روزهای سیاه فلز سفید

صنعت آلومینیوم یک صنعت پراهمیت و استراتژیک در دنیای امروز به شمار می‌رود. در طول سه‌دهه گذشته در اقتصاد دنیا، این فلز بیشترین نرخ رشد مصرف را به خود اختصاص داده است. صنایع حیاتی در شریان اقتصادی هرکشور شامل صنایع حمل‌و‌نقل، اتومبیل‌ها، صنایع هوافضا، صنایع دریایی، نظامی، حمل‌و‌نقل ریلی، قوطی‌ها و بسته‌بندی، صنعت ساختمان، وغیره […]

صنعت آلومینیوم یک صنعت پراهمیت و استراتژیک در دنیای امروز به شمار می‌رود. در طول سه‌دهه گذشته در اقتصاد دنیا، این فلز بیشترین نرخ رشد مصرف را به خود اختصاص داده است. صنایع حیاتی در شریان اقتصادی هرکشور شامل صنایع حمل‌و‌نقل، اتومبیل‌ها، صنایع هوافضا، صنایع دریایی، نظامی، حمل‌و‌نقل ریلی، قوطی‌ها و بسته‌بندی، صنعت ساختمان، وغیره وابستگی قابل ملاحظه‌ای به این فلز ارزشمند دارند. ایران با تجربه‌ای حدود ۵۰ سال در این صنعت، یکی از کشورهای با سابقه در تولید آلومینیوم منطقه خاورمیانه است

اما  حال وروز این صنعت این روزها خوب نیست. چرا که در روزهای اخیر شاهد  نوسانات قیمت بوده ایم افزایش بی رویه وروز به روز فروش این فلز در سراسرکشور در دو ماهه  گذشته از سویی موجب تورم بازار وکاهش قیمت آن در چند روز گذشته رکود را به دنبال داشته است. رئیس اتحادیه آلومینیوم اصفهان در مورد علت  افزایش بی رویه قیمت  آلومینیوم  می گوید، دریک ماهه اخیربه دلیل افزایش صادرات، مواد اولیه کارخانه ها کاهش پیدا کرده ودولت به کارخانه های اصلی اعلام کرده که باید ارز وارداتی را از طریق صادرات تامین کنند

به گفته محمد انصاری این عامل سبب کاهش عرضه آلومینیوم در بورس شده  وآن را تبدیل به مشکل اصلی پیش روی این صنعت کرده است. انصاری در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت آلومینیوم چه تاثیری در روند عرضه آن در بورس داشته است گفت: کارخانه ایرالکو اراک والمهدی بندر عباس که  از کارخانه های دولتی و مادردرکشورهستند در دو هفته اخیر تنها یک بار در بورس  عرضه شده در حالی که قبلا هفته ای یک بار “شمش وبلیت “در بورس عرضه می شد و این جوابگوی نیاز بازار نبوده است.

به اغتقاد وی کاهش مواد اولیه موجب پیدایش پدیده دلال ها می شود و  وقتی مواد اولیه  کارخانه ها دست این افراد بیفتد، طبعا موجب افزایش قیمت خواهد شد. وی گفت: مواد اولیه  ای که قبلا کیلویی ۳۵ هزار تومان  بوده در یک ماهه اخیر با قیمت کیلویی ۵۵ هزار تومان خرید وفروش شد.

رئیس اتحادیه آلومینیوم اصفهان در مورد راه برون رفت از مشکلات این صنعت افزود: به اعتقاد من عرضه همیشگی در بورس راه رفع این مشکل است و اگر عرضه  مواد اولیه در بورس افزایش یابد این رقابت از بین خواهد رفت

انصاری در پاسخ به این سوال که چرا وقتی قیمت آلومینیوم به صورت جهانی افزایش می یابد در کشور ماهم این افزایش قیمت وجود دارد ولی با کاهش آن در دنیا در کشور ما این کاهش اتفاق نمی افتد گفت: به این شکل نیست که ما متاثر از دنیا نباشیم . با کاهش جهانی قیمت آلومینیوم در کشور ما نیز قیمت کاهش می یابد اما روند این کاهش زمان بر است در واقع افزایش قیمت در کشور ما هر ثانیه وهر لحظه تحت تاثیر افزایش قیمت در دنیاست اما کاهش آن گاهی یکی دو هفته طول می کشد تااتفاق بیفتد.درمورد علت آن هم شاید چون کشور ما با همه دنیا فرق دارد.

درادامه این گفتگو رئیس اتحادیه آلومینیوم اصفهان  همچنین در مورد علت کاهش آلومینیوم در چند روز اخیر خاطر نشان کرد: طی چند روز اخیر دولت قول داده مواد اولیه کارخانه ها را تامین کند همین عامل موجب شد در هفته ای که گذشت طی دو روز متوالی آلومینیوم در بورس عرضه شود وهمین امر می تواند دلیل کاهش قیمت باشد.

 واما یک کارشناس ارشد علوم اقتصاد  در مورد نوسانات بازار آلومینیوم معتقد است، از آنجا که کالاهای صادراتی با ارزش روز دلار سنجیده می شود و قیمت ها  وابسته به نرخ جهانی هم هست این تاثیرات عینا روی نرخ روز این دست کالاها اتفاق می افتد البته اصولا میزان پایین افتادن قیمت به اندازه بالا رفتنش نیست و در بلندمدت دوباره به نرخ بالاتر برمی گردد.

به گفته محمد موید نیا اگر منابع اولیه وارداتی باشد ولو اینکه با ارز دولتی هم تامین شود چون قیمت در بیرون مرز ایران بادلار آزاد محاسبه می شود پس نمی توان انتظار داشت کالای داخل با قیمت پایین تر فروش رود ولی صادر نشود مگر اینکه محدودیت ویا ممنوعیت صادرات داشته باشد ،به گفته وی  کمبود مواد اولیه شاید در کوتاه مدت دلیل قانع کننده ای باشد ولی در بلندمدت و با توجه به اینکه ما  تغییر خاصی از لحاظ تحریم در این زمینه در چند وقت گذشته نداشتیم نمی توان باور کرد که صرفا دلیل نوسانات قیمت کمبود مواد اولیه باشد .به گفته این محقق “شاید دست هایی پشت پرده  صنعت آلومینیوم کشور باشد “بعید هم نیست  قیمت ها سر انگشتان این دست ها بچرخد .