روایتگری نسل ها با ، صنایع‌دستی و اقتصاد هویت بنیان

صنایع‌دستی و اقتصاد هویت بنیان روایتگر نسل‌های ماست و در فرم و ساختار و مواد اولیه به مثابه یک رسانه عمل می‌کند. زمانی که یک گلدان و نقشی را می‌بینید انتقال دهنده اطلاعات آن زمان است

دریاوفایی : معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صنایع‌دستی و اقتصاد هویت بنیان روایتگر نسل‌های ماست و در فرم، ساختار و مواد اولیه به مثابه یک رسانه عمل می‌کند.

مریم جلالی ادامه داد: رسانه از مخاطب، فرستنده و پیام تشکیل شده و گردشگر نیز با این سه بخش صحبت می‌کند، ما باید بتوانیم میان این حوزه‌ها همسان‌سازی کنیم و ببینیم چه کمکی می‌توانند به یکدیگر کنند، چرا که رسانه امروز، متن، صدا و تصویر است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به تاثیر منفی مدرنیته بر اصالت ابزار، اظهار داشت: امروز رسانه باید به حوزه گردشگری توجه کند زیرا این حوزه رویکرد فرهنگی و اقتصادی دارد و وقتی حرف اقتصاد به میان می‌آید باید مخاطب خود را قانع کند و وظیفه اقناع‌سازی را نیز بر عهده دارد چرا که فقط وظیفه رسانه اطلاع‌رسانی نیست.

او افزود: در دنیای امروز باید بتوانیم گزاره خبری را با روایت‌های مختلف داشته باشیم در عین حال، باید بتوانیم با استفاده از روایت، قصه آن مکان، هنر و میراث ناملموس را با زاویه دید مناسب روایت کنیم.

جلالی تاکید کرد: صنایع‌دستی و اقتصاد هویت بنیان روایتگر نسل‌های ماست و در فرم و ساختار و مواد اولیه به مثابه یک رسانه عمل می‌کند. زمانی که یک گلدان و نقشی را می‌بینید انتقال دهنده اطلاعات آن زمان است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تأکید کرد: باید رسانه مدرن با آموزش و آگاهی بخشی، روایت درستی داشته باشد و از طرفی به مطالعات چند منظوره بپردازد.

او یادآورشد: باید جامعه شناسی، روان شناسی، تاریخ هنر و هرآنچه مربوط به صنایع‌دستی است را بدانیم. بدون شک بینش هنری، نگرش و رفتار فرهنگی ما در قالب رسانه بروز و ظهور می‌کند.

جلالی ادامه داد: در هر بنای تاریخی و میراث فرهنگی مانند یک کاروانسرا با یک پیوستار فرهنگی مواجهه می‌شویم و همه این بناها روایتگر یک فرهنگ هستند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تاکید کرد: باید بتوانیم از توصیف به مرز توضیح، سپس تشریح و تحلیل برسیم. رسانه‌ها باید صاحب تحلیل شوند و تفسیر کنند، چراکه رسانه فقط یک آینه نیست که توصیف کند بلکه باید تحقیق و توضیح دهد و تحلیل و تفسیر کنند.

او با بیان اینکه رسانه‌ها زمان و مکان را صفر می‌کنند، بیان داشت: صنایع‌دستی رسانه‌ای است که مکان را از بین می‌برد و میراث فرهنگی رسانه‌ای است که زمان را از بین می برد.
جلالی گفت: اگر رسانه مطلع باشد برای جامعه هدف خاصی می‌سازد از طرفی در حوزه رسانه، مخاطب را آنقدر عمومی تصور کرده‌ایم که برای مخاطبان ویژه و خاص تولید محتوا نشده است مثلا برای کودک و نوجوان تولید محتوا انگشت شمار است و تولید محتوایی برای اقشار مختلف نداریم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان خاطرنشان کرد: برای هوشیارسازی مسئولان و برای ذهن فعالان اقتصادی اقدامی نشده و نقطه عطف رسانه، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی در توصیف خلاصه نمی‌شود باید بتوانیم نقاط مشترک و هم‌افزا را به درک رشته‌های مختلف برسانیم.