما غالب این کشورها از جمله فنلاند از انجام این خواسته خودداری کرده‌اند. قطع گاز فنلاند لایه جدیدی به جنگ انرژی در حال تشدید بین روسیه و اروپا اضافه می‌کند. اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری میلادی پیشنهاد ممنوعیت واردات نفت از روسیه را داد و این هفته نیز جزییات بیشتری در مورد برنامه خود برای کاهش وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه منتشر کرد. روسیه پیشتر گاز لهستان و بلغارستان را نیز قطع کرده است. جو بایدن رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده از تلاش‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو پشتیبانی می‌کند. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، هر دو کشور فنلاند و سوئد درخواست عضویت در پیمان ناتو را داده‌اند. رهبران سوئد و فنلاند روز پنج شنبه در کاخ سفید با بایدن دیدار کردند.

مسئله قطع عرضه گاز روسیه به فنلاند در حالی مطرح می‌شود که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز جمعه در توضیح درباره اظهارات شرکت فنلاندی درباره احتمال قطع گاز روسیه، گفت: ما در مورد تمام شرکت‌هایی که «گازپروم» با آنها قرارداد دارد، اطلاعاتی نداریم و باید از گازپروم در مورد جزئیات این مسائل سؤال کنید. اما بدیهی است که هیچ کس چیزی را به صورت رایگان در اختیار کسی قرار نمی‌دهد.

حدود یک هفته پیش نیز شرکت برق فنلاند (فینگرید) اعلام کرده بود که شرکت روسی «اینتر رائو» (Inter RAO) صادرات برق به این کشور را به دلیل پرداخت نشدن هزینه‌های آن، متوقف خواهد کرد. «فینگرید» در این رابطه در بیانیه‌ای به نقل از شرکت روسی مذکور گفته بود که برق وارداتی از روسیه در حال حاضر به دلیل مشکلات در دریافت بهای برق فروخته شده در بازار، متوقف خواهد شد. قطع عرضه گاز و برق صادراتی روسیه در حالی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود تصمیم عضویت فنلاند در ناتو عامل این اقدام بوده است.

پیش‌تر وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پیوستن فنلاند به ناتو یک تغییر اساسی در سیاست خارجی این کشور است. مسکو مجبور خواهد شد برای جلوگیری از تهدیدات برضد امنیت ملی خود، اقداماتی تلافی جویانه با ماهیت نظامی-فنی و یا ماهیت دیگر، انجام دهد.