رمز ارزها ،بورسی دیگر برای ایرانی ها!

فرزانه مستاجران این روزها بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مدام در حال کاهش قیمت هستند و اتفاقا کسانی مانند ایلان ماسک که با سرمایه گذاری های خود باعث پیشرفت های ناگهانی این ارزها شدند اکنون  با شعار هایی همچون حمایت از محیط زیست در حال واژگون کردن این ارزها هستند. سوال اینجاست که آیا […]

فرزانه مستاجران

این روزها بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مدام در حال کاهش قیمت هستند و اتفاقا کسانی مانند ایلان ماسک که با سرمایه گذاری های خود باعث پیشرفت های ناگهانی این ارزها شدند اکنون  با شعار هایی همچون حمایت از محیط زیست در حال واژگون کردن این ارزها هستند. سوال اینجاست که آیا ایلان ماسک و دیگران دو ماه پیش اطلاع نداشتند تولید رمز ارز باعث آلودگی بیش از حد محیط زیست می شود؟ ما  در چند ماه پیش مدام از دخالت بیجای دولت خود در بازار بورس شکایت داشته ایم و داریم و فکر می کردیم،  چنین کلاه برداری هایی فقط در ایران امکان وقوع دارند اما بازار رمز ارزها نشان داد در تمام دنیا هنوز دخالت ها و جو سازی ها یکی از عوامل اصلی کسب درآمد است .

با افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی، مسیر آن ها به سمت کاربردهای خردتر نیز هموار شد. قرار است یکی از شهرهای کوچک در ایالت داکوتای شمالی به نخستین شهر این ایالت تبدیل شود که ارزهای دیجیتالی را به عنوان ابزاری برای پرداخت قبوض قبول می کند. به گفته شهردار شهر ویلی استون، قبوض شهری و عوارض از این پس در این شهر با استفاده از ارزهای دیجیتالی از جمله بیتکوین قابل پرداخت خواهند بود.   اما متاسفانه این ممقبولیت ها دیری نپایید که با صحبت های مدیر عامل تسلا نقش بر آب شد وگویا یک نقشه ی از قبل طراحی شده در این راستا وجود داشته است.

چند روز پیش  ایلان ماسک در تغییر موضعی عجیب اعلام کرد که قبول بیتکوین برای خرید محصولات این شرکت به دلیل نگرانی های زیست محیطی متوقف شده است، دفتر خدمات مالی داخلی آمریکا هم از آغاز رسیدگی به تخلفات صرافی بایننس- بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان- به اتهام پولشویی و تخلفات مالیاتی گسترده خبر داد. این عوامل باعث کاهش قیمت بیش از ۲۰ درصدی برخی از ارزهای دیجیتال در یک هفته ی اخیر شد.

اما در کشور ما که سرمایه های سرگردان و شکست خورده از بورس فوران کرده است مدام در حال ورود به بازار رمز ارزهاست و گویا با این شرایط یکبار دیگر مردم باید متضرر شوند. در نیمه دوم سال گذشته و  در شرایط فعلی با وجود گذشت دو ماه از سال جدید بخشی از نقدینگی به سبب ریزش‌های پی در پی بازار سرمایه و عدم جذابیت بازار‌های موازی به بازار رمز ارز‌ها  تزریق شد. تا چند سال گذشته رقیبی تحت عنوان رمز ارزها  برای بازار سهام وجود نداشت. رمز ارزها یی که اکثرشان هیچ بنیاد و پشتیبان خاصی ندارند، ناگفته نماند در شرایط فعلی چند هزار  رمز ارز داریم و هر چند روز یکبار هم دارد به تعدادشان افزوده می شود . با وجود اینکه گفته شده رمز ارزها دلار را کنار خواهند زد اما هنوز هم قیمت رمز ارزها با دلار سنجیده می شود و نشان می دهد به این راحتی ها نمیتوان دلار را کنار گذاشت.

اگر بخواهیم بحث رمز ارزها را بررسی کنیم خواهیم دید در  کشورهای جهان سوم مثل ایران طی یک یا دو سال گذشته بحث رمز ارزها به شکل جدی تری دنبال می شود به گونه ای که اخیرا در خیابان ها هم در بین مردم در مورد خرید و فروش رمز ارزها مطالب مختلفی را می شنویم. شاید اکنون سرمایه گذارانی که وارد بازار رمز ارزها  شدند تا حدودی توانسته باشند به سود دست یابند اما باید گفت این بازار از آنجایی که تخصصی است به راحتی می تواند به سهامداران خرد آسیب وارد کند.

برخی از سرمایه گذاری ها در دنیای اقتصادی امروز هیچ پشتوانه ای ندارد و به نوعی مانند یک قمار میماند پس بهتر است تمام سرمایه خود را در آن قرار ندهیم تا اگر  باختیم از زندگی ساقط نشویم.