رودخانه زاینده‌رود حق‌قانونی و شرعی مردم اصفهان است

با رویه‌های اشتباه و عدم توسعه پایدار در سال‌های گذشته، اصفهان با مخاطرات بسیاری مواجه شده و خطرهای بسیاری از جمله فرونشست، مشکلات زیست محیطی، خشک شدن تالاب زاینده‌رود و… استان اصفهان را تهدید می‌کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: زاینده‌رود فراتر از یک رودخانه و حق قانونی و شرعی مردم اصفهان است.

مهران زینلیان در نشست با معاون آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بیش از ۹۳ درصد از مساحت حوضه زاینده‌رود در استان اصفهان قرار دارد، اظهار داشت: براساس مساحت، حوضه زاینده‌رود مترادف با استان اصفهان است البته بخشی از هموطنان عزیز ما در استان چهارمحال و بختیاری نیز در این حوضه زندگی می‌کنند و این حوضه مشروب کننده سایر هموطنان در استان‌های مجاور از جمله بخشی از استان مرکزی است.

وی ادامه داد: بر این اساس طبیعی است که حساسیت ویژه‌ای حول محور زاینده‌رود در استان ما وجود داشته باشد زیرا زندگی مردم استان و بقای تمدن اصفهان وابسته به این رودخانه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با رویه‌های اشتباه و عدم توسعه پایدار در سال‌های گذشته، اصفهان با مخاطرات بسیاری مواجه شده و خطرهای بسیاری از جمله فرونشست، مشکلات زیست محیطی، خشک شدن تالاب زاینده‌رود و… استان اصفهان را تهدید می‌کند.

زینلیان افزود: همکاران ما در اداره کل منابع طبیعی استان تلاش‌های قابل توجهی در راستای تعیین الگوی مناسب آبخیزداری با توجه به شرایط استان دارند و ما نیز از ابتدای مسئولیت در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری درصدد استفاده از راهکارهای کارشناسی شده در این حوزه بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حل مسائل و مشکلات مردم توسط دستگاه‌های اجرایی بر مبنای عدالت و با عمل به تعهدات و نکشاندن مشکلات به مردم در تلاش هستیم؛ با نگاه همه جانبه به موضوع و در نظر گرفتن منافع همگان در استان اصفهان و سایر استان‌های مجاور با مطالعات انجام شده در حوزه آبخیزداری به برنامه‌ای مشخص و کارشناسی شده دست یابیم.

  • کاهش ضریب تبدیل باران به آب در حوضه زاینده‌رود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوضه زاینده‌رود، گفت: زاینده‌رود در اصفهان فراتر از یک رود و حقابه مردم است و از لحاظ فقهی و شرعی مراجع عظام تقلید حکم داده‌اند کسانی که حقابه بر هستند حق قانونی و شرعی دارند.

زینلیان خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزارت نیرو ضریب تبدیل باران به آب در حوضه زاینده‌رود کاهش یافته است و بایستی در شرایط فعلی به راهکاری پایدار دست یابیم تا بیش از این حقابه‌داران زاینده‌رود ازجمله کشاورزان و محیط زیست در استان اصفهان با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش مهر، این نشست با هدف بررسی بندهای آبخیزداری بالاست سد زاینده‌رود با حضور حسن وحید معاون ابخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد. گفتنی است سارمان منابع طبیعی درخصوص بندهای آبخیزداری بالادست زاینده رود مشاوری انتخاب و مطالعات خود را آغاز کرده است. بنا بر آمار اعلام شده از سوی این سازمان ۸۵۰ بند آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب در بالادست رودخانه در حوزه سیاسی استان اصفهان وجود دارد