رعایت تقویم کوچ بهاره عشایر

همواره یکی از مشکلات اصلی مرتبط با عشایر، ورود و کوچ زودهنگام آنها به مناطق ییلاقی در فصل بهار است که موجب تخریب زودهنگام عرصه‌های مرتعی و پوشش گیاهی موجود به واسطه چرای بیش از حد دام در این مناطق می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به کوچ زودهنگام عشایر به برخی مناطق استان از سازمان امور عشایر خواست تا نسبت به رعایت تقویم کوچ عشایر به این خطه تمهیدات لازم را منظور کند.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایرنا افزود: بنا به گزارش‌های رسیده در روزهای اخیر، کوچ زودهنگام برخی از عشایر به مناطق شهرستان سمیرم آغاز شده است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ مراتع استان اصفهان از سازمان امور عشایر خواست تا زمان کوچ عشایر را به اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد تنظیم و اعلام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: همواره یکی از مشکلات اصلی مرتبط با عشایر، ورود و کوچ زودهنگام آنها به مناطق ییلاقی در فصل بهار است که موجب تخریب زودهنگام عرصه‌های مرتعی و پوشش گیاهی موجود به واسطه چرای بیش از حد دام در این مناطق می‌شود.

وی یادآور شد: عشایر در ۵۰۰ منطقه در شهرستانهای سمیرم، فریدونشهر، چادگان، شهرضا و دهاقان استقرار می‌یابند و به مدت ۶ ماه در این مناطق ییلاق می‌کنند.

شیشه فروش به وجود ۲ هزار کیلومتر ایلراه در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: همزمان با آغاز کوچ عشایر بازگشایی یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر از ایلراه‌ها توسط اداره راه و شهرسازی و سازمان امور عشایری استان صورت می‌گیرد.

وی از دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان خواست تا با استقرار در مسیرهای ورود عشایر به استان به خدمات رسانی شایسته به این اقشار بپردازند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از جمله خدماتی که هر ساله به عشایر استان در زمان استقرار و ییلاق آنها در مناطق مختلف استان صورت می‌گیرد به تحویل کپسول گاز، نفت، ابرسانی سیار و خدمات بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

وی همچنین به عشایر هشدار داد که در انتخاب مکان استقرار خود دقت کنند که سیل خیز نباشد.

طبق آمار اداره کل امور عشایر استان اصفهان، ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند، آنان در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری و در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان ۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی و محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان سه هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه سکونت دارند.