رشد ۳۰ درصدی در آمد گمرکات اصفهان/ افزایش رشد ۴۷ درصدی صادرات استان

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: طی ۱۱ ماهه امسال، سه هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال در آمد گمرکات استان اصفهان بوده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رشد ۳۰ درصدی در آمد گمرکات اصفهان/ افزایش رشد ۴۷ درصدی صادرات استان

مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: طی ۱۱ ماهه امسال، سه هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال در آمد گمرکات استان اصفهان بوده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رسول کوهستانی پزوه با اشاره به اینکه ۱۴ شرکت فعال مجاز اقتصادی در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: طی ۱۱ ماه گذشته به منظور رونق تولید بابت حقوق ورودی و ارزش افزوده بیش از ۴۴۷ میلیارد ریال ضمانت نامه بانکی اخذ شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲ و نیم برابر رشد داشته است .

وی تعداد انبارهای اختصاصی مستقر در واحدهای تولیدی زیر کلید گمرکات  استان اصفهان را ۲۷ واحد برشمرد و گفت: با راه اندازی انبارهای اختصاصی هزینه های گمرکی شامل تخلیه، بارگیری و انبارداری واحدهای تولیدی به شدت کاهش یافته است و تعداد انبارهای اختصاصی استان پهناور اصفهان  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ برابر شده است.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید و دستورالعمل های مربوط به آن، افزود: تعدادی از انبارهای اختصاصی استان اصفهان در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلو متری از گمرک اصفهان قراردارند و همچنین برخی از  انبارهای اختصاصی به صورت روباز هستند.

کوهستانی پزوه، میزان واردات گمرکات  استان اصفهان طی ۱۱ ماهه امسال ۹۵ هزار  و ۱۹۹ تن و به ارزش ۳۸۰  میلیون  و ۶۵۵ هزار دلار اعلام کرد و گفت: واردات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۰ درصد و حیث وزن ۴۰ درصد رشد داشته است.

وی عمده کالای وارداتی گمرکات استان اصفهان را مواد اولیه و کالاهای واسطه ای جهت واحدهای تولیدی استان برشمرد و ادامه داد: مهمترین کالاهای وارداتی استان اصفهان ماشین آلات برقی با ۲۶ درصد، ماشین آلات مکانیکی  با ۲۵ درصد و آهن و چدن  با ۲۰ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره واردات از کشورهای اروپایی طی ۱۱ ماهه ۱۳۹۸، اظهار کرد: چین، ترکیه، ایتالیا، آلمان و هند مهمترین کشورهای وارداتی استان اصفهان هستند و میزان واردات از چین  ۷۳ میلیون دلار، ترکیه۵۳  میلیون دلار، ایتالیا ۵۳ میلیون دلار، آلمان ۴۹ میلیون دلار وهند  ۳۶ میلیون دلار بوده است.

وی در ادامه میزان صادرات استان اصفهان طی ۱۱ ماهه امسال را  ۶ میلیون و ۷۵۵ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۵۵  میلیون  دلار اعلام کرد و گفت: صادرات استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۸ درصد و حیث وزن ۴۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گمرکات استان اصفهان، کوهستانی پزوه، سهم این استان از صادرات غیرنفتی کشور ۵ درصد برشمرد و افزود: در این مدت از استان اصفهان یک هزار و ۱۷۳ قلم کالا صادرات شده است.

وی تصریح کرد: عمده صادرات استان اصفهان  محصولات و مصنوعات بوده که در واحد های تولیدی استان پردازش، فراوری و تولید شده است.

وی ادامه داد: مهمترین کالاهای صادراتی استان اصفهان چدن، آهن و فولاد و مصنوعات آن به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و  با سهم ۴۹ درصد، فراورده های نفتی به ارزش ۴۷۶ میلیون و ۳۸۹ هزار دلار با سهم  ۱۹ درصد و محصولات شیمی آلی به ارزش ۱۱۳ میلیون دلار  باسهم  ۵ درصد  بوده اند.

کوهستانی پزوه با اشاره به اینکه به ۹۱ کشور جهان از استان اصفهان  در ۱۱ ماهه ۱۳۹۸ صادرات داشته ایم، گفت : مهمترین کشورهای هدف صادراتی استان اصفهان عراق، چین، افغانستان، امارات و پاکستان هستند و میزان صادرات استان اصفهان به کشور عراق ۵۹۸ میلیون دلار، چین ۳۱۵ میلیون دلار، افغانستان ۲۶۱ میلیون دلار، امارت متحده عربی ۱۹۷ میلیون دلار و پاکستان ۱۴۸ میلیون دلار بوده است.